Güncelleme Tarihi:
ANTALYA’NIN YÜKSELEN SEKTÖRÜ
TÜRKİYE sebze tohumunu yüzde 85 oranında kendisi üreterek kendi kendine yetecek hale gelmeyi başarırken, yüzde 25 – 30 oranında üretilebilen tarla bitkisi tohumlarında ise hala AR-GE çalışmalarına ihtiyaç var. Katma değeri çok yüksek olan sektörün temsilcileri, altın değerinde olan kaliteli tohumlarla dünya çapında başarı hedefine ulaşabilmeleri için ihracatta karşılaştıkları bürokratik engellerin kaldırılmasını istiyor.
AR-GE’YE ÖNEM VERİLİYOR
Antalya Sanayici ve İşadamları Derneği (ANSİAD) Üyesi ve Yüksel Tohum Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Yüksel, “Türkiye’de AR – GE birimiyle hizmet veren 8 firma var. Kazancımızın yüzde 80’ini AR – GE çalışmalarına ayırarak ürettiğimiz sebze tohumu türlerinde ülkemizin ihtiyacını karşılar duruma geldik. Dünyanın en iyi AR-GE ve üretim altyapısına sahibiz. Tohum çeşitlerimiz Hollanda, İsrail, Amerika gibi dünya pazarının önemli aktörlerinin ürettiklerinden daha iyi. Keşke bizi sebze tohumu satmama konusunda tehdit etseler de tamamen yerli üretime geçebilsek. Türkiye’ye çok büyük iyilik yapmış olurlar” açıklamasında bulundu.
İŞLEMLER 2 AY SÜRÜYOR
Dünyayla rekabet edebilir koşullara ulaşmak için sektörün önündeki bürokratik engellerin kaldırılmasına ihtiyaç duyduklarını dile getiren Mehmet Yüksel, “Türkiye’de ithal etmek çok kolay, ihraç etmek ise zor. Halbuki tam tersinin olması gerekir. Hollandalı firmalar ihracat işlemlerini birkaç günde tamamlarken, bizim işlemlerimizin 1 – 2 ay sürmesi, rekabet edebilmemizin önüne geçiyor. Devletten para desteği istemiyoruz. İhracatı yavaşlatan bürokratik zorlukları kaldırmalarını istiyoruz. Çünkü ancak katma değeri yüksek üretim yaparak ve dünyada rekabetçi olarak ekonomik kalkınma sağlayabiliriz. Tarım ürünlerinin ortalama ihracat kilogram değeri 2 dolarken, domates tohum fiyatları 6 bin dolardan 80 bin dolara kadar çıkabiliyor. Bu alandaki başarımızın avantajını kullanmalıyız” dedi.
TÜRK ÇİFTÇİSİNE FAYDALI
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Kadın Girişimciler Kurulu Üyesi ve Petektar Tohumculuk’un kurucusu Büşra Yapıcı da 2015 yılında girdiği Türkiye’nin en hızlı büyüyen 100 şirketi arasında ilerleyişini sürdürerek ilk sıralara yükselmeyi başardı. 2015 yılında Antalya’nın Kadın Girişimcileri Yarışmasında ‘Sebze Tohumu’ projesi ile ikincilik kazanan Büşra Yapıcı, ‘ürettiği pembe kokteyl domates’ ile bu yıl Growtech Eurasia’dan ‘Tarım İnovasyon Ödülü’ aldı.
İngiltere, Ürdün ve Hollanda’ya ihracat yaptıklarını söyleyen Büşra Yapıcı, Rusya, İspanya ve İtalya pazarlarında yer almak için de çalışmaların sürdüğünü ifade etti. Yapıcı, “Her yıl yüzde 20 – 30 civarında kapasite artışı sağlıyoruz. Domates, hıyar ve karpuzda çeşit sayısı artırmaya yönelik AR-GE çalışmalarımız var. Ekim ayında Interfresh ve Kasım’da düzenlenecek Growtech fuarlarında özellikle Mariana ve mor domates tohumlarımızı dünyaya tanıtacağız” diye konuştu.
VALİ’DEN ‘YERLİ ÜRETİM’ MESAJI
Tohumculuğun nüfusu hızla artan dünyada, çağımızın en stratejik sektörü olduğunu ve aynı zamanda bir tarım şehri olan Antalya ve hatta ülkemiz için büyük önem arz ettiğini belirten Antalya Valisi Münir Karaloğlu, tarım sektörünün başarısının tohumculuktaki başarıya bağlı olduğunun altını çizdi. Karaloğlu, “Antalya’da tarımın daha iyi noktalara taşınması için zor bir alan olan tohumculuğun başarısı çok önemli. Tohumculuğa ilişkin gelişmeleri ve sektörün hedeflerini takip ediyoruz” ifadelerini kullandı.
ANTALYA’DA İKİ ÖNEMLİ FUAR
Türkiye’nin üretim deposu Antalya’da tarım sektörü, 2 önemli fuara hazırlanıyor. Inter Fresh -Yaş Sebze Meyve, Depolama, Ambalaj ve Lojistik İhtisas Fuarı, 17-20 Ekim günleri arasında ilk kez kapılarını açarak, bölgede üretim yapan firmaların dünya arenasında boy göstermelerini sağlayacak. Yerli tohumlar, daha sonra da 28 Kasım – 1 Aralık tarihleri arasında 85 ülkeden 800 civarında firmanın katılımıyla gerçekleşecek Growtech Fuarı’nda görücüye çıkacak.