Güncelleme Tarihi:
ANTALYA, (DHA) - ORTA Anadolu Süs Bitkileri ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Osman Bağdatlıoğlu, EXPO 2016 için hazırlanan ilk bütçenin 75 milyon Euro olduğunu belirterek, yapılan harcamanın 800- 900 milyon Euro'yu bulduğunu söyledi.
Antalya Sanayici ve İşadamları Derneği'nin (ANSİAD) aylık kahvaltılı toplantısına Orta Anadolu Süs Bitkileri ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı ve AIP Dünya Bahçe Örgütü Ortadoğu ve Türkiye temsilcisi Osman Bağdatlıoğlu konuk oldu. Akra Barut Otel'de düzenlenen toplantıya ANSİAD Başkanı Abdullah Erdoğan, yönetim kurulu üyeleri ve iş insanları katıldı.
ANSİAD Başkanı Abdullah Erdoğan yönetimindeki toplantıda Osman Bağdatlıoğlu, EXPO 2016 hakkında sunum yaptı. EXPO 2016 için ilk adımın 2008 yılında atıldığını ve projenin bütün şehri sardığını kaydeden Osman Bağdatlıoğlu, EXPO'ya parasal anlamda bakıldığında ülke bütçesinden çok büyük paraların çıktığını söyledi. 2008'de proje başladığında 100 katılımcı ülke hedeflediklerini anlatan Bağdatlıoğlu, 8 milyon ziyaretçi hedef koyduklarını anlattı. 20 bin aktivite planladıklarını ifade eden Osman Bağdatlıoğlu, "2008 yılında konuşulan buydu ve son dakikaya kadar aynı şekilde konuşuldu" dedi.
75 MİLYONLUK BÜTÇE
2008-2010 yıllarında EXPO'nun ilk bütçenin 75 milyon Euro olarak hazırlandığına dikkati çeken Osman Bağdatlıoğlu, "Tek tek aylara kadar yapılmış, veriler ortaya koyulmuş bir bütçe hazırlandı. Yerel kaynaklardan 25 milyon Euro, sponsorluktan 20 milyon, devletten de 30 milyon Euro'luk destek alınacaktı. Dünya, EXPO'larını bu şekilde yapan bir pozisyondaydı. Ve biz bu parayı da nasıl bulacağız diye de 1 yıl kaybettik. Çünkü, dönemin Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan bize, 'Bu paranın yarısını siz çıkartın, biz o şekilde başlayabiliriz' dedi. Bu da bize zaman kaybettirdi" diye konuştu.
10 KATI HARCAMA
Gelinen aşamada sadece iç alanda ve aktivite için 800- 900 milyon Euro'luk bir harcama yapıldığını ifade eden Bağdatlıoğlu, "75 milyon Euro'yla başlayıp kabul ettirilen proje, 10 katı bir pozisyonla ortaya çıktı. Ve Türkiye'de kimse çıkıp siz şu parayla bütçe koydunuz da buna çıktı demiyor. Türkiye'de bunun hesabı da verilmiyor. Bir projeye başlarken bütçeyi küçük gösterirsiniz sonra kendi kendine büyüyor Türkiye'de" diye konuştu.
AZ BİR GELİR SÖZ KONUSU
Antalya EXPO'su için aylık analizler ve raporlar hazırladıklarını kaydeden Bağdatlıoğlu, “Yaklaşık 500 bin kilometre yol yaptık bu dönem içinde. 5 milyon turist gelecek, 2 milyon yabancı turist ziyaret edecek şeklinde detaylı çalışmalar yapmıştık. Hollanda, Tayland EXPO'su kar amaçlı yapıldı. Hollanda'da EXPO'su yaklaşık 200 milyon Euro'ya mal oldu. 210 milyon Euro gelir sağlandı. Yani 10 milyon gelir sağlandı. Bize bakıldığında, 4 milyon ziyaretçiye göre az bir gelir söz konusu" dedi.
HİÇBİR EXPO'DA KONSER YOKTUR
2008'de 6 aylık süreçte 20 bin aktivite planı yaptıklarını belirten Osman Bağdatlıoğlu, hiçbir EXPO'da konser olmadığına işaret etti. Dünya çapındaki 9 EXPO'yu denetlediğini ifade eden Osman Bağdatlıoğlu, konserlerin sadece açılışta ve kapanışta verildiğini ancak Antalya'da 100- 150 konser verildiğine işaret etti. Bağdatlıoğlu, "Tabi bu da seyirci anlamında oldu fakat EXPO'lar seyirci toplamak için değil, kültürleri birleştirmektir" dedi.
İTALYA'YA 200 MİLYON EURO GELİR
Dünya EXPO'larından da örnekler veren Bağdatlıoğlu, İtalya'nın Milano kentinde düzenlenen Word EXPO'nun 40 milyonun üzerinde ziyaretçi ağırladığını ve 200 milyon Euro kazanç sağladığını ifade etti. Çin'in ise EXPO için 45 milyar dolar harcadığına işaret eden Bağdatlıoğlu, "70 milyon kişi ziyaret etti. 246 katılımcı sağlandı. Çin'de turist sayısında yüzde 31 artış oldu. EXPO sayesinde gayri safi milli hasılada yüzde 5 artış olmuş. EXPO'nun açık olduğu ilk 3 ayda yabancı yatırım yüzde 58 artmış. Bölgenin kalkınması 5 yıl daha ileriye gitmiş" diye konuştu.
FOTOĞRAFLI