2023 İhracat Stratejisinde Bursa Semineri

Güncelleme Tarihi:

2023 İhracat Stratejisinde Bursa Semineri
Oluşturulma Tarihi: Ocak 29, 2015 13:30

- TİM Başkanı Büyükekşi: "Fiat, Bosch, Renault, Coca Cola, Nestle gibi dünya devleri ve 550'den fazla yatırımcı, Bursa'nın geleceğine inanıyor. O zaman bunlar inandığına göre, sizin ve bizim daha fazla inanmamız gerekiyor" - "Bursa, Türkiye'nin ilk yerli tramvayı İpekböceği'ni üretti. Gerçekten bu bizim açımızdan bir övünç kaynağı ve ben Bursalı dostumuzu, Durmazlar Makine'yi bu başarısından dolayı tebrik ediyorum. İnşallah daha büyük başarılara da imza atar ve bunun gerisi, inşallah yerli otomobil de bir Bursalı firma, sanayici tarafından üretilir. Bunu da dört gözle bekliyoruz" - "Türkiye'de şu anda Cumhurbaşkanımız, Başbakanımız, bakanlarımız bir an durmuyorlar. Bizim de artık başımız döndü"

Haberin Devamı

BURSA (AA) - Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, "Fiat, Bosch, Renault, Coca Cola, Nestle gibi dünya devleri ve 550'den fazla yatırımcı, Bursa'nın geleceğine inanıyor. O zaman bunlar inandığına göre, sizin ve bizim daha fazla inanmamız gerekiyor" dedi.

TİM'in, ihracatçı firmaların strateji, vizyon ve hedeflerini kurgulamaları için başlattığı "TİM Akademi 2023 Projesi" kapsamında düzenlediği "2023 İhracat Stratejisinde Bursa Semineri", Uludağ İhracatçı Birliklerinin (UİB) ev sahipliğinde gerçekleştirildi.

Büyükekşi, seminerin açılışında yaptığı konuşmada, projeyi iki yıl önce başlattıklarını, ilk senesinde İstanbul'da sektör bazında, 2014'te de şehirler ölçeğinde çalışmalar yürüttüklerini belirterek, geçen yıl Gaziantep, Kocaeli, Konya ve Kayseri'de gerçekleştirdikleri etkinliklerin 2015'teki startını da Bursa'da verdiklerini söyledi.

Haberin Devamı

Etkinliklere bundan sonraki aylarda Denizli, Adana, Mersin, İzmir ve Ankara'da devam edecekleri bilgisini veren Büyükekşi, bu çalışma ve seminerlerin çok önemli olduğunu dile getirdi.

Büyükekşi, kış turizminin marka şehri Bursa'nın, aynı zamanda sanayinin ve ihracatın da can damarı olduğunu, özellikle otomotiv ve tekstilin en önemli merkezlerinden biri kabul edildiğini ifade ederek, "Türkiye'de üretilen her iki araçtan biri Bursa'da üretiliyor ve otomotiv ihracatımızın yüzde 33'ünü Bursa tek başına yapıyor. Bursa'nın 2014 yılı ihracatı 12,4 milyar dolara ulaştı. Türkiye ihracatının yaklaşık yüzde 8'ini Bursa tek başına gerçekleştirdi" diye konuştu.

- "Her yıl için hedefler koyduk"

Büyükekşi, Türkiye'nin 2023 yılı için 500 milyar dolar ihracat hedeflediğini hatırlattı.

Buna ilişkin strateji belgesini hazırlarken dünyaca ünlü Harvard Üniversitesinden Robert Kaplan'ın yaptığı metodolojiyi kullandıklarını anlatan Büyükekşi, "Robert Kaplan'ın metodolojisinde şu var; ölçmüyorsanız yönetemezsiniz. O yüzden biz de sektör için yaptığımız çalışmada eylem planları hazırladık. Bu eylem planlarıyla ölçütler hazırladık ve her yıl için hedefler koyduk. Otomotivin yüzde 33'ü, tekstilin yüzde 13'ü, hazır giyimin yüzde 4'ü, yaş meyve ve sebzenin de Türkiye'deki ihracatının yüzde 2'sini Bursa gerçekleştiriyor" değerlendirmesinde bulundu.

Haberin Devamı

Otomotiv sektörünün 2023 için 75 milyar, tekstilin 20 milyar, hazır giyim sektörü 52 milyar dolar, yaş meyve sebze sektörünün de 10 milyar dolarlık hedefler koyduğunu kaydeden Büyükekşi, dolayısıyla 4 sektörün dış satım hedefinin 160 milyar dolara yakın olduğunu belirtti.

- "İhracatımızı ortalama yüzde 11 artırabilirsek..."

Oluşturdukları senaryoya göre, dünya dış ticaretinin 2023 yılında 34,5 trilyon dolar olacağını varsaydıklarını, buradan yüzde 1,5'lik pay almayı hedeflediklerini söyleyen Büyükekşi, Türkiye'nin şu anda payının yüzde 0,85 olduğunu bildirdi.

Büyükekşi, sektörler ve ülke hedefi gibi firmaların da kendilerine kısa, orta ve uzun vadeli hedefler koyması gerektiğine dikkati çekerek, "Aslında paylaşmak istediğimiz konu şu; biz nasıl Türkiye için bir hedef koyduysak daha sonra sektörler kendisine bir hedef koyduysa şimdi de firmaların kendisine bir hedef koyması gerekiyor. Türkiye'nin ihracatına baktığımızda, 36 milyar dolar 2002 yılında, şu anda 158 milyar dolar. Yaklaşık yüzde 11,5'luk bir ihracat artışı. Şu andaki ihracat hedefine ulaşabilmek için de bizim ortalama yüzde 11 ihracatımızı artırabilirsek eğer bu hedefe ulaşabiliyoruz. Firmalarımıza bir vizyon vermek istiyoruz" görüşlerini iletti.

Haberin Devamı

- "Fiat, Bosch, Renault, Coca Cola, Nestle gibi dünya devleri..."

Bursa'nın şu anda 3 bin 500 ihracatçı firması olduğunu, ilk bin arasında 51 Bursalı ihracatçı firmanın yer bulduğunu aktaran Büyükekşi, şunları kaydetti:

"Bursa'dan 191 ülkeye ihracat yapılıyor. Bursa gerçekten hem yurt dışı pazarlara hem yurt dışı pazarlara lojistik olarak yakın olduğu için çok cazip imkanlar sunuyor. Özellikle Fiat, Bosch, Renault, Coca Cola, Nestle gibi dünya devleri ve 550'den fazla yatırımcı, Bursa'nın geleceğine inanıyor. O zaman bunlar inandığına göre, sizin ve bizim daha fazla inanmamız gerekiyor. Bu konuda çok güzel bir örneğimiz var. Bursa, Türkiye'nin ilk yerli tramvayı İpekböceği'ni üretti. Gerçekten bu bizim açımızdan bir övünç kaynağı ve ben Bursalı dostumuzu, Durmazlar Makine'yi bu başarısından dolayı tebrik ediyorum. İnşallah daha büyük başarılara da imza atar ve bunun gerisi, inşallah yerli otomobil de bir Bursalı firma, sanayici tarafından üretilir. Bunu da dört gözle bekliyoruz."

Haberin Devamı

Türkiye'nin ortalama ihracat kilogram fiyatının 1,5 dolar olduğunu, bu 1,5 dolarla 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşılabileceğini düşünmediklerini dile getiren Büyükekşi, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Başkanı İbrahim Burkay'dan Bursa'nın ortalama ihracat kilogram fiyatının yaklaşık 4 dolar olduğunu öğrendiğini, bunun daha yukarılara çıkarılması için katma değerin artırılması gerektiğini düşündüklerini belirtti.

Büyükekşi, günümüzde inovasyona yatırım yapan şirketlerin kazandığını, o yüzden de Bursa'da inovasyon, tasarım, Ar-Ge ve markalaşmaya yatırım yapıldığını bildirerek, Bursa'da 2003 yılında bin 248 olan marka başvuru sayısının 2013'te 3 bin 940'a yükseldiğini, patent başvurularının 10 yılda 11 kat, patent tescil sayısının ise 10 yılda 58 kat arttığını ifade etti.

Haberin Devamı

Bursa'nın, 470 bin metrekare alanda kurulu Teknoloji Geliştirme Merkezi ve bu vizyonla Facebook, Apple, Google gibi dünyanın öncü silikon vadisi şirketlerinin yer aldığı bir teknoloji ve Ar-Ge merkezi olması yolunda çok başarılı çalışmalar yapıldığını anlatan Büyükekşi, bu çerçevede Burkay ve UİB Koordinatör Başkanı Orhan Sabuncu'ya teşekkür etti.

- "Dur durak bilmeden ülke ülke dolaşıyoruz"

Mehmet Büyükekşi, marka konusunda geçen yıl eylül ayında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın himayesinde bir lansman yaptıklarını anımsatarak, şöyle konuştu:

"(Turkey, Discover the Potential) marka ve sloganımızı açıkladık ve diyoruz ki 'Gel, bu potansiyeli keşfet, keşfet ve kendine değer kat.' Buradan siz iş adamlarımıza sesleniyoruz; yatırımları, sıçramayı yaparak gelin hikayemizi, büyümemizi, başarılarımızı dünyaya hep birlikte anlatalım. Dünyadaki ihracat pazarlarında hep birlikte var olalım. İnanın, Türkiye'de şu anda Cumhurbaşkanımız, Başbakanımız, bakanlarımız bir an durmuyorlar. Bizim de artık başımız döndü. Geçen hafta Başbakanımız ile İngiltere'deydik, geldik hemen Cumhurbaşkanımız ile Afrika'nın 3 ülkesine gittik. Şimdi önümüzdeki hafta yine İran'a gideceğiz. Ondan sonraki hafta yine Cumhurbaşkanımız ile Meksika, Küba ve Kolambiya'ya gideceğiz. Bakanımız dün Polonya'daydı, arkasından yine bakanımızla Azerbaycan'a gideceğiz. Dur durak bilmeden ülke ülke dolaşıyoruz, sizlerin de buralarda etkili olmasını istiyoruz."

- "Oyunun kurallarını değiştirecek teknolojileri belirledik"

İnovalig Projesinin 2014'te çok büyük ilgi gördüğüne de değinen Büyükekşi, bu sene de bunun süreceğini dile getirdi.

Büyükekşi, "2023 Türkiye Ulusal İnovasyon Stratejisi"ni bitirmek üzere olduklarını, bununla ilgili 40'tan fazla sektörel temsilciyle 26 sektörün tek tek analizlerini yaptıklarını belirterek, "Oyunun kurallarını değiştirecek teknolojileri belirledik. Önümüzdeki günlerde, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı ve Başbakanlığımız ile paylaşacağız ve bu projelerimiz gerçekten farkındalık yaratacak. Yıldız olmak kolay değil, yıldız kalmayı başarmak da kolay değil" diye konuştu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!