Güncelleme Tarihi:
ŞEHİR içi ulaşımda sıkça tercih edilir hale gelen fakat yasal düzenleme eksiklikleri nedeniyle diğer araç sürücüleri ve yayalar için tehlike oluşturmaya devam eden elektrikli skuter kullanım oranı her geçen gün artıyor. Antalya Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) verilerine göre; Türkiye’de en çok elektrikli skuter kullanılan şehirler sıralamasında Antalya, İstanbul ve İzmir’den sonra 3’üncü sırada.
SAYILARI 16 BİNİ AŞTI
Trafikte 5 bin taksinin olduğu şehirde merkez ve ilçelerde olmak üzere toplam 16 bin 695 elektrikli skuter, ulaşımda aktif taşıma yapıyor. Paylaşımlı skuter şirketleriyle anlaşma yapan Antalya Büyükşehir Belediyesi’nin sorumluluk alanında 8 ayrı şirketin araçları kullanılıyor.
KEPEZ İLK SIRADA
UKOME’nin ulaşım planlaması verilerine göre; Muratpaşa’da 3 bin 848, Kepez’de 4 bin 307, Konyaaltı’nda bin 418, Alanya’da 2 bin 499, Kemer’de 338, Manavgat’ta bin 818, Serik’te 980, Aksu’da 560, Kumluca’da 540 ve Gazipaşa’da 387 elektrikli skuter faaliyet halinde.
YENİ ÖNLEMLER GELİYOR
Büyükşehir Belediyesi’nin Elektrikli Skuter Yönetmeliği doğrultusunda Ulaştırma Altyapı Bakanlığı ve Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile yaptığı yazışmalar neticesinde skuterlerin şehir içi dolaşımda azami hız sınırının saatte 20 kilometre olmasına karar verildi. Ayrıca alınan karara göre; skuterler hız limiti saatte 50 kilometrenin üzerinde olan yerlerde kullanılması yasaklandı. Alınan bu önlemler kapsamında, elektrikli skuter firmalarından da hız sınırı uygulamalarını cihaz otomasyon sistemlerine entegre etmeleri istendi.
ANKARA’DAN YETKİ İSTENDİ
Konuyla ilgili Hürriyet’e konuşan Antalya Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem Dairesi Başkanı Nurettin Tonguç, elektrik skuterlerin şehir içindeki dolaşımlarını takip edebilmek için Ulaştırma Bakanlığı’yla yazışmalar yaparak yetki istediklerini söyledi. Trafikte bu araçların sağlıklı dolaşımlarını sağlamak için Bakanlığın bu konuda kendileriyle verileri paylaşması gerektiğinin altını çizen Tonguç, “Bu araçların Antalya’daki dolaşımlarını kontrol edebilme şansımız şu an için yok. Biz mevcut durumda sadece şirketlerden gelen talepleri görüyoruz, gerçek mi doğru mu onu da kontrol edemiyoruz” diye konuştu.
RİSK VAR, ÖNLEM ALALIM
Skuter kullanıcılarının karşı karşıya olduğu kaza risklerinin hafife alınmaması gerektiğine vurgu yapan Tonguç, “Skuter kazalarında büyük ölçüde ölüm yok ama ciddi yaralanmalar ortaya çıkabiliyor. Skuterda ani frenle düşme, başka bir araca ya da birine çarpma sonucunda çene kırıkları, çıkıklar, doku zedelenmeleri yaşanabiliyor. Trafikte doğru tedbirler alabilmemiz, bu araçların hareketini doğru planlayabilmemiz için onları takip edebiliyor olmamız lazım. Bu alanın daha geniş bir yasal düzenlemeyle kurallara bağlanması lazım. Bakanlıklara bu taleple başvurduk. Bu talebimiz doğrultusunda ilgili bakanlıklar bizimle veri paylaşımı yaparsa etkin çalışan bir kontrol mekanizması oluşturabiliriz” dedi.