Güncelleme Tarihi:
TATİL dönüşü otelde zehirlendiklerine ilişkin asılsız ihbarda bulunan turistin oyununu, turizmciler, şahit numune ile bozuyor. Turizmde 4-5 yılda giderek artan bir reklamasyon sorunu yaşandığını belirten Gıda Mühendisleri Odası Antalya Şubesi Başkanı Ali Manavoğlu, otellerin belli başlı milletlerle yaşadıkları reklamasyon sıkıntısına, ‘Güvenli Turizm’ sistemi sayesinde çözüm bulduklarını söyledi.
‘TATİL PARANIZI GERİ ALIN’
Türkiye’de tatil yapıp ülkesine dönen tatilcinin reklamasyon oyununu Hürriyet’e anlatan Manavoğlu, “Turistler tatillerini yaptıktan sonra ülkelerine dönüyorlar. İndikleri havalimanlarında, ellerinde broşürlerle bekleyen avukatlar onlara, ‘İsterseniz tatile ödediğiniz paranın bir kısmını geri alabilirsiniz’ gibi bir teklif sunuyor. Bunu cazip bulan tatilci de kaldığı otelde zehirlendiğini iddia ederek dava açıyor ve ‘Türkiye’de oteldeki yemeklerden yedikten sonra istifra ettim, tatilim zehir oldu’ gibi geriye dönük bir şikâyette bulunuyor” dedi.
KANIT SİSTEMİ GELİŞTİRİLDİ
Otellerin tatil sonrası çoğu asılsız ihbarlarla sıklıkla karşılaştıklarını belirten Manavoğlu, “Turist sağlığı kapsamında tesislerde tatilcinin işletmeden kaynaklanan bir hastalığa yakalanmadan keyifli şekilde tatilini geçirmesi planlanıyor. Hijyen ve kalite kontrollerini yaptığımız otellere gelen şikâyetlerin birçoğunda tatilci, doktor raporu olmadan gıda zehirlenmesi yaşadığını iddia ediyor. Bu durumda otel kendini kanıtlamak durumunda kalıyor. İşte bu noktada otellerin verdiği analizler, şahit numuneler, tutulan sıcaklık kontrolü formları büyük önem taşıyor. Üründe herhangi bir üreme olup olmadığı bu sayede kanıtlanıyor.” diye konuştu.
‘ŞAHİT NUMUNE’ KURTARIYOR
Manavoğlu, sözlerine şöyle devam etti: “Altyapı, personel eğitimleri, hijyen belgesi gibi pek çok önlemin alındığı otellerde, yemekler sunum sıcaklıkları ölçülerek sunuluyor. Otele gelen müşteri, zehirlendiği ihbarında bulunduğu takdirde, otellerde şahit numune dediğimiz bir kavram devreye giriyor. Otel, ürettiği ürünlerden numuneler alarak 72 saat saklamak zorunda. Herhangi bir zehirlenme olması durumunda Tarım ve Orman Bakanlığı’na bağlı gıda kontrol görevlisi arkadaşlar tesise gelerek bir gıda güvenliği denetimi yapıyor ve müşterinin zehirlendiğini iddia ettiği üründen numuneler alıyor.”
KEMARA VE SOSYAL MEDYA
“Kanıt sistemi sadece analizlerle de sınırlı değil. Gıda zehirlenmesi yaşayan kişinin oteldeki kamera kayıtlarına ve sosyal medya hesaplarına bakılıyor. Tatilde zehirlendiğini iddia ettiği günlerde sağlıklı şekilde dans ettiğini, havuza girip eğlendiğini gösteren kayıtlar tur operatörüne sunuluyor. Eğer Bakanlığın almış olduğu numunede herhangi bir olumsuzluk yoksa tesise ceza kesilmiyor. Ancak sınırın üzerinde bir üreme varsa bu noktada ‘kamu sağlığını tehdit’ nedeniyle otelin işletmecisi ve ilgili personel savcılığa sevk ediliyor. Ürün başına 28 bin lira para cezası uygulanıyor.”
İNGİLİZ KABUL ETMEK İSTEMİYORLAR
Özellikle İngiliz pazarıyla yoğun olarak çalışan otel işletmecilerinin bu durumdan mustarip olduğunu belirten Manavoğlu, “O nedenle İngiliz turist kabul eden oteller bu konuda çok daha fazla dikkatliler. Tur operatörleriyle yapılan anlaşmalar nedeniyle turistin eli çok kuvvetli. Oteller, her koşulda savunma vermek durumunda kalıyor. O nedenle çok etkin bir kanıt sistemi oluşturuldu. Oteller konuda kendilerini çok geliştirdiler. Ama yine de uzun süren prosedürlerle uğraşmak istemediği için önümüzdeki sezonda İngiliz turist kabul etmek istemeyen oteller var” dedi.