Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE genelinde geniş çaplı güvenlik önlemlerinin alınmasına neden olan koronavirüs salgını tatilcilerin yaz planlarını da suya düşürdü. Virüs tehlikesine karşı kalabalık ortamlara girmek istemeyen tatilciler çareyi kamp ve karavanda buldu. İzolasyon ve hijyenin önem kazandığı yeni dönemin gözdesi haline gelen kamp ve karavan işletmeciliği, özellikle güney sahilinin talep artışı yaşayan turizm modellerinden biri oldu. Karavan turizminin ülkeye kazandırılması gereken katma değeri yüksek bir segment olduğunu söyleyen Ulusal Kamp ve Karavan Federasyonu Başkanı Leyla Özdağ, Türkiye’de 11 derneğin temsil ettiği bu alanda yasal sorunların çözümünü sağlamak ve bu alandaki potansiyeli gerçeğe dönüştürmek için hızlı bir çalışma içinde olduklarına vurgu yaptı.
BAKAN ERSOY’LA TOPLANTI
Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy ile alternatif turizm modellerini geliştirmek üzere bir toplantı gerçekleştirdiklerini kaydeden Özdağ şöyle konuştu: “Karavan turizmi alanında ülkemizde kamp yerleri çok kısıtlı ve kullanıcıların çözülmesi gereken problemleri var. Yaptığımız toplantıda görüldü ki Turizm İşletmeleri Yönetmeliği sadece camping adı altında kurulan yerleri kapsıyor. Karavan standartları bu yönetmelikte yer almıyor. Biz bu konuda başlatılan çalışma için uluslararası nitelikteki karavan kampı standartlarını sunduk. Bu konuda Avrupa Kamp ve Karavan Federasyonu’yla (FICC) ortak çalışmalar da yürütüyoruz.”
CUMHURBAŞKANI ONAYLADI
Pandemi günlerinde kamp ve karavan alanında faaliyet gösterenleri sevindiren önemli bir gelişme yaşandığına değinen Özdağ, “Karavancılığın kurallarını yeniden oluşturan yasal düzenleme Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından imzalandı. Böylece karavancılık yasal zemine oturmuş oldu. Artık Turizm İşletmeleri Yönetmeliği karavanı da ifade eder şekilde yeniden düzenlendi. Karavana uygun uluslararası standartların oluşturulması için yönetmeliğimiz hazır. Şu anda kamp yerlerine ve özel sektörü teşvik edici uygulamalara ihtiyacımız var” dedi.
TOROSLAR’DA ROTA ÇİZİLİYOR
Ulusal Kamp ve Karavan Federasyonu’nun, Toroslar’da alternatif turizm rotası oluşturmak üzere başlatılan bir projenin ortakları arasında yer aldığını belirten Leyla Özdağ, “Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı’yla (BAKA) ortak bir çalışma yürütüyoruz. Antalya Valisi Münir Karaloğlu’nun başkanlığında, yerel yönetim belediye başkanlarının yer aldığı bir dizi toplantı yaptık. Vali beyin bir projesi bu. Belirlenen ‘alternatif turizm root’u üzerinde çalışmalara başladık. Toroslar hattında çizilen bir rota üzerinde kamp yerlerinin kurulması ve köylülerin de bundan istifade etmesi amacımız. Daha önce çizdiğimiz hat üzerinde gelişme gösteren yerlerin nereler olduğunu tespit ettik. Bu konuda rapor hazırlama aşamasına gelindi. Bu çalışma karavan turizminin geleceği için bir örnek olacak ” diye konuştu. Karavanın yasal prosedürü ile ilgili de sorunların yaşandığını dile getiren Özdağ, “Turizm Şurası’nın Turizm Çeşitliliği ve Sürdürülebilirlik Komisyonu’nda bu turizm modelinin problemlerini 16 madde halinde rapor haline getirdik. Eski bir tarihte minibüsken iç düzenlemesi yapılınca araçların tanımı değişiyor. Ticari araç olmaktan çıkıyor. Tescil aşamasında karavan, itfaiye gibi risk taşıyan grubun dahil edildiği ‘özel amaçlı araç’ sınıfına giriyor. Bu sorunu bir sigorta şirketiyle anlaşma yaparak geçici olarak çözüme kavuşturduk. Ancak kesin çözüm için özel amaçlı araç tanımında değişikliğe gidilmesi taleplerimiz arasında yer alıyor” diye konuştu.
KARAVAN TATİLİNİN MALİYETİ
Karavan kiralayan şirketlerin yöneticileri, koronavirüsten sonra talebin 2’ye katladığını söylüyor. Satın almak isteyenler için karavanlar 40 bin ile 300 bin lira arasında geniş bir fiyat yelpazesine sahip. Kiralama fiyatları ise günlük 500 ile bin 200 lira arasında değişiyor. Çekme karavan ve motokaravan olarak farklı versiyonları bulunan bu araçlar yerine ticari araç satın alıp içini yaşam alanına dönüştüren kamp tutkunları da var. Araç arkasına takılan çekme karavanlar B sınıfı ehliyet ve ruhsatla kullanılabildiği için daha çok tercih ediliyor.