SKUTERE EHLİYET ŞARTI GELSİN

Güncelleme Tarihi:

SKUTERE EHLİYET ŞARTI GELSİN
Oluşturulma Tarihi: Kasım 06, 2022 10:18

Antalya’da gözler trafikte sayıları her geçen gün artan ve ölümlü kazalara neden olan skuterlerde. Antalya Kent Konseyi Başkanı Semanur Kurt, skuter kullanmanın motosiklette olduğu gibi ehliyete tabi olmasını önerdi.

Haberin Devamı

ANTALYA trafiğinde Ada Kayahan ve Mahmut Yağız Balcı adlı iki gencin canını alan kazadan sonra en fazla üzerinde durulan konularından biri olan skuterler için ilgili kurumlarla kapsamlı bir rapor hazırlığı içinde olduklarını söyleyen Antalya Kent Konseyi Başkanı Semanur Kurt, bu kazaların tekrarlanmaması için acil adımların atılması gerektiğini belirtti. Konsey’in komisyonlarında Antalya trafiğinde giderek daha büyük bir tehlike haline gelen skuter sorunu ile ilgili bir çalışma başlattıklarını belirten Antalya Kent Konseyi Başkanı Semanur Kurt, her geçen gün artan araç sayısını kontrol altına almak ve kazaları önlemek için şehirde skuter kullanıcılarının da hesaba katıldığı bir ulaşım planına olan ihtiyaca vurgu yaptı.

TEDBİRLER ÜZERİNDE DURDUK
Antalya’da trafik yükü ve ulaşım sisteminin kentin en önemli sorunlarının başında geldiğinin altını çizen Semanur Kurt, “Yakın zamanda Antalya’nın Muratpaşa ilçesinde otomobilin skutere çarpması sonucu meydana gelen elim kazada iki gencimiz maalesef hayatını kaybetti. Bu kazadan sonra ilgili kurumlar ve sivil toplum kuruluşlarından bu araçların kullanımına ilişkin çeşitli değerlendirmeler yapıldı. Bu konuyu tehlike olmaktan çıkarabilecek bir sistem geliştirmek için yapılması gereken altyapı çalışmaları ve alınması gereken tedbirler üzerinde durduk. İçinde skuter planı da bulunan bir ulaşım planı oluşturulması ve buna uygun bir altyapının kurulması gerekiyor” dedi.

Haberin Devamı

EHLİYET ŞARTI GETİRİLSİN
Antalya’da skuter araçlarının kullanımına, bu araçların kullanılabileceği bağımsız yolların ve park edebilecekleri park alanları gibi her türlü altyapı çalışması tamamlandıktan sonra izin verilmesini isteyen Kurt, skuter sürmenin motosiklette olduğu gibi ehliyete tabi olmasını önerdi. Kurt, “Avrupa ülkelerindeki gibi skuter araçlarının kullanımının ehliyetle yapılmasının sağlanması ve kural ihlallerinde sert yaptırımların getirilmesi gerekiyor. Çocuk yaşta kullanıma da asla izin verilmemeli. Ama şu anda skuterlerle ilgili büyük bir başıboşluk var” diye konuştu.

Haberin Devamı

BONCUK GİBİ DİZİLMİŞLER
Şehrin her yerine boncuk gibi elektrikli skuterlerin dizildiğine ve onları dolaşıma sokan firmaların mantar gibi çoğaldığına dikkat çeken Kurt, şunları söyledi: “Antalya’nın trafik sorunları çözüm beklerken son dönemde elektrikli scooter kullanımı giderek arttı. İlk başlarda bir firmanın elektrikli araçları yollarda ve kaldırımlarda görünürken, günümüzde çok sayıda farklı firmanın araçları karşımıza çıkıyor. Skuter araçları, hem kendi kullanıcıları hem de trafikteki diğer araçlar açısından tehlike yaratıyor. Bu firmaların da kullanıcıların da daha sıkı kurallar dahilinde denetim altında olmaları gerekiyor. Hızla çoğalan bu araçlar için planlama ve denetim mekanizmaları oluşturulması gerekirken vakit kaybediliyor.”

Haberin Devamı

BAĞLANTILI YOLLARIMIZ VAR MI?
Antalya’nın Türkiye’de skuter yoğunluğunun en yüksek olduğu birkaç kentten biri olduğunun altını çizen Kurt, sistemdeki eksikliği şu sözlerle eleştirdi:
“Ulaşım amaçlı kullanım için şehirde bağlantılı bisiklet yolları var mı? Hobi amaçlı skuter ve paten kullananlara yönelik sosyal alanlar var mı? Şehrin ulaşım planı hazırlanırken gerekli görülüp bisiklet yollarından bahsedildiğini gördünüz mü? Bu soruların hiçbirine ‘evet’ diyemiyoruz. Bu durumda bu çocukların maruz kaldığı tehlikeden kim sorumlu? Tabii ki bu sistemi oluşturanlar sorumlu.”

BİSİKLETE VAR SKUTERE YOK
Antalya Bisikletliler Derneği Başkanı Osman Çakır, “Skuterler alel acele hazırlanmış bir yönetmelikle hayatımıza girdiler. Varsa bisiklet yollarını, yoksa kara yolunu kullanıyorlar. Fakat e-skuterler küçük tekerli olduğu için dengesiz araçlar. Ani hızlanabilen bu araçlardaki denge problemi, onları daha tehlikeli hale getiriyor. Bunların bilinçli olarak kullanılması ve kanuni yaş sınırı olması gerekiyor. Kurumlar bu konuda Bisiklet yollarında e-skuter denetimleri yapılması ve mecburi kask kullanımı, öncelikli ihtiyaçlar” dedi.

Haberin Devamı

BURUN BURUNA GELİYORUZ
Kask reflektör gibi bisikletlilerin uyması gereken kuralların e-skuterler için geçerli olmadığının altını çizen Çakır, mevcut tehlikeyi şöyle anlattı: “Şu anda uygulamayı indiren herkes bunları kullanabiliyor ve çok fazla bilinçsiz kullanıcı var trafikte. Yaşı küçük olan, 3-4 kişi bir skuterin üzerine binen, sürerken akrobatik hareketler yapan kullanıcılar var. Zaman zaman bisiklet yolunun olduğu yerde ana yola çıkıp araçların arasına giriyorlar. Tek kişi bile kontrol etmesi zor olan bu araçlara iki kişi bindiklerinde zigzag çizmeye başlıyorlar. Bu durum devam ettiğinde ya dengelerini kaybedip düşüyorlar ya da karşıdan gelene çarpıyorlar. Bisiklet yollarında bu kazalar sürekli oluyor. İki kişi yola çıkan skutercilerle sürekli burun buruna geliyoruz.”

Haberin Devamı

ŞEHİRDE ŞOK DENETİMLER
Antalya’da çene, kol, bacak kırıklarıyla sonuçlanan pek çok skuter kazası yaşandıktan sonra iki gencin yaşamını yitirdiği kaza bardağı taşıran son damla oldu. Yaşanan acı olayın ardından şehir merkezi başta olmak üzere kentin çeşitli noktalarında skuter kullanıcılarına yönelik şok denetimler gerçekleştirildi. Yapılan denetimlerde tek kişi tarafından kullanılması gereken skuterleri iki kişi kullananlara 427 TL para cezası uygulandı.

KENT TRAFİĞİNDE 16 BİN 695 SKUTER
Antalya Büyükşehir Belediyesi verilerine göre, Türkiye’de en çok elektrikli skuter kullanılan şehirler sıralamasında Antalya, İstanbul ve İzmir’den sonra 3’üncü sırada. Şu anda merkez ve ilçeler olmak üzere kent trafiğinde toplam 16 bin 695 elektrikli skuter, ulaşımda aktif taşıma yapıyor. Paylaşımlı skuter şirketleriyle anlaşma yapan Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin sorumluluk alanında Bin Bin, Martı, Tornet, Gez, Yapıdrom, Hop, Hey ve Beam olmak üzere 8 ayrı şirketin araçları kullanılıyor.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!