KİM-KİME-NEYİ ŞİKÂYET EDECEK?

Güncelleme Tarihi:

KİM-KİME-NEYİ  ŞİKÂYET EDECEK
Oluşturulma Tarihi: Şubat 19, 2022 10:22

Yargıtay, internet alışverişlerinde malın ayıplı olması durumunda aracı hizmet sağlayıcının sorumluluğu olmadığına karar verdi. Bu karar, pek çok sorunu beraberinde getireceğe benziyor.

Haberin Devamı

YARGITAY, e-ticaretle alakalı emsal bir karara imza attı. İnternet alışverişlerinde malın ayıplı olması durumunda aracı hizmet sağlayıcının sorumluluğu olmadığına karar verdi.
*
Resmî Gazete’de yayınlanan kararda, aracı hizmet sağlayıcının yani sadece sipariş amaçlı kullanılan aracıların malın ayıplı olmasından kaynaklı sorumluluğunun bulunmadığına dair verilen karar pek çok sorunu beraberinde getireceğe benziyor.
*
Karar; şirket için bağlayıcı olacak. Örnek olarak araç alım satım sitelerinden alınan ikinci el araç ayıplı çıkarsa platformun sorumluluğu olmayacak.
*
Yargıtay’ın kararı, suiistimale açık bir şekilde tüm internet alışverişlerini kapsayacak şekilde emsal teşkil ettirilmeye çalışılırsa çözüm yerine çözümsüzlük oluşturacaktır.
*
Sorumluluğun kimde olduğu internet alışverişlerinde çok hassas bir konu olduğundan her kurum kendi tarafına çekerek tüketicilerin mağdur edilme ihtimalinin çok fazla olduğunu belirtmek isterim.
*
Örnek olarak, tüketicinin alışveriş yaptığı yer X firma, parayı verdiği yer X firma, sözleşme imzaladığı yer X firma, kredi kartı bilgilerinin verildiği yer X firma, müşteri temsilcisi ile muhatap olunan yer yine X firma. Ama olası bir sorunda X firma hiçbir sorumluluk almayacak.
*
Sonuç olarak tüketicilerin muhatap olduğu platformun da müteselsilen sorumlu tutulması, bu platformların başıboş şekilde istekleri gibi hareket etmelerine engel teşkil ederdi.
*
Tüketiciler internet üzerinden bir ürün sipariş verdiklerinde veya ikinci el bir ürün aldıklarında herhangi problem ile karşılaşırsa, aracı firmaları değil, alışveriş yapılan yeri şikâyet edecekler.
*
İnternet sitesinin direk kendisi ile alışveriş yaparlarsa o zaman tüketici hakem heyetlerine veya tüketici mahkemelerine satıcıyı değil, sağlayıcıyı şikâyet ederek hak arayabilirler.
*
6502 Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Madde 83 Fıkra 1- Bu Kanunda hüküm bulunmayan hallerde genel hükümler uygulanır. Yani, Fıkra 2- Taraflardan birinin tüketicinin oluşturduğu işlemler ile ilgili diğer kanunlarda düzenleme olması, bu işlemin tüketici işlemi sayılmasını ve bu kanunun görev ve yetkiye ilişkin hükümlerinin uygulanmasını engellemez.
*
Yargıtay Dairesi Tüketici Yasası’nın içeriğini anlayamamış ve kafa karıştırıcı bir karar alarak çelişki yaratmıştır. Yine de tüketicinin hakları zayii olmamıştır. Burada önemli olan karar verici mercilerin kanunun içeriği çerçevesinde karar verilirse adalet yine tüketici lehine olur. Bir başka Yargıtay dairesi bu sefer de tüketici lehine karar vererek ikinci bir emsal karar ortaya çıkmış olur.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!