Güncelleme Tarihi:
Alışveriş, para çekme, gönderme, hesap yönlendirme gibi birçok işlemleri artık ya internet üzerinden veya bankamatiklerden yapıyoruz. Böyle olunca da bankamatiklerde oluşan arızalar tüketiciyi mağdur etmektedir.
TEKNİK ARIZALAR
ATM’lerin teknik arızaları bitmiyor. Çok eskiyenler ise sürekli kart ve para yutuyor. Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların eskiyen ve arızalı bankamatikleri (ATM) nedeniyle her yıl milyonlarca lirayı bulan meblağın alıkonulması ve bu paraların iadelerinin haftalarca sürmesi, tüketicileri mağdur ediyor.
İADESİ HAFTALAR SÜRÜYOR
Tüketicilerin hiçbir suçu olmadan uğradığı maddi ve manevi zararların bir an önce çözüm getirilmelidir. Alıkonulan paraların iadesi haftalar sürüyor. Türkiye’de 50 civarında bankanın faaliyet yürüttüğü ve milyonlarca bankamatik kullanıcısı olduğu dikkate alındığında ATM’lerde alıkonulan meblağı milyonları buluyor.
ŞİKÂYET YAĞIYOR
Arızalı ATM’lerin tüketicilerin paralarını alıkoyduğu, hesaplarına geçmediği ve alıkonulan paraların iadesinin de haftalar sürdüğü konusunda yoğun şikâyetler alıyoruz. Ayıplı hizmeti telafi etmek bankanın görevi. Bu durumu bankaların ‘ayıplı hizmet olarak’ nitelendirerek ATM cihazlarının yenilenmesinin, arızalarının giderilmesinin, ayıplı hizmeti telafi etmenin bankaların görevi olduğunu tüketicilerimizin bilmesini istiyoruz.
***
Tüketicimizin hiçbir hatası yok. Bankamatik arızaları nedeniyle alıkonulan paraların iadelerinin de ayrı bir sorun olduğunu belirtmek isterim. Bu konuda da tüketici hakem heyetleri ve mahkemelerine, internetteki şikâyet sitelerine ayrıca başvurular yapıldığını biliyorum. Banka müşterilerinin, tüketicilerin ciddi mağduriyetleri var. Birincisi, tüketici hiçbir hatası yokken parasını kaptırıyor. Cihazın alıkoyduğu para hesabına geçmiyor. Acil ödemelerini yapamıyor. Yapılacak ödemeler kredi kartı, ek hesap, fatura ödemeleri ise bunların ödemesi yapılmadığı için gecikme cezalarıyla tüketici yüz yüze geliyor.
***
Bankamatiğe para kaptıran tüketicilerimize paraları en kısa zamanda iade edilmelidir. Ayrıca bankalar, ATM’lerin alıkoyduğu paraların geciken iade sürelerine göre tüketiciye gecikme bedeli ödemekle, tüketicilerin maddi ve manevi zararlarını karşılamakla, ayıplı hizmeti telafi etmekle yükümlüdürler.
KARAR EMSAL ALINMALI
Tüketici mahkemeleri ve hakem heyetlerinin bu yöndeki kararları emsal alınmalıdır. Tüketicilerin lehine bu yönde yargı kararları mevcuttur. Bankacılıkla ilgili üst kuruluşların da tüketicilerin bu tür mağduriyetlerinin giderilmesi, alıkonulan paraların iade süreleri, alıkonulan paraların iadesinde gecikme halinde bankalara nasıl yaptırım uygulanacağı konusunda hükümler ortaya koyması gerekmektedir. Tüketicilerimizin bilindiği üzere parasal hak arama sınırı 30 bin lira. Aynı zamanda tüketici yasası ile borçlar konundan doğan haklarımızı, önce hakem heyetleri veya tüketici mahkemelerinde kazandıktan sonra maddi ve manevi tazminat hakkının olduğu bilinmelidir. Her zaman söylediğimiz gibi, ‘bilinçli tüketici hakkını arayan tüketicidir’.