Güncelleme Tarihi:
ANTALYA’nın bu sezonda 6 milyon turisti yakalayabileceğini söyleyen Kemer Yöresel Tanıtım Vakfı (KETAV) Başkanı ve Ulusoy Kemer Holiday Club Otel Müdürü Volkan Yorulmaz, pandeminin turizmcilere sadeleşmeyi öğrettiğini, alternatif tatil modellerinin yaygınlık kazandığını belirtti. Tam kapanma kararı şubat, mart aylarında alınsaydı turizm açısından daha iyi sonuçlar vereceğini söyleyen Yorulmaz, satışların durmasıyla birlikte en az 550 bine yakın paket tatil kaybı yaşandığını, bunun da 550 milyon dolarlık bir kayıp anlamı taşıdığını kaydetti.
Kemer, pandemi döneminde diğer destinasyonlara kıyasla daha iyi bir süreç mi geçiriyor?
Evet, çünkü bu dönemin ana pazarları, yerli turist ve Ruslar. Kemer, bu iki pazarda da tercih edilen, öncü bir bölge. Bunun meyvelerini yiyoruz. Normal şartlar altında Kemer’de Alman pazarının yoğunluk oranı, Rus pazarı ile kafa kafaya olur. Almanların tatil operasyonu 12 ay olduğu için bölgede yıl boyu otel doluluğu yaşanır. Belçika, Hollanda, İsviçre, İran, Ukrayna ve Balkanlar diğer etkin pazarlarımız. Tüm pazarların pandemide daha az sayıda olsa da Kemer’i tercih etmeye devam ettiler.
MASRAF ARTTI, İSRAF DÜŞTÜ
Geçen yıldan itibaren turizm anlayışında ve uygulamalarında nasıl değişiklikler oldu?
Güvenli turizm sertifikasyonu bir takım değişiklikler getirdi. Ama bu maddelerin yaklaşık yüzde 70’i zaten tesislerde uygulanıyordu. O nedenle küçük dokunuşlarla yeni sürece adapte olabildik. Servis şeklimizi, masa düzenimizi, şezlong mesafelerimizi ve sosyal alan kurallarımızı yeni şartlara göre düzenleyerek hızlı konum aldık. Yeni düzen servis kalitesi açısından önemli artılar getirdi. Büfe kısmında personel maliyetimiz ve hijyen malzemesi masraflarımız arttı. Bunlar dışında büyük sorunlarla karşılaşmadık. Yemek zayiatı da önlenmiş oldu.
Uçuş trafiğini kısıtlayan uluslararası kararlar turizm hareketini etkiledi, ama bir de halihazırda devam eden bir operasyon süreci vardı. Ne kadar rezervasyon iptal oldu?
Geçen ay yaklaşık 550 bine yakın paket tatil kaybı yaşandı. Bu da 550 milyon dolarlık bir kayıp anlamı taşıyor. 15 Nisan-12 Mayıs arasında açılıştan vazgeçen tesis sayısı yüzde 70 civarında. Satışlar durmasaydı 1 Haziran’a kadar en az 1.5 milyon paket satışı ve 1.5 milyar dolar gelir olurdu.
FAL BAKMAK GİBİ BİR ŞEY
Vaka sayılarında beklenen azalış sağlanır da belli ölçüde normalleşme sağlanırsa nasıl bir sezon yaşanacak bu yıl? Pazarlara ve turist sayılarına ilişkin bir öngörüde bulunabiliyor musunuz?
700 bine yakın yatak kapasiteli Antalya çanağında yaz stratejileri çok önem taşıyor. Haziran sonrasından ümitliyiz. Bu yaz aşıyı genele yayabilirsek beraberinde düşecek vaka sayıları muhakkak turizmi de pozitif etkileyecektir. Bu sene pazarlara ilişkin rakam tahmininde bulunmak fal bakmak gibi bir şey. Turist sayısı bu yıl 6 milyon civarında gerçekleşir. 1 Haziran itibariyle Rusya uçuşları başlarsa Rus ağırlıklı bir sezon geçiririz. Rusya’yı Almanya ağırlıklı Avrupa pazarı takip eder. İngiliz pazarı da bu yılki turizm rakamlarımızda önemli pay alır.
KAPANMA ŞUBATTA OLMALIYDI
Tam kapanma kararıyla ilgili düşünceleriniz nelerdir?
Tam kapanma kararı, mayıs yerine şubat, mart aylarında alınmış olsaydı şu anda çok daha iyi bir senaryoyla karşı karşıya olurduk. Şimdi 1.5 milyar dolar uçtu gitti. Bu paranın 500 milyon dolarını kapanma dönemi destekleri olarak harcayıp 1 milyar dolar gelir elde edebilir ve sezona düşük vaka sayılarıyla güçlü girebilirdik. Bunun yanında nisan itibariyle otellerin açılması turizm çalışanlarına da ciddi oranda istihdam sağlayacaktı. Umudumuz bundan sonra vaka sayılarında beklenen düşüşün gerçekleşmesiyle bu kaybı telafi edecek bir yoğunluk yakalamak
TURİZME BİSİKLET ROTALARI
Kemer ve bisiklet teması, pandemi döneminin etkisiyle mi bu kadar dikkat çekici biçimde buluştu?
Aslında bisiklet, Kemer’in son birkaç yıldır üzerinde çalıştığı bir konu. Pandemi öncesinde zaten Likya yollarındaki ve Kemer’in içindeki bisiklet rotaları hazırlandı. Hayalimiz Beldibi’nden Kemer’e tüm sahil bandını bisikletle gezebilme imkanı yaratmak. Kemer trekking, yamaç paraşütü, kaya tırmanışı, tekne turları, yelken, dalış gibi alternatif sporlara da çok uygun bir coğrafya. Turizmde istediğimiz büyük ivmeyi sağlamak için kamp ve karavan turizminden gastronomiye doğa sporlarından ekoturizme her alana eğilmemiz gerekiyor.
PANDEMİ BİZE SADELİĞİ ÖĞRETTİ
Turizm sektörü pandemiden ne tür dersler çıkardı?
Türkiye’de ilk turizm hareketliliği 70’li yıllarda pansiyonculuk, karavancılık, motosiklete atlayıp gelen Avrupalılarla başladı. Bizim aslında o modelleri yeniden canlandırmamız gerekiyor. Pandemi süreci bize basitleşmeyi, sadeleşmeyi öğretti. Şehir hayatından çıkıp gelen insanların en çok özlem duyduğu şey toprağa, ağaca dokunmak, denizle buluşmak. Dolayısıyla Antalya, hem Türk hem yabancılar arasında tercih edilir oldu. Pandemi, herkesin içindeki ‘Güneye kaçabilsem’ hayalinin gerçeğe dönüşmesini hızlandırdı diyebiliriz. Bu göç, uzun vadede devam edecektir.
MÜZİK VE SPOR SEZONU AÇILIYOR
Bu sene Kemer, hangi organizasyonlarla turizm sahnesinde olacak?
Her yıl yaptığımız Kemer Su Altı Günleri var. Geçen yıl online ortamda düzenlemek durumunda kaldık. Bu sene nasıl olacağı konusundaki tartışmalar devam ediyor. Muhtemelen katılımcıları bölgeye getirip yarışmayı yine online düzenleyeceğiz. Run to Sky ile Tahtalı koşusunu yine yapacağız. Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu’nun güzergahı 2021’de yine Kemer’den geçti. Biz de ‘Powerman’ adı altında koşu, bisiklet ve takım yarışlarından oluşan duatlon yarışlarını bu yıl ilk kez 5-6 Haziran’da Kemer’de düzenliyoruz. Her yıl bir dizi konser gerçekleştirdiğimiz, geçen yıl koşullar nedeniyle canlı yayınladığımız Phaselis Festivali, bu yıl yine programımızda. Hero of Olympos Yarışı, bir beachvoley yarışması ve bir elektronik müzik festivali hayalimiz var. Eylül ayında çadırların kurulduğu, müziğin yükseldiği bir ortam var aklımızda. Ama yine pandemi belirleyici olacak.