MARKETLERDE YERLİ TARTIŞMASI

Güncelleme Tarihi:

MARKETLERDE YERLİ TARTIŞMASI
Oluşturulma Tarihi: Ekim 05, 2018 10:16

Yerli ürün logolu ürünler market raflarında yereni alırken büyük bir tartışmayı da beraberinde getirdi. Bir çok yabancı markalı ve ithal ürünün üzerinde ‘yerli üretim’ yazması kafa karışıklığı yarattı. Antalya’daki kurum ve kuruluş temsilcileri, uygulamanın farkındalık oluşturduğunu, fakat bazı noktalarda değişikliğe gidilmesi gerektiğini belirttiler.

Haberin Devamı

YERLİ üretimin artırılması, yerli üreticinin desteklenmesi amacıyla uygulamaya giren ‘yerli üretim’ logosu, vatandaşlarda şaşkınlık yarattı. 18 Eylül’de Resmi Gazete’de yayımlanarak 3 Ekim’de yürürlüğe konulan etiket uygulamasıyla artık Türkiye’de üretilen her ürüne ‘yerli üretim’ logosu yapıştırılacak. Uygulama sosyal medyada da büyük ses getirdi. Vatandaşlar ithal muzda ve yabancı menşeili içeceklerde bile yerli üretim ibaresinin yer alması karşısında ‘Bu nasıl yerli üretim’ diyerek tepki gösterdi.

YÜZDE 51 YERLİ OLMALI
Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Başkanı Davut Çetin, yerli üretim logosunun konulması için bir ürünün sadece Türkiye’de üretilme şartı olduğunu dile getirdi. Çetin, “Burada çeşitli yabancı markaların araçları yapılıyor. Adı yerli oluyor. Bunların ne kadar yerli olduğu tartışılır. Cumhurbaşkanımız yüzde 51 yerli olacak diyor. Öyle bir kriter koymaları gerekirdi. Bu şekilde tam anlamıyla yerli bir üretim olmuyor” dedi. Kararın hızlı verildiğini dile getiren Çetin, uygulamanın ileriki günlerde değişeceğini düşündüklerini ifade etti.

Haberin Devamı

MARKETLERDE YERLİ TARTIŞMASI

TÜRKİYE’DE ÜRETİLMİŞ İBARESİ
Yerli üretimi halkın tamamen yerel kaynaklarla üretilmiş ürün olarak anladığını dile getiren Antalya Ticaret Borsası (ATB) ve Batı Akdeniz Ekonomisini Geliştirme Vakfı (BAGEV) Başkanı Ali Çandır ise “Keşke o logoda ‘yerli üretim’ yerine ‘Türkiye’de üretilmiştir’ ibaresi olsaydı. Bu kafa karışıklığı yarattı. Birçok ülkede ürünlerin üzerinde ‘Bu ürün Rusya’da, Fas’ta üretilmiştir gibi” ibareler yer alıyor” dedi. Bu uygulamanın tüketicinin yerliye ilgi göstermesi yönünde bir farkındalık oluşturduğunu da kaydeden Çandır şöyle konuştu: “En çok çelişen konu Türkiye’de üretim yapan yabancı markaların ürünlerinde bu ibarenin yazması. Küreselleşmiş bir dünyada yüzde 100 yerli üretilmiş bir ürüne ulaşmak zaten mümkün değil. Türkiye’de üretilmiştir ibaresi tartışmalara neden olmazdı. Fakat yine de uygulamanın tüketicinin yerliye olan ilgisi noktasında etkisi oldu.”

Haberin Devamı

ALT YAPISI HAZIR DEĞİL
Ziraat Mühendisleri Odası (ZMO) Antalya Şube Başkanı Vural Şahin ise, tarımda tohumdan, gübreye kadar bir çok girdinin ithal olduğunu, yüzde yüz yerli üretimin şu anda mümkün olmadığını ifade etti. Uygulamanın alt yapısı oluşturulmadan yürürlüğe girdiğini kaydeden Şahin, “Yerli bir ürün üretilirken de mutlaka içerisinde de ithal bir katkı var. Bu nokta gerçekten önemli. Fakat bu uygulama dikkat çekmek ve farkındalık oluşturmak için önemli oldu. Ama altının doldurulması bunun yavaş yavaş empoze edilmesi gerekirdi” dedi.

BAKMADAN GEÇME!