Güncelleme Tarihi:
İSTANBUL Üniversitesi’nde Antalya üzerine hazırlanan ‘Turizm Faaliyetlerinin Şehirsel Gelişmeye Etkileri’ adlı doktora çalışması, kentin tarihten bugüne geçirdiği değişimi ortaya koydu.
SURLAR VE KIZ KULESİ YIKTIRILDI
Cumhuriyet’in ilk yıllarında Antalya’ya ulaşım sağlayan 58 bin at, 34 bin eşek ve 8 bin deve için özel park alanlarının bile bulunduğunu gösteren belgelere göre, taksici Bahriyeli Osman 1936’da kente ilk aracı getirdi. Antalya’da Cumhuriyet’le birlikte hareketlenen iç turizmdeki dalgalanmaların yıldan yıla büyüyerek kenti turizmin başkenti haline getirişinin kronolojik olarak anlatıldığı çalışmada, ilk gelişme 1922 yılında açılan Antalya Müzesi oldu. Antalya’nın ilk plajı olarak ise, Kaleiçi’nde 30’lu yıllardan beri kullanılan Mermerli Plajı gösterildi.
OBALAR VE OTELLER KURULDU
1940’lı yıllarda Vali Haşim İşcan’ın gayretleri ile şehre turizm ve rekreasyon faaliyetlerinin getirilmeye çalışıldığını gösteren çalışmada, kara ulaşım ağının geliştirilmesinin yanında plajların, Karaalioğlu Parkı gibi yeşil alanların, Atatürk, Şarampol, Ali Çetinkaya, Yenikapı gibi cadde düzenlemelerinin bu dönemde yapıldığı anlatıldı. 40’ların son döneminde Antalya Tanıtma ve Turizm Derneği kurulmasıyla başlayan tanıtım faaliyetleri ve organizasyonlar ise şöyle anlatıldı: “1950’de devlet kararıyla Antalya, Türkiye’de birinci mıntıka içine alınarak 1 ve 4 yıllık iki plan hazırlandı. Sahildeki korulukta kurulan Açık Hava Tiyatrosu uzun yıllar boyunca şehrin en gözde yazlık eğlence ve kültür mekânı oldu. Aynı yıl, Konyaaltı Plajı’nda halk tarafından baraka şeklindeki obalar inşa edildi. Antalya’nın turizm amaçlı ilk oteli 1958’de 42 oda ve 72 yatakla açılan Teras Otel oldu.”
1954’TE GELEN TURİST SAYISI 97
Antalya’ya gelen turist sayısının 50’lerin sonuna kadar sınırlı olmasına rağmen geliştirmeye yönelik çabaların sürdüğünü gösteren çalışmada, “Antalya’ya 1954 yılında 97, 1955’de 11, 1956’da 24 ve 1958 yılının sonu itibari ile 208 turist geldi. 26 Nisan 1960 tarihinde İngiltere’nin tanınmış simalarından 380 kişilik bir turist kafilesi, deniz yollarının Ankara Vapuru ile Antalya Limanı’na indi. 1960 yılındaki askeri ihtilalin ardından 1961 yılında yeniden başlayan bakım ve onarım kapsamında, Yivli Minare Külliyesi içindeki Nigar Hatun Türbesi onarıldı, 27 Mayıs 1961’de de Antalya Festivali ile devam edildi. Antalya, 1969’da ‘Turizm Gelişme Bölgesi’ ilan edilmesi ve 70’li yıllarda Tünektepe, Saklıkent, Karayolları Parkı, Talya Oteli gibi birçok Turizm Gelişim Projesi’nin hayata geçirilmesiyle birlikte küçük bir sahil kasabası görünümünden uzaklaştı. Ancak 1960’lı yıllarda 30’dan fazla şelale falezler üzerinden denize dökülürken, akarsuların yönlerinin değiştirilmesi nedeniyle günümüzde sayıları 7’ye kadar düştü” denildi.
GÜNDEN GÜNE YÜKSELİŞ
Yapılan araştırmada, “Turizm ve Tanıtma Bakanlığı tarafından 1973’te Antalya Master Planı ve Turizm Nazım İmar Planı hazırlandı. 1980’de yeni havaalanı, Ankara İstanbul bağlantısını sağlayan E24 karayolu, Kemer, Finike, Kaş karayolları ve liman hizmete açıldı. Şehirde festivaller, panayırlar, fuarlar ve tiyatro gösterileri gibi birçok etkinlik düzenlendi.