Güncelleme Tarihi:
AMERİKA Birleşik Devletleri (ABD) Güney Karolina Üniversitesi’nde ekonomi alanında doktora yapan Antalya Adem Tolunay Anadolu Lisesi ve İzmir Ekonomi Üniversitesi mezunu Eren Bilen, koronavirüs salgını sonrası başlayan online eğitim sistemi içinde sınav güvenliğinin hiçbir şekilde sağlanamadığını fark etti. Bu tespitin hemen ardından “Kovid 19 Döneminde Çevrimci Hileler” başlığı ile akademik bir çalışma hazırladı.
ORTALAMALAR YÜKSELDİ
Üniversite yönetiminin destek verdiği 26 sayfadan oluşan çalışmada; online sınav sistemi sonrası bazı öğrencilerin not ortalamalarının bir anda nasıl yükseldiğini, online sınav sisteminde yaşanan aksamaları, öğrencilerin dijital kopya çekme yöntemlerini ve bu yöntemlerin nasıl tespit edilebileceğine ilişkin detaylı tespitler ve tablolara yer verdi.
KAMERA TARTIŞMASI
Çalışmanın detayları ve son süreç hakkında Hürriyet’e konuşan Eren Bilen, “Üniversitemizde pandemi sonrası tüm eğitim ve sınavlar online yapılmaya başladı. Sınavlarda kamera kullanımı ise hocaların inisiyatifine bırakılmış durumda. Çünkü gizlilik ve kişisel hakların ihlali gibi konular halen tartışmalı. Bu nedenle sınavların büyük bölümünde kamera kullanılmıyor” dedi.
SINAVLAR ÇOKTAN SEÇMELİ DEĞİL
Online sınavların çoktan seçmeli yapılmadığına dikkati çeken Bilen, şöyle devam etti: “Mevcut sistemde sorunun cevabı klavye ile ekrana yazılmak zorunda. Öğrenciye 20 soru veriliyor, ekrana gelen soruyu bir kez geçtiğinizde geri dönme şansınız olmuyor. Bu sistem kullanılmaya başladıktan sonra birçok alanda not ortalamalarında ciddi yükselişler olduğunu fark ettim ve çalışmama başladım.
ORTALAMALAR BİR ANDA YÜKSELDİ
Pandemiden önce de başarılı olan öğrencilerin not ortalamaları çok fazla değişmezken, özellikle sayısal alanlarda zayıf olan öğrencilerin sınavları bir anda 90-95 puan seviyesine çıktı. Tabii sadece bu tespit kopya çekildiğine dair somut bir delil niteliği taşımıyordu. Bu nedenle sınavlarda çözülen soruların tamamını mercek altına aldım.
İLK BAKIŞTA HER ŞEY NORMALDİ
Online sistemdeki verileri kullanarak öğrencilerin sınavı ne kadar sürede bitirdiğini inceledim. Şaşırtıcı olarak kopya çektiğinden şüphelendiğim öğrencilerin tamamının sınavlarını normal sürelerde bitirdiğini gördüm. Bunun üzerine ikinci bir araştırma yaparak soru başına zamanları tek tek raporladım. Bu raporlamada karşımıza çok şaşırtıcı sonuçlar çıktı.
2 SAAT BEKLEMİŞLER
Kopya çeken öğrencilerin sayısal nitelikli soruları dahi inanılmaz bir hızla (8-10 saniye) çözdüğünü, sınavın tamamını yine aynı hızla bitirdiğini ancak ‘sınavı tamamladım’ butonuna basmak için 1,5-2 saate yakın süre beklediğini tespit ettim. Bu tespit sınavlarda kopya yöntemleri kullanıldığının en açık göstergelerindendi.
DİSİPLİNİ DUYAN VAZGEÇTİ
Zaten üniversite yönetimi de bulduğumuz kanıtları gerçekçi buldu. Tespit ettiğimiz öğrencilerin sınavları tekrar incelendi ve iptal edildi. Bazı öğrenciler karara itiraz edeceklerini bildirdi. Ancak itiraz durumunda konunun disiplin kuruluna gönderileceği gerçeğini duyunca bundan vazgeçtiler.
HAYLAZ ÖĞRENCİLERE DARBE
Bu çalışma sonrası üniversitede hayli popüler hale geldim diyebilirim. Ama bu popülerlik iyi anlamda mı yoksa kötü anlamda mı tartışılır. Çünkü açıkçası biraz daha haylaz olan öğrencilerin online kopya yöntemlerini ortaya çıkarmış oldum. Süreç böyle devam ederse online sınav sistemi güvenliğinin çok daha fazla konuşulacağını düşünüyorum.”