Güncelleme Tarihi:
RUS PAZARI BÜYÜMEYE DEVAM EDECEK
TÜRK turizminin kalbi niteliğindeki Antalya’nın bu yıl yerli ve yabancı olmak üzere 16 milyon turisti ağırlanması bekleniyor. Ekonomik verilerin pozitif yönde yükseltilmesi açısından en önemli sektörlerden biri olarak görülen turizmin geldiği noktayı, hedefleri, sorunları ve bundan sonra atılacak yönetimsel adımları Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Başkanı Erkan Yağcı ile konuştuk.
Kurban Bayramı’nda otellerdeki doluluk oranları yüzde 100’e ulaştı. Bu yoğunluk sektöre direk olarak yansıyor mu?
Bayram dönemi ağustos ayına denk geldi. Ağustos ayı da Antalya için sezonun en yüksek aylarından. Sadece temmuz ayında 2 milyon 600 bin yabancı turisti kentimizde ağırladık. Yabancı turistlerin yanı sıra yerli tatilcinin de gelmesiyle tüm otellerimizde doluluk oranı yüzde 100’leri buldu. Biz otellerimize ‘İç pazara yüzde 20 pay ayırın’ çağrısında bulunuyoruz.
TATİL ARTIK LÜKS DEĞİL
Son dönemde tatil anlayışlarının değiştiğini görüyoruz. Kısa tatillerde bile insanlar yeni yerleri keşfetmek istiyor. Sizce bu değişimin nedeni ne?
Bundan 15 yıl öncesine gidersek Türkiye’de tatil yapmak bir lükstü. İnsanlar akraba yanında tatil yapıyordu. 2000’li yılların başında tesis sayısı da çok azdı. Antalya 6 milyon turisti ağırlıyordu. Yatak kapasitesi çok daha düşüktü. Bugün Antalya için 16 milyon turisti konuşuyoruz. Vatandaşımız için de tatil bir lüks olmaktan çok ihtiyaç haline geldi. Çünkü insanlar artık çok yoğun çalışıyor ve dinlenmek istiyor. 15 yıl önce uçuş sıklığı çok azdı. Fiyatlar uygun değildi. Şu anda uçuş sayıları arttı. Uygun fiyata bilet bulmak kolaylaştı. Erken rezervasyon alışkanlığı da Türkiye’de oturdu.
Sadece yabancıya değil yerli turiste yönelik de çok sayıda kampanya planlandığını görüyoruz. Sektör yerli turistin önemini daha iyi kavradı sanırım.
Türkiye’de 80 milyonluk seyahat etme potansiyeline sahibiz aslında. Dolayısıyla ana kaynak pazarımız iç pazarımız. Biz öyle bakıyoruz. Sadece belli dönemlerde seyahat değil 12 ay seyahat edebilecek bir kaynak pazara sahibiz. 2016 yılında yaşadığımız kriz de bize örnek oldu. Dış turizm pazarının gelişebilmesi için iç turizm pazarının güçlü olması lazım. Bu sayede krizlere karşı güçlü kalabiliriz.
Yerli tatilciye otel fiyatlarının daha yüksek yabancıya düşük olduğu yönünde bir algı var. Bu doğru mu?
Öyle bir şey yok. Kasım ayında iç pazar fiyatları çıkar ve erken rezervasyon satışları başlar. Biz şu anda İngiltere pazarına satışlara başladık. Avrupa satışları da bu ay sonu itibariyle başlayacak. Avrupalı tatilini şimdiden alıyor. Onların yaşam stili de ona uygun. Orada bu kültür oturmuş. Biz 2020 satışlarına aralık gibi başlıyoruz. Yüzde 50’den başlayan indirimler oluyor. Farklı pazarlara farklı fiyat uygulaması yok denecek kadar az. Fakat bayrama üç gün kala tatil almak isterseniz tabi en yüksek fiyattan alırsınız.
Rus turizm pazarı Türkiye için çok önemli. Ancak Rusya’nın ciddi bir ekonomik kiriz yaşayacağı vurgusu yapılıyor. Hatta Rusya Ekonomik Kalkınma Bakanı Maksim Oreşkin, eğer önlem alınmazsa 2021 yılında Rusya’yı krizin beklediğini açıkladı. Böyle bir durum sektörü nasıl etkiler?
Rusya pazarı Türkiye için vazgeçilmez hale geldi. 2019 yılında yaklaşık 5 milyon 200 bin civarında Rus turisti Antalya’da ağırlayacağız. Bu son derece sevindirici bir gelişme. Türkiye içinde bu rakam 6.5-7 milyon bandında seyredecek. Rusya’daki Ruble krizini 2015 yılında yaşadık. Ama ondan sonra gelişen süreçte Rusya ekonomisinin gelişmeye başladığını gördük. Tabi şu anki durum 2015’teki gibi bir durum değil. Şu an rublenin dolar karşısındaki ekonomik durumu daha stabil. O yüzden şu an krizden bahsedemeyiz.
Rus Pazarı daha da büyür mü?
Özellikle son dönemde Türk vatandaşlar için vizelerde kolaylık sağlanması gibi pozitif gelişmeler Rusya pazarının daha da büyüyeceğini bize gösteriyor. 2020’ye doğru bir projeksiyon çizersek biz çok rahat 5,5 ya da 6 milyon Rus turisti sadece Antalya olarak ağırlayabileceğiz.
Rusya’da Türk Günleri düzenlediniz bu etkinlerin geri dönüşü sektörü tatmin etti mi?
Antalya Rusya için her zaman bir marka oldu. Antalya için bu büyük bir şans. Yüksek bir taraftar grubu var. Bunun yanında oradaki tur operatörlerinin ciddi çalışması var. Rusya pazarı Türk turizminin gelişmesi adına son derece stratejik bir öneme sahip. Sektörün büyümesi açısından sıkıntı görmüyorum.