Güncelleme Tarihi:
ANTALYA, Burdur ve Isparta illerini kapsayan Batı Akdeniz Bölgesi’nden şubat ayında yapılan ihracat geçen yılın aynı ayına göre yüzde 35,3 artarak 188 milyon dolara ulaştı. 27 sektörün ihracatının yapıldığı bölge ihracatında ilk sırayı yaş meyve sebze sektörü alırken, ikinci sırayı ise maden ve metal ürünleri sektörü aldı.
YÜZDE 36’LIK ARTIŞ
Maden ve metal ürünler sektörü geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14,58’lik artışla 71 milyon 975 bin 28,59 dolar oldu. Sektör şubat ayındaki yüzde 36,64’lük artış ile dikkati çekti. Sadece bu dönemde Batı Akdeniz illerinden 32 milyon 515 bin 4 dolarlık ihracat yapıldı.
HAM MADDE TÜKENDİ
Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği (BAİB) eski Yönetim Kurulu Üyesi ve mermer işletmecisi Mehmet Özel, maden sektörünün şubat ayındaki sıçramasını Hürriyet’e değerlendirdi. Maden sektörünün son 1 yıldır pandemi nedeniyle oldukça zor durumda olduğunu, son üç aydır ise ham madde satışlarının başladığını söyleyen Özel, “Ham madde alımında müşteri buraya gelip ürünü görüyordu. Kısıtlama nedeniyle gelemediler. Ürün de gönderemiyorduk. Son üç aydır internet üzerinden veya Türkiye’de yaşayan Çinli vatandaşlar sayesinde ham madde satışları başladı. Bu bir yıl ellerindeki ham madde tükenme noktasına geldi ve zorunlu olarak alımlara başladılar” dedi.
YÜKLEMELER BEKLİYOR
Sektörde ocak-şubat ayında yüzde 14’lük bir artış olduğunu bunun normal olduğunu dile getiren Özel şöyle konuştu:
“Şubatta yüzde 36’lık bir sıçrama var. Ben bunu Çin’in konteyner sorununa bağlıyorum. Yüklemeler hep bekliyor Antalya limanında. Çin, Amerika ile olan ticaret savaşı nedeniyle boş konteynerleri topladığını ve armatör firmalara baskı yaptığını duyuyoruz. Ben bundan kârlı çıktığını görüyorum. Normalde biz 20 konteyner mal yükleme yapacağımızda bize 10 konteyner veriyorlar. Bir sonraki hatta veriliyor sürekli rötarlı geliyor. Blok ihracatın en büyük alıcısı olan Çin’in 6 Şubat’ta yeni yıl takvimi başlar. Onların 15 günlük tatil süreleri vardır ve alımları bu dönemde azalır. Muhtemelen konteyner sorunu nedeniyle aralık ve ocak ayındaki sarkan yüklemelerden dolayı bir sıçrama oldu.”
KONTEYNER SORUNU
Küresel tedarik zincirinde tüm dengeleri altüst eden boş konteyner krizinin, ülkeler arasındaki ticaret savaşlarını daha da kızıştırdığı belirtiliyor. Lojistik sektörü temsilcileri, Çin’in boş konteynerleri topladığını, ABD’nin de ülkesinden mal almaya mecbur bıraktığını dile getirirken, ihracat yapmanın giderek zorlaştığına vurgu yapıyor. Uzmanlar, haziran ayına uzaması beklenen sorunun, alternatif çözümlere verilecek teşviklerle acilen çözülmesini bekliyor. Uzmanlar pandemiyi kontrol altına alarak yeniden üretime hızlı bir şekilde başlayan Çin’in boş konteyner talebini hala ısrarlı bir şekilde sürdürmesinin bu süreci daha da olumsuz hale getirdiği belirtiyor.