Güncelleme Tarihi:
Bu, sayısal anlamda Antalya turizminin tarihinin en iyi ikinci yılı olacaktır. Takip edebildiğim kadarıyla da 2022 yılında dünyadaki sahil destinasyonlarındaki en yüksek rakamlardan da biri.
***
Antalya’nın sadece turist sayısında değil, turizm gelirlerinde de bugüne kadarki en yüksek rakamlara ulaşmış olması kuvvetle muhtemel, zira gerek yüksek doluluklar ve yoğun talep, gerekse tatil kalemlerindeki fiyat artışları, turizm harcamalarına yansıyacak ve kişi başı turizm geliri geçmiş yılların üzerinde çıkacaktır.
***
Antalya, ‘pandemi ertesinde turizmde altın yılını yaşıyor’ diyebiliriz.
***Bu başarı tabii ki tesadüfen gelmedi. Altında kapsamlı bir ekip çalışması yatıyor. Sektörün bütün bileşenlerinin önemli katkısı var bu sürece. En aşağıdan, en yukarıya yüzbinlerce kişilik bir turizm ordusu ile bu sonuçlara ulaşıyoruz.
***Tek tek her birini saymak ne mümkün! Ana hatları ve başlıkları ile bu başarının gerçekleşmesine katkı sağlayan faktörleri turizmci arkadaşlarımla değerlendirdik ve 2022 yılında başarıyı getiren 21 ana kalemi gerekçeleri ile listeledik:
1. THY
Türk Hava Yolları (THY) sezonun hemen başında patlak veren savaşın daha ilk günlerinde önemli bir adım atarak Rusya’dan gelişlerin önündeki engelleri kaldırdı.
2. TUR OPERATÖRLERİ
• Bütün dünya savaş şaşkınlığı içindeyken, büyük bir öngörü ile tatilcinin beklentisine cevap verecek ürünlerini kararlılıkla sundular.
• Ambargo engelini aşabilmek için yerli havayolu şirketleri kurdular ve Rusya’dan gelişlere katkı sağladılar. Pazar çeşitliliğini artırdılar.
3. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI
• Savaş ortamına rağmen reklam ve tanıtım kampanyalarını sürekli devam ettirdi.
• Antalya İl Kültür Müdürlüğü enerjik ve yapıcı bir kadroya sahip ve her koşulda çözüm için sektörle beraber koşuşturuyor. Şanslıyız…
4. TURİZM PERSONELİ
Belirsizliklere rağmen tekrar sahalara dönerek olağanüstü bir çaba ile alışık olduğumuz güler yüzlü ve yardımsever hizmet anlayışını devam ettiren turizm personeli bu yılın turizm Oscar’ını almalı bence.
5. ANTALYA VALİLİĞİ
Turizm tarihindeki en büyük iki kriz art arda yaşanırken, soğukkanlılık ve sükûnetle STK’lar ve turizm paydaşları ile yaptığı çalışmalar sonunda sezonun sorunsuz, problemsiz, asayiş içinde geçmesini sağladı.
6. ANTALYA HAVALİMANI
Avrupa’nın neredeyse bütün büyük havaalanları sınıfta kalırken, Fraport TAV Antalya Havalimanı olağanüstü bir performansla yurt içi ve yurt dışından yaklaşık 25 milyon kişinin ulaşımını sorunsuz olarak sağladı.
7. TURİZM STK’LARI
Sektörün içindeki ses olan turizm STK’ları mümkün olduğunca seslerini duyurmaya ve sorunları iletmeye çalışıyorlar. Pandemide de bu devam etti.
8. OTELLER
• Antalya turizminin güçlü kaleleri oteller, gerek pandemi esnasında gerekse ertesinde alınan kararlara hızla uyum sağladılar.
9. YERLİ UÇAK ŞİRKETLERİMİZ
• Ambargoya takılan uçuş trafiği düğümünü yeni kurulan Türk bayraklı uçak şirketleri çözebildi.
10. YEREL YÖNETİMLER
Antalya Büyükşehir ve ilçe belediyeleri turizm ile yatıp turizmle kalkıyorlar. Sürekli turizmin içinde olmaları şehrin en büyük kazançlarından biri.
11. HER ŞEY DAHİL CAZİBESİ
İstesek de istemesek de değişmeyen bir Antalya gerçeği olan her şey dahil sistemi bir kez daha turist çeken güçlü bir ürün olarak öne çıktı.
12. FİYAT-ÜRÜN-HİZMET KOZU
Antalya kitle turizmi ile hız kazanmış, geniş kitlelere ve her bütçeye hitap edebilen bir destinasyon. Bu farklılığı krizde ve ertesinde bir kez daha ön plana çıktı.
13. 8 AY GÜNEŞ GARANTİSİ
Güneş de yanımızdaydı bu sezon !.. 8 aya yayılan sezon avantajı Avrupa’daki en uzun tatil dönemidir.
14. PAZAR ÇEŞİTLİLİĞİ
• Pazar payı yüzde 1-4 arasında olan 27 ülke yüzde 33,5 lük bir pay ile toplam kapasitenin 1/3 ünü oluşturdu, risk azaldı.• Artık her beş turistten biri Rus, biri Alman, üçü ise diğer ülkelerden.
15. HIZLI HAREKET EDEBİLME KABİLİYETİMİZ
Birçok tatil bölgesi büyük sorunlar karşısında karanlıkta gözüne ışık tutulan tavşan gibi kalakalırken, Türkiye ortaya çıkan sorunlarda hızlı davranarak sezonun kesintisiz akışını sağladı.
16. RUSYA’NIN DURUMU
Avrupa Rusya’ya ambargo uygulayarak kapıları kapatınca Rus turistlere Türkiye, Mısır ve Dubai dışında pek fazla alternatif kalmadı. Ve bu durum en çok Antalya’ya yaradı.
17. İNTİKAM TATİLLERİ
İki yıldır dört duvar arasına hapsolan milyonlar, şimdi çıldırmışçasına tatile çıkarak intikamlarını alıyorlar. Bu süreç birkaç sene daha sürebilir.
18. KUR AVANTAJI
Turist için kur avantajı önemli bir cazibe yarattı. Özellikle Euro ve Dolar kaynaklı ülkelerden gelen misafirler için ortaya çıkan kur avantajı yabana atılacak gibi değildi.
19. SAĞLIK ALTYAPISI
Pandemi sürecinde birçok ülke yetersiz hastane ve sağlık personeli konusunda bocaladı. Antalya ise Kemer’den Alanya’ya bütün tatil bölgelerinde turistlere hizmet verebilecek 47 adet özel ve kamu sağlık kuruluşları mevcut.
20. İNGİLTERE & POLONYA MUCİZESİ
Antalya turizmi bu yıl iki ülkeyi kalıcı olarak kazandı: İngiltere ve Polonya. Bu iki ülke Antalya’nın ilk beşinde yerini pekiştirdi.
21. SAĞLIK TURİZMİ
2022 yılı Antalya’nın sağlık turizminde miladı oldu. Özellikle İngiltere ve Ortadoğu’dan bu sayede gelen turistlerin harcamaları kişi başı en az birkaç bin doları buluyor.