Mimar Sinan Balıkesir'de anıldı

Güncelleme Tarihi:

Mimar Sinan Balıkesirde anıldı
Oluşturulma Tarihi: Nisan 11, 2017 18:28

Mimar Sinan Balıkesir'de anıldı

Haberin Devamı

MİMARLAR Odası Balıkesir Şubesi, ölümünün 429'uncu yıldönümünde Mimar Sinan'ı Altıeylül Ortaokulu bahçesinde lokma döktürerek, andı. Anma töreninin ardından Mimar Sinan'ın hayatından kesitlerin ve yaptığı eserlerin yer aldığı serginin açılışı da yapıldı.

Serginin açılışını yapan Mimarlar Odası Balıkesir Şubesi Ali Özerk, Mimar Sinan'ın tasarımları ile sonraki yüzyılların mimarlığını da belirleyen bir önder olduğunu söyledi. Özerk, Mimar Sinan'ın mimarlığının üstün evrensel değer olarak kabul edildiğini belirtip, "Büyük usta Mimar Sinan'ı ölümünün 429. yılında saygıyla anıyoruz. Balkanlar'dan Yakındoğu'ya çok geniş bir coğrafyada Osmanlı kültürünün en özgün mimarisini yaratan usta, bir yandan evrensel bir tasarım dili geliştirirken bir yandan da yöreye özgü biçimleniş kaygısıyla mimarlığın öznelliğini ortaya koymuştur. Süleymaniye ve Selimiye Külliyeleri ile UNESCO Dünya Mirası Listesi'nde yer alan Sinan'ın mimarlığı, günümüzde tüm dünya tarafından üstün evrensel değer olarak tanınmaktadır. Mimar Sinan uzun askerliği döneminde farklı coğrafyalarda bulunmuş, farklı kültürler tanımış, Anadolu'nun, Balkanlar'ın ve üç imparatorluğun başkenti İstanbul'un mimarlığını özümsemiştir. Bu büyük içselleştirmenin sağladığı görgü, taklit edilemez bir biçimleniş duyarlılığı ortaya koymuştur. Sinan, geliştirdiği tasarım yaklaşımı ile sonraki yüzyılların mimarlığını da belirleyen bir önder olmuş ve 600 yıllık Osmanlı İmparatorluğu'nun yapılı çevre kültürünün simgesi olmuştur" dedi.

"MODERN ÇAĞA TAŞIYAMADIK"

Mimar Sinan sonrasında, onun izinde kendine bir yol bulmaya çalışan Osmanlı mimarlığının, ülkenin yapılı, çevre kültürünü modern çağa taşıyamadığını vurgulayan Özerk, "Bugün hala ısrarla çağın ruhunu hiç anlamadan tekrar tekrar üretilen Sinan taklidi cami mimarlığı toplumsal söylenceye indirgenmiş, uzak geçmişin anılarını diriltmeye çalışan hayalet görüntüsünden öteye gidememiştir. Çağdaş yaşam, çağdaş mimarlığı gerektirir. Modern Dünya'da mimarlık bir yandan bireyin özgür kimliğini bir yandan da toplumun kamusal duyarlılığını gözetir. Bu bakış açısı yerelde farklı tasarım dilleri geliştirse de, küresel ölçekte egemen unsur modern kültürdür. Nitekim Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra Mustafa Kemal Atatürk'ün önderliğinde çağdaş yaşam kültürünün gelişmesi için mimarlığa özel bir önem verilmiştir. Başta başkent Ankara olmak üzere ülkenin her yerinde çağın ruhuna uygun yeni yapılar inşa edilmeye başlanmıştır. Sergi Evi, İller Bankası, Bakanlıklar, Liseler, Atatürk Orman Çiftliği yapıları yalnızca modern yapılar değil, aynı zamanda çağı yakalamaya çalışan bir toplumun kendini ispatıdır. Ankara'nın, Adana'nın, İstanbul'un ve daha pek çok kentin planlanması, modern kamusal yapılarla ve Modern konut mahalleleriyle bezenmesi, fabrikalar ve onlarla bütünleşik işçi-memur lojman yerleşimlerinin kurulması, eşit ve özgür bireyi temel alan ve toplumun iradesini yönetici güç olarak tanımlayan yeni rejimin yeni mimarlığıdır. Günümüzde başkent Ankara'nın pek çok değerli Cumhuriyet Dönemi yapısının yıkılması pek çoğunun da yıkım tehdidi altına bulunması düşündürücüdür. Mimarlık tarihçileri bu yapılarla ilgili pek çok araştırma yaparak, Türkiye ve dünya ölçeğinde bu mimarlığın değerini ortaya koymuş, bunları kültür mirası olarak tanımlamışken ardı ardına yıkımların yaşanması salt kentsel rant kaygısı ile açıklanamaz.  Mimar Sinan'ı, kültürümüze ve uygarlık tarihine yapmış olduğu katkıları nedeniyle saygıyla anarken, 94. yılına ulaşan Türkiye Cumhuriyeti'nin tarihinde çok önemli yeri olan modern mimarlık mirasımızın hak ettiği saygıyı görmesini diliyor, başta karar vericiler olmak üzere herkesi cumhuriyete ve onun mimarlık değerlerine sahip çıkmaya davet ediyoruz" diye konuştu.

Anma töreni, lokma dağıtımı ve açılan serginin gezilmesiyle sona erdi.

Hilmi DUYAR / BALIKESİR, (DHA)

FOTOĞRAF

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!