Güncelleme Tarihi:
Tufan DALGIÇ/BANDIRMA (Balıkesir), (DHA) - BALIKESİR’in Bandırma İlçesi’nde yaşayan görme engelli Uğur Baran Altun, LYS’de TM-3 türünde Bandırma birincisi ve Türkiye 268’incisi oldu. Koç Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü’nü tam burslu olarak kazanan Altun, ses kayıt cihazından dinlediği soruları çözerek sınava hazırlandığını söyledi.
Bandırma İlçesi’nde İnşaat Mühendisi Doğan Altun ve Müzik Öğretmeni Aliye Altun çiftinin iki çocuğundan biri olan Uğur Baran Altun, 3 yaşında geçirdiği hastalık sonucu görme yetisini kaybetti. Uğur Baran Altun ana sınıfından itibaren gören arkadaşları ile birlikte eğitimine devam etti. Okulda dersleri dinleyerek öğrendiği Braille alfabesini kullanarak daktilosuyla not alan Uğur Baran Altun, dördüncü sınıfta girdiği bursluluk sınavını kazanarak, 8’inci sınıfa kadar özel bir kolejde okudu. Ardından Bandırma Enerjisa Fen Lisesi'ni kazandı. Türkiye’de Fen Lisesi'nde okuyan ilk görme engelli olan Uğur Baran Altun, bu yıl girdiği LYS’de TM- 3 türünde 515,9682 puan ile Bandırma birincisi ve Türkiye 268’incisi oldu. Uğur Baran, Koç Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü’nü tam burslu olarak kazandı.
TANIDIKLARI SIRAYLA SORU OKUMUŞ
Uğur Baran Altun, sınav sürecinde yaşadıklarını DHA muhabirine anlattı. Ani bir kararla kazandığı bölüme yöneldiği söyleyen Altun üniversite konusunda heyecanlı olduğunu söyledi.
Sınava çalışma şeklini de anlatan Altun “ Annem öğretmen, okulda öğrencilerine ses kaydı yaptırıyordu. Planlarımı günlük olarak yapıyordum eve geldiğimde sorular hazır olmuş oluyordu. Tanıdıklarımızı eve çağırıyorduk onlar da gönüllülük esaslı bana soru okuyorlardı. Sıra arkadaşımla da soru çözerek bu şekilde eksikleri kapatmaya çalışıyordum” dedi.
Ailesinden ilk kez uzun süreli ayrılacağını, buna rağmen endişeli olmadığını kaydeden Altun, “Daha çok merak ve özgürlüğün vereceği tat, iyi olacak gibi geliyor bana”dedi.
“HİÇ BİR OLUMSUZLUK SİZİ GERİ DÖNDÜREMİYOR”
Kendisiyle aynı durumu paylaşan engellilere de seslenen Uğur Baran, “Bütün mesele hedef belirlemekte. Birkaç olumsuzluk sizi geri döndüremiyor. Ne yapıp edip soru çözmeleri gerekiyor. Ben bu konuda şanslıydım. Annem öğretmendi ve öğrencilerine kayıt yaptırıyordu. Olanaklarına göre çok soru çözmeleri gerekli çünkü engellilerin bu konuda dezavantajları çok fazla. Gören biri için yapması gereken tek şey kırtasiyeden gidip kitap almak ve çözmeye başlamak ama körseniz bu iş o kadar kolay değil. Öncelikle doğru bir hedef ve çok soru”dedi.
“SABAH 5.5 KALKIP SORU ÇÖZDÜ”
Anne Aliye Altun da Uğur Baran’ın eğitimi konusunda yaşadıkları zorlukları anlattı. Anne Altun ”Baran 3 yaşında bu hastalığı geçirdikten sonra biz önce hastalığı ailece kabullendik. Bunun ardında da ne yapmamız gerektiği konusunda sürekli çalıştık ve eğitimine önem vermemiz gerektiğine karar verip bu yolda adımlar attık. Üniversiteye çalışma sürecinde ne yapacağımızı bilmiyorduk. Baran kayıt cihazı ile dersleri dinledi Braille alfabesi daktilosu ile notlar aldı.Ben okulda öğrencilerimden destek aldım. Çok soru çözmek istiyor ama kaynak kitabı yok. Milli Eğitim’den ders kitabı geliyor ama biz soru bankası bulamıyoruz. Çoğunlukla Baran'la birlikte bunu üstlendik. Bütün soruları kayıt edip sonra o da soruları kulaklığı takıp çözüyordu. Her sabah 5.5'ta kalkıp çalışıyordu. Son 1.5 ayda TM’ci oldu. Edebiyatta eksiği vardı ama bunu 45 günde çözdü”diye konuştu.
"BEYİNLERDEKİ ENGELLER KALKSIN"
Baba Doğan Altun da engelliler konusunda toplumun eğitilmesi gerektiğinin altını çizerek, şöyle devam etti:
“Engelli toplumun beyninde herkes bir engelli adayıdır, önemli olan beyindeki engellerin kaldırılması”dedi. Anne Aliye Baran, engellilerin eğitimi konusunda en önemli noktanın kabullenmek olduğuna işaret ederek, “Sihirli sözcük kabullenmek önce çocuğunuzu kabullenin daha sonra ne yapabiliriz konusunda girişimlerde bulunun. Görüyoruz ki eğitimde fırsat eşitliği tanındığında engelliler de çok güzel işler yapabiliyorlar. Baran’da buna bir örnek. Her zamana çocuğunuzun destekçisi olun” diye konuştu.
FOTOĞRAFLI