Güncelleme Tarihi:
ANTALYA (AA) - SİNAN ÖZMÜŞ - Türkiye Acil Tıp Derneği Başkanı ve Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Tıp Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yıldıray Çete, "Sağlık Bakanlığı verilerine göre Türkiye'de ayakta tedavi görenlerin yüzde 35'i acil servislere gidiyor" dedi.
Prof. Dr. Çete, AA muhabirine yaptığı açıklamada, dünyada nüfusunun üzerinde acil servis başvurusu alan tek ülkenin Türkiye olduğunu, yılda acil servise yapılan başvuruların 90 milyonu aştığını söyledi.
"Bu hastalar neden acil servise geliyor" diye bakıldığında, hastanelerdeki poliklinik hizmetleri ve aile hekimleri tarafından sunulan birinci basamak hizmetlerinin randevulu olmasının görüldüğünü anlatan Çete, "09.00 ile 16.00-17.00 saatleri arasında poliklinik ve aile hekimliği hizmetleri sunuluyor. Randevusuz hekime ulaşılabilecek tek yer acil servis. Acil servis, aynı zamanda mesai saatleri dışında insanların sağlık hizmetine ulaşabileceği tek yer" diye konuştu.
Başka yer sunulmaması ya da bu seçeneklerin daraltılması durumunda insanların resmi sağlık hizmetlerinden yararlanabilecekleri en önemli yerin acil servisler haline geleceğini vurgulayan Çete, "Bu nedenle mesai saatleri içinde, acil servisler dışında insanların sağlık hizmeti alabilecekleri alanların artırılması gerektiğini düşünüyorum. Poliklinik saatlerinin belli saatlere kadar uzatılması, aile sağlığı merkezlerinin vardiyalı çalışmaları düşünülebilir" diye konuştu.
- Acil servisler ağır iş yükü altında eziliyor
Çete, sağlık sistemindeki tüm çalışanların doğru karar verme, iyi hizmet ve nitelikli sağlık bakımı sunma konularında zor durumda bulunduğunu öne sürerek, acil servislerin bunların içinde en fazla iş yüküne sahip alan olduğunu ifade etti.
"Sağlık Bakanlığı verilerine göre Türkiye'de ayakta tedavi görenlerin yüzde 35'i acil servislere gidiyor" diyen Çete, şöyle devam etti:
"Tüm sağlık çalışanlarının da yaklaşık yüzde 5'i acil serviste görev yapıyor. Yani ayakta bakılan hastaların önemli bölümüne, sağlık çalışanlarının yüzde 5'i, geri kalanına da yüzde 95'i bakıyor. Acil servisler çok ama büyük ve ağır iş yükü altında eziliyor. Bu koşullar altında nitelikli sağlık hizmeti sunmak çok zor. Maalesef bu koşullarda acil servislerden olumsuz sağlık haberleri gelmeye devam edecektir."
- Acil servisler "Uygunsuz kullanılıyor"
Çete, kronik hastalık, tansiyon gibi küçük rahatsızlıkları bulunanların hem birinci basamak hem de uygun poliklinik hizmetleriyle tedavi edilebileceğine işaret ederek, buna rağmen bu kişilerin acil servise gelmelerini "Uygunsuz kullanım" şeklinde niteledi.
Acil servisi kullanan hastaların çok önemli bölümünün "uygunsuz kullanım" yaptığını belirten Çete, şunları kaydetti:
"Acil servise gelen bir hastayı sadece şikayetine dayanarak aile hekimine yönlendirmek çok büyük hatalara neden olur. O yüzden acil servise hasta bir şekilde başvurmuşsa o hastanın bir hekim tarafından değerlendirilmesi gerekir ama önemli olan insanlara acil servisi doğru kullanmayı öğretmek. Sağlık Bakanlığı, medya ve kamu spotlarını aracılığıyla acil servislerin nasıl doğru kullanılacağıyla ilgili insanlarımızı yönlendirici eğitim kampanyaları yapabilir."