Güncelleme Tarihi:
Servis raporunu alıp tüketici hakem heyetine şikâyette bulunuyorsunuz. Şikâyetiniz haklı bulunarak ürün ayıplı sayılıp dört seçimlik haklarınızdan birine yönlendiriliyorsunuz.
Nedir bu seçimlik haklarınız:
1- Bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme,
2- Malın ayıpsız olanı ile değiştirilmesi,
3- Ayıp oranında bedel indirimi,
5- Mallarda zarara neden olan hallerde imalatçı, üreticiden tazminat isteme hakkı.
Evet buraya kadar tüketicinin isteği doğrultusunda. Ancak tüketicinin verdiği şikâyet dilekçesinin sisteme girişi ve bitişi arasındaki geçen zaman, enflasyon, kur farkı derken tüketici mağdur oluyor.
Tüketici seçimlik haklarından olan bedel iadesi veya ürün değişimi istediğinde sıkıntı başlıyor. Satıcı veya hizmet sağlayıcı, aynı üründen kalmadığını belirterek tüketiciye önce hediye çeki, kabul edilmeyince de ürünün fatura bedelini teklif ediyor.
Burada satıcının seçimlik değil tüketicinin tercih hakkı vardır. Tüketici hakem heyetleri ve tüketici mahkemeleri de yeteri kadar tüketicilerimizi yönlendiremiyorlar. Hoş aslında bu haklardan kendileri de bir haberdarlar.
Genelde kabul gören, tüketicinin verdiği şikâyet dilekçesinin sisteme girişi ve bitişi arasındaki geçen tarihte geçerli olmak üzere devletin yasal faizi bugün için yüzde kaç ise onu talep edebiliyor. Bir de yönlendiren olursa dilekçesinde yüksek ticari faiz uygulanarak tazmin hakkını kullanabilir.
Tüketicimiz hem satıcının kurnazlığına dikkat etmeli hem de hakem heyetlerinde dilekçelerine eklenmesi istenen ürün iade veya bedel iadesine bağlı kalmamalıdırlar.
Tüketicilerimiz bunların hiçbirini kabul etmeyip icra yoluna gittiklerinde de durum değişmiyor. Yasal faiz veya yüksek ticari faiz talepleri ile alacaklarına işlem yapılıyor. İcra daireleri de buna seyirci kalıyor.
İşte burada tüketicilerimizin çok büyük hakları olduğunu bilmelerini istiyoruz. Tüketici hakem heyetleri, tüketici mahkemeleri ve icra daireleri de bunları bilmesi gerekir.
Tüketicimiz kurumların atladığı bedel iadesi konusunda dilekçelerinde hatırlatma amacı ile ‘güncel fiyat’ talebini yazmayı unutmasınlar.
Tüketici hakem heyeti kararlarında enflasyon/kur farkı nedeniyle zarar eden tüketicilere bedel iadesi yerine misli ile değişime yönlendirmek gerekir, buna dair bir açıklama da yapılabilir.
Tüketici ‘ayıpsız misli ile değişim’ talebinde bulunmuş ve karar bu yönde çıkmış ancak icra aşamasında misli ile değişimin mümkün olmadığı anlaşılmışsa, ticaret odasından bilirkişi talep edilerek icra takip tarihindeki rayiç bedel tespit edilmeli ve tüketiciye ödenmesi sağlanmalıdır.
YARGITAY İÇTİHATLARI
Eğer uyuşmazlık konusu mal bir araç ise bu takdirde İİK’nın 24. maddesi hükümleri doğrultusunda hareket edilmesi gerekir ki burada Yargıtay içtihatlarına uyumludur.
“Takibe konu… marka … model aracın “sıfır” kilometre olarak bugün üretilmiş olması halinde edeceği değerinin İstanbul Ticaret Odası’na sorularak, verilecek sonuca göre aracın değerinin tespit edilmesi gerekir.. (Yargıtay 12. HD. 27.06.2012 9214/22730)
Ayıplı mal bedel iadesinde muhakkak tüketici hakem heyeti veya tüketici mahkemelerindeki dilekçelerinizde güncel fiyat talebinde bulunmayı ihmal etmeyin.