Güncelleme Tarihi:
Zor zamanların vefalı dostu konumunda olan yerli turistler bu beklentiyi tam da tahmin edilen doğrultuda hayata geçirdi. Ancak iç turizmde döviz kazandırıcı etki olmayışı, sektör tarafından ikincil pazar olarak görülmesi ve bu nedenle devlet teşviklerini de azaltmış ve turizmde yardımcı bir kuvvet olarak kalmasına sebebiyet vermiştir.
***
Bu yıl ikinci çeyrek verileri için açıklanan iç turizm istatistikleri fena değil. Turist sayısı 2020 ve 2021 verilerinin üzerinde. Turist harcamaları ise 2019’da 625 TL’den 1727 TL’ye (2. çeyrek verileri) ulaşmış durumda. 85 milyon nüfusa sahip bir ülke olarak yine de seyahat hareketliliğimiz YETERLİ DEĞİL.
***
Sezonsal olarak devlet teşvikleri ve çeşitli kampanyalar düşünülebilir. Sektör ve devlet bu konuda beraber yol haritası çıkarmalı. Bu uygulamalar dünyanın hemen her yerinde var. Yerli turistin varlığı herhangi bir kriz durumunda tesisler için güvence demek. Teşvikler düşük sezonlarda doluluğu artırarak mevsimsel kapamaların da önüne geçebilir.
***
Dünyada birçok ülkede yerli turizm vazgeçilmez bir hareketlilik. İspanya, Fransa, Almanva ve İtalya gibi ülkeler otel kapasitelerinin büyük bir çoğunluğunu kendi ülke vatandaşlarına ayırıyor. İstatistiki olarak gelir durumlarına bakıldığında ise ciddi bir paya sahip olduğu görülüyor.
***
Bu durumun elbette döviz ihtiyacıyla doğru orantılı olduğunu ifade edebiliriz. Bugün zaten ülkemizde de dış turizme olan eğilimin bu kadar keskin hale gelmesinin temel gerekçelerinden biri de döviz ihtiyacı. Aksi olsaydı emin olun iç turizm hareketliliği bugünkü verilerin çok daha üzerinde olurdu.
***
İç turizm yalnızca ekonomik bakımdan değil kültürel olarak da ülkeye ciddi katkılar sağlar. Ülkesini tanımayan ya da kültürel değerlerini bilmeyen vatandaşların kültürel anlamda ülkeye katkı sağlaması sınırlanmış olur. Turizmin sosyal faydası da bu bakımdan yüksektir.
***
Toplumsal tatil anlayışının belli bir seviyeye ulaşması iç turizmde de istikrarı sağlayacaktır. Bugün hala neden yerli turist daha pahalı tatil yapıyor diye sorarken neden yerli turist erken rezervasyonla tatilini önceden planlamıyor sorusunu da karşı tarafa iletmek gerekir. Fiyatları kişiler için aşağıya çeken faktör tur operatörleri veya seyahat acenteleri aracılığıyla gerçekleştirilen erken satın alma alışkanlığıdır. Sezona hazırlanacak olan işletmelerin maliyetsel rahatlıkları için de önemli bir parasal girdidir erken rezervasyonlar.
***
Zaman içerisinde iç turizm faaliyetlerinin bu oturmuş kültürle beraber artış göstereceğine inanıyorum. Bu nedenle maddi ve manevi teşvikleri gündemimize alarak gelecek yılların iç turizm pazar hedeflerini de artıralım. Özellikle belli bölgelerde yüksek yatak kapasiteleri iç turizmle birlikte tam doluluk seviyesine ulaştırılabilir. Unutmayın ki gelişim havadan gelmez, çabayla, planla, istikrarla gelir.