Güncelleme Tarihi:
Gastronomi turizmi; yiyecek-içecek deneyimi kazanmak amacıyla insanların turizm faaliyetlerine katılması anlamına geliyor. İçinde bulunduğumuz dönemin en belirgin özelliklerinden biri her şeyin olduğu gibi gıdaların da tek tip hale gelmesi.
***
Aslında bu öteleme ve kayboluş güzel bir hareketi tetiklemiş oldu. İnsanlar tek tip hale gelen yeme-içme alışkanlıklarını çeşitlendirmek adına yörelere özgü gıda arayışına girerek, sunumları yerinde deneyimlemek istedi. Artan talep sadece turist deneyimi sağlamadı aynı zamanda unutulmaya yüz tutmuş geleneksel gıdalara da can suyu oldu.
***
Bu durumu fark eden bazı ülkeler, önemli bir kültürel değer olarak gördükleri gastronomi turizmine olan yatırımları artırıyor. İtalya, Fransa, İspanya, Portekiz ve İrlanda, Avrupa’da gastronomi turlarının en yoğun yapıldığı ülkeler.
***
Gastronomi turizmi ile deneyim birleştirilerek, turistler geleneksel tatların yapım aşamasına da dahil ediliyor. Böylece bir seyahatte unutulmayacak anları zihinlere yerleştirmiş oluyorlar. Bu deneyimlerin arasında; ünlü şeflerden yemek dersleri, şarap tadım ve şarap üretici ziyaretleri, zeytinyağı tadımı ve zeytinyağı üretici ziyaretleri, yerel yiyecek festivalleri gibi çok çeşitli etkinlikler var. Bu etkinlikler yeni bir turist kavramını da ortaya çıkardı; GASTRO TURİSTLER… Aslında artık gastronomiye olan eğilimle beraber her birimiz amatör gastro turistler haline geldik. Birçok konuda ortak paylaşım sağlayamayan kişilerin yiyecek-içecek deneyimi konusunda ilginç bir şekilde bir araya geldiğini görebilirsiniz.
***
Dünyadaki gastro trendlerden ülke trendlerine doğru yöneldiğimizde oldukça zengin bir potansiyel görebiliriz. Yedi bölgeden oluşan ülkemizin her bölgesinde kendine özgü kültürüyle beraber gastro kültürü de var. Türk mutfağı köklü geçmişi bakımından da kıymetli bir mutfak. Şimdi hepinizin aklına Adana, Gaziantep, Hatay, Şanlıurfa gibi gastronomi turizminde öne çıkmış iller geliyordur. Bu illeri sadece yöresel tatları deneyimlemek için günübirlik gastro turistler ziyaret ediyorlar.
***
Yapılan akademik çalışmalar incelendiğinde, turistler seyahatlerinden aklında kalanları ifade ederken özellikle yöresel tatları vurguladıkları görülüyor. Buradan da anlaşılıyor ki turistik destinasyon imajı açısından gastronomi önemle üzerinde durulması gereken bir konu. Seyahat edenler aynı zamanda yöresel tatların geçmişini, yapımındaki teknikleri ve gelenekleri bir arada görebilecekleri müzeleri de görmek istiyorlar. Gaziantep, Hatay, Şanlıurfa, İzmir ve Tekirdağ; mutfak müzelerinin bulunduğu iller. Bunlar birbirini tamamlayıcı unsurlar. Burada gerçek bir deneyimden söz edebilmek için tüm bu bileşenleri bir arada sunabilmek gerekir.
***
Kırsal kalkınma bakımından büyük bir fırsat sağlayan gastronomi turizmi, geleneğin gelecek kuşaklara aktarımında da büyük bir motivasyon kaynağı. Gastro turizm faaliyetlerinin artması ve bölgesel bilinirliğin sağlanması için yerel yönetimler, turizm şirketleri, bölge halkı bir arada çalışmalar yapmalı. Gastronomi turizminin hem bugünün hem de geleceğin parlayan yıldızı olduğu unutulmamalı.