Güncelleme Tarihi:
KORKUTAN ‘ULAŞIM RAPORU’
ANTALYA Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı tarafından uygulanmak üzere hazırlanan Antalya Ulaşım Ana Planı, kentin hızlı nüfus artışıyla beraber gelecek 20 yılda karşı karşıya kalacağı altyapı ihtiyacını gözler önüne serdi. Antalya’nın 1/25 bin ölçekli Nazım İmar Planı çalışması ile paralel yürütülen çalışmalar kapsamında hazırlanan raporda, kentin trafik bölgelerine ait nüfus, istihdam, iş gücü, öğrenci sayısı, gelir durumu ve otomobil sahipliğine yönelik gelecek tahminler yer aldı.
TRAFİKTE 1 MİLYON ARAÇ
Hedef yıl olarak belirlenen 2040’a kadar kentte oluşacak yoğunlukla ilgili öngörülerin yer aldığı raporda, bu süreçte nüfusta yüzde 128, trafikteki araç sayısında yüzde 258, otomobil sahipliğinde yüzde 67 ve günlük yolculuk sayısında yüzde 140 artış yaşanacağı öngörüldü. Raporda, 2010-2015 yılları arasında Antalya’da 1.4 milyon olan ve 2019’da 2.5 milyona yaklaşan nüfusun, 2040’a kadar 3.2 milyona ulaşacağı belirtildi. 2015’e kadar Antalya’da 279 bin seviyesine gelen araç sayısının ise 2040’a kadar 1 milyona çıkacağı tahmin edildi. Plan çalışmasında otomobil sahipliği oranının binde 203’ten binde 339’a, günlük toplam yolculuk sayısının da 2 milyondan 4.8 milyona yükseleceği duyuruldu.
803 NOKTADA OTOPARK ETÜTLERİ
2040 yılı hedefli Antalya Ulaşım Ana Planı çalışmasında kent içi ulaşımın, bugün ve hedef yıl için; üst ve alt ölçekli kararlar dikkate alınarak kurumlar ve sivil toplum kuruluşlarıyla eşgüdüm içinde analiz edilmesi, toplu taşıma sistemlerine ve çevre dostu ulaşım biçimlerine öncelik verilerek trafik sorunlarına çözüm getirilmesi önerildi. Antalya’da 300 kişilik ekiple saha çalışmasında ulaşımda toplu taşıma, bisiklet ve motosiklet kullanımına ve yayalara yönelik anketler, 803 noktada otopark etütleri ve 83 noktada trafik sayımı yapılan çalışma kapsamında, halkın ulaşım talepleri de belirlendi.
TOPLU TAŞIMA ODAKLI BÜYÜME
Hızla artan nüfus ve otomobil sahipliğine paralel olarak artış gösteren yolculuk sayısının kent ulaşımı üzerinde olumsuz etkiler yaratacağının belirtildiği Antalya Ulaşım Ana Planı’nda, bu olumsuzlukları en aza indirerek kent ulaşımını düzenlemek üzere şu çözümler geliştirildi: “Artan karayolu talebi yeni altyapı çalışmalarıyla yönetilmeli. Toplu ulaşımın cazibesi arttırılarak toplu taşıma odaklı büyüme sağlanmalı. Talep gören ana toplu taşıma omurgaları oluşturulmalı. Uzun mesafe yolculukları transfer merkezleri ile verimli hale getirilmeli. Kent merkezindeki iş alanı üzerinde karayolu baskısı dengelenmeli. Kentte akıllı büyüme kararları alınmalı.”
SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIM MODELİ
Şehir Plancıları Odası Antalya Şube Başkanı Dr. Ebru Manavoğlu, hızlı büyüme karşısında yetersiz kalan yollar ve otoparklar konusunda önerilerini şöyle sıraladı: “Özel araç sahipliliğini teşvik edecek uygulamalar yerine toplu taşımayı iyileştiren ve teşvik eden, bisiklet ve yaya yollarının sürekliliğinin sağlandığı düzenlemeler acil olarak kentimizde uygulanmalı. Yaya öncelikli ve sürdürülebilir ulaşım modelleri teşvik edilmeli ve bisiklet yolları daha güvenli hale getirilerek standartlara uygunluğu sağlanmalı. Turistlerin kent merkezine ulaşımını kolaylaştırmak için turizm alanlarından ek seferler konulmalı. Akıllı ulaşım sistemleri oluşturulmalı ve uygulanmalı. Otopark sayımları yapılarak bu alandaki ihtiyaçlar belirlenmeli.”