Güncelleme Tarihi:
PANDEMİ öncesi günde yaklaşık 600 otobüsle 380 bin yolcunun taşındığı Antalya kent içi ulaşımında yoğunluk, 120 bin yolcu seviyesine düştü. Yolcu potansiyelinin düşmesi nedeniyle birçok otobüs sahibinin araçlarını yok pahasına satmak zorunda kaldığını söyleyen Antalya Otobüsçüler Odası Başkanı Yasin Arslan, Büyükşehir Belediyesi’nin birikmiş olan destek ödemelerini yapması halinde akaryakıt firmalarına olan borçlarını ödeyebileceklerini dile getirdi. Arslan, Ticaret Bakanlığı tarafından ulaşım esnafına verilen gelir kaybı desteğinin de uzatılmasını talep etti.
BORCU BORÇLA ÖDÜYORUZ
2016 yılından itibaren şehir içi otobüslerin 12 metre uzunluğunda, alçak tabanlı, engellilere uygun, çevreci, konforlu araçlar ile değiştirmesiyle birlikte ulaşım esnafının büyük bir borç altına girdiğini belirten Arslan, “Salgın nedeniyle yapılan ‘Toplu taşımayı kullanmayın, virüse yakalanırsınız’ uyarıları neticesinde yolcu sayısı düştü. Araç taksitleri, mazot ve işçi giderlerinden oluşan borçlarını tekrardan borç alarak ödemeye çalışan esnafın yükü dağ gibi büyüdü. Akaryakıt dahi alamayacak duruma geldik. Akaryakıt istasyonları 2-3 aylık birikmiş borcu olan otobüsçülere veresiye yakıt vermiyor” dedi.
OTOBÜS HASILATLARI AZALDI
Arslan şunları söyledi: “Antalya otobüsçü esnafı, Kovid-19 salgınından en çok etkilenen esnaf gruplarından biri oldu. Evi olan evini, arsası olan arsasını satarak ayakta kalma mücadelesi veriyor. İl Hıfzıssıhha Kurulu’nun en son aldığı kararla araç kapasitelerimizin düşürülmesi durumu iyice zorlaştırdı. Pandemi nedeniyle azalan yolcuları, daha önce 400 araçla taşırken bu karardan sonra 500 araç ile çalışmak zorunda kaldık. 120 bin yolcunun havuz geliri şimdi 500 araca bölünüyor. Otobüs başına düşen hasılat gün geçtikçe azalıyor.”
DESTEK 5 AY GERİDEN GELİYOR
Otobüslerin toplam günlük hasılatının 350 bin lira olduğunu kaydeden Yasin Arslan, “Bu rakamı 500 araca böldüğümüzde araç başına günlük 600 lira düşüyor. Araçlarımızın günlük yaktığı yakıt 600-700 lira. Günlük şoför yevmiyesi ise 170 lirayı buluyor. Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin kilometre başına 1 lira destek vermesi otobüsler için can suyu oldu. Fakat bu desteğin 5 ay geriden gelmesi esnafı çok zor duruma soktu” diye konuştu.
İSTANBUL MODELİ UYGULANSIN
Kilometre bazında hasılat modelini gündeme getiren Arslan, “Daha önce Antalya’da uygulanan bu modeli bizden örnek olarak alan İstanbul Büyükşehir Belediyesi şu anda uyguluyor. Bizde ise sona erdirildi. Kilometre bazında hasılat modelinin Antalya’da tekrardan hayata geçirilmesini istiyoruz. Bu model uygulanmaya başlanırsa hem taşıyan, hem de taşınan memnun olacak” çağrısı yaptı.