Güncelleme Tarihi:
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre; 1 Ocak’tan itibaren, aidatsız (yalın) kredi kartı çıkarmayan bankalar 6 milyon 908 bin 664 lira, aldatıcı ticari reklam ve ilanları kısa mesaj aracılığıyla yapan firmalar ise 27 bin 527 lira ceza ödeyecek.
SÖZLEŞME BAŞINA 2200 LİRA CEZA
Verilen süre içinde haksız şartları sözleşmesinden çıkarmayan satıcının yaptığı sözleşme başına ceza miktarı 2 bin 200 liraya yükseldi. Tüketici kredilerinde ve konut finansmanı sözleşmelerinde bankaların cayma hakkı, faiz oranı, erken ödeme, temerrüt, sigorta yaptırılması hükümlerine uymayan ile belirli kredi sözleşmelerine ilişkin açılan hesaplardan ücret ve masraf talep edilen işlem başına, devre tatil konutu başına ceza miktarı ise 10 bin 101 liraya çıktı. 36 ay içinde teslim edilmeyen konut başına yeni para cezası da 220 lira oldu. Yapı ruhsatı alınmadan tüketicilerle ön ödemeli konut ve devre tatil sözleşmeleri kuran satıcılara, kapıdan satış belgesi almayan satıcılara yönelik ceza miktarı ise 550.110 liraya yükseldi.
HAKKINIZI ARAYIN
İstanbul Anadolu 3. Tüketici Mahkemesi kararı bu konuda da emsal niteliği taşımaktadır. Tüketici ile müzakere edilmeden dayatılan aidatlı kredi kartları Tüketici haklarına göre ‘Sözleşmede Haksız Şartlar’ maddesini ihlal etmektedir. Bu kapsamda hakem heyetlerinden 10 yıl geriye dönük aidatlarınızı talep edebilirsiniz.
GIDA SAHTEKÂRLARI ŞİMDİ YANDI
Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından hazırlanan yönetmelikle gıda ve yemde taklit ve tağşiş yapan işletmelere, bundan sonra yıllık gayrisafi gelirlerinin yüzde 1’i kadar ceza kesilecek. İlk ihlalde 54 bin 555 liradan az olmamak ve 545 bin 550 lirayı aşmamak kaydıyla uygulanacak. Fiilin 3 yıl içinde tekrarlanması durumunda 109 bin 110 liradan az olmamak ve 1 milyon 91 bin 100 lirayı aşmamak üzere idari para cezası uygulanacak. Tüketicilerimiz için önemli olan şikâyet ve hak aramalarında bilinçli olmaları bu yönde ihlal yapan firmaları bildirmeleridir.
KARARIN İPTALİ İÇİN DAVA AÇIN
SORU: Satın aldığım telefon değişik tarihlerde bozulduğundan servise verdim. Değişim için firmaya başvurdum. Firma sadece IMEI numarasını değiştirerek gönderdi. Ancak aynı sorunlar devam etti. Hakem heyetine başvurdum. Bilirkişi incelemiş ve arızası olmadığını rapor etmiş. Hakem heyeti ret verdi. Hakkım nedir? Şermin Başbuğ
CEVAP: Tüketici Hakem Heyeti kararlarına karşı tarafların 15 gün içinde itiraz hakkı vardır. Asliye Hukuk Mahkemesi’ne (Tüketici Mahkemesi sıfatıyla) ‘Hakem Heyeti kararının iptali’ talepli dava açabilirsiniz.
GARANTİLİ ÜRÜNDEN PARÇA ÜCRETİ ALINMAZ
SORU: GSM bayisinden 1 Ekim 2020’de cep telefonu satın aldım. Firma garantili 4 bin 300 liralık telefonum arızalanınca, 1 Şubat 2021’de onarım için servise bıraktım. Ne aşamada olduğunu öğrenmek için aradığımda 1200 lira masraf olduğu söylendi. Telefonda yanlış tuşlama yapmış olduğum için garanti dışı onarım yapılmış. Ücret vermek istemiyorum ne yapayım? Nurettin Baykal
CEVAP: Garantili ürünlerde ‘tüketici kusuru’ hariç onarım ve parça değişim hizmetlerinde ücret alınamaz. Eğer kusurunuz olmadığını düşünüyorsanız iki yolunuz var: 1- Satıcıya ‘ihtarname’ göndererek telefonun ücret alınmadan iadesini isteyin. Olumsuz cevap verirlerse telefonun iadesi için ‘Tüketici Hakem Heyeti’nde dava açabilirsiniz. 2- Servise parayı ödeyip telefonu alıp, daha sonra ödediğiniz paranın iadesi için Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurabilirsiniz.