Güncelleme Tarihi:
BEKLENTİ yönetimi (expectation management); özellikle finans başta olmak üzere, yönetim ve sosyoloji gibi birçok alanda uygulanan stratejiler bütünü, beklentilerin hedeflenen çizgide gerçekleşebilmesi için stratejilerle yönetilmesi anlamına geliyor. Burada izlenecek stratejiler ise öngörülmüş verilerle belirleniyor.
***
Eğer beklenti yönetiminde yetersiz kalınırsa, burada uzun dönemli bir başarı da söz konusu olmayabilir. Dolayısıyla sürdürülebilirliğin kilit noktasıdır da demek yanlış olmaz.
***
Turizm gelirlerinde sıklıkla duyarız. Bir sonraki yılın toplam turizm geliri tahminleri hızla yayılır kulaktan kulağa... Hedefler hep büyüktür. Peki; stratejiler de hedefler kadar büyük mü?
***
Pandemi ile birlikte elbette her sektörde olduğu gibi zorlu geçen iki yılı geride bıraktı turizm sektörü. Bu nedenle olası bir başarı özellikle 2020 yılı baz alınarak hedeflenirse bizi yanılgıya düşürmüş olacaktır. Kriz dönemlerinin son bulduktan sonra toparlanıyor olması bir artış olarak değil normale dönmek olarak değerlendirilmeli ve normal zamanlarla mukayese edilmeli…
***
Her neyse, biz turizm sektöründe beklenti yönetimi olarak neler yapıyoruz o konuya geri dönelim…
***
2019 yılında rekor bir gelir elde etti Türkiye. Dolayısıyla 2022-2023-2024 hedefleri en az 35 milyar dolar olarak belirleniyor. Yani beklenti bu yönde…
***
Hemen kendimize soralım; beklentiler stratejilerle uyumlu mu? Hedeflenen rakamın gerçekleşebilmesi için hedeflediğimiz turizm pazarı bize bu rakamı verebilir mi?
***
Çoğu Avrupa ülkesine birkaç saatlik uçuş mesafesinde yer alan bir ülkeyiz ve bu konum olarak büyük bir avantaj. Dolayısıyla bu ülkeler bizim için önemli potansiyel turist pazarları. Ancak biz bu pazarlardan ne kadar pay alabiliyoruz? Kişi başına düşen geliri oldukça yüksek olan Avrupalı turistlerin yönü Türkiye’ye çevrilirse burada ciddi bir gelir artışı olmaz mı?
***
Türkiye’nin en çok turist ağırladığı Rusya ve Ukrayna, Avrupa’ya kıyasla orta ve alt gelir grubuna mensup. Bu durumda beklenti yönetimini daha çok Avrupa pazarına yöneltmek turizm gelirlerini beklentilerin üzerine çıkarabilir.
***
Homojen bir turizm istiyorsak; genellikle kıyı turizmine yönelen bu büyük pazarla birlikte Avrupa pazarına yatırım yaparak daha büyük gelirler hedeflemeliyiz. Hedefler stratejilerle uyumlu olduğu sürece gerçekleşir ve doğru stratejiler de doğru sonuçların tek destekçisidir.
***
Hedeflediğimiz yüksek turizm gelirini etkin stratejilerle hayata geçirmek için geç kalmadan gerekli aksiyon alınmalı.