Güncelleme Tarihi:
YILBAŞINA günler kala birçok yerde ‘sahte içki’ operasyonları dikkati çekiyor. Son olarak Alanya’da ‘447 litre’ sahte alkol ele geçirilirken, Hürriyet’e konuşan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Gıda Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Zeki Taydaş tüketicilere önemli uyarılarda bulundu.
Sahte içki tüketiminin sakat kalmaya ve ölüme neden olabileceğine dikkati çeken gıda mühendisi Taydaş, “Bu konu maalesef çok fazla can yakıyor. Defalarca ölüm vakaları tespit ettik. Bu karanlık insanlar 3 kuruşluk kâr için sahte içki üretiyor, maliyeti daha da düşürmek için sanayi tipi etil alkol kullanıyorlar. Bu uygulamanın insana fare zehiri vermekten hiçbir farkı yok” dedi.
FİYAT FARKINA DİKKAT
Sahte içkinin tüketici tarafından fark edilemeyeceğini kaydeden Taydaş, “29 yıllık gıda mühendisiyim. Ben bile bunu gözle tespit edemem. Sadece birtakım önlemler alabilirim. Bu önlemlerin başında kurumsal işletmelerden alışveriş yapılması, bilindik işletmelerde tüketim yapılması ve fiyat farklıklarına dikkat edilmesi geliyor” diye konuştu.
YENİ YÖNTEMLER
Sahte içki üretim miktarının özel günlerde arttığını vurgulayan Taydaş, şöyle devam etti: “İlgili kurumların çok başarılı denetimler yaptığını görüyoruz. Bu denetimlere rağmen bu insanlar maalesef üretimden vazgeçmiyor. Yöntemlerini de sürekli geliştiriyorlar. Çeşitli markaların şişeleri toplanıyor, temizleniyor ve içine sanayi tipi alkolle yapılan ürün dolduruluyor.”
LOGOLARA DİKKAT
“Etiketleri, kilitli kapakları bile yapıyorlar. Bu uygulamalar bilinçli tüketiciyi bile aldatabiliyor. Çünkü tüketicinin laboratuvarı, alkolmetresi yok. Tek yapılacak şey ürünün cinsine göre birtakım işaretlere bakmak. Şişe, kapak sağlam mı, etiketler kazınmış mı, logolarda farklılık var mı, şişe güneşe tutulduğunda berrak mı, kare kodlar okunuyor mu?”
1 CC BİLE ZARARLI
Sahte içki üretenlere de seslenen Taydaş, şöyle devam etti: “3 kuruşluk kazanç uğruna insanları zehirlemeyin. O sattığınız zehirin 1 cc’i bile ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir, hatta insanları öldürebilir. Üstelik yaşanan olaylar ülke imajına da ciddi zarar veriyor. Turizm sektörü imaj kaybına uğruyor.”