Oluşturulma Tarihi: Aralık 27, 2010 00:00
Sektörde “en heyecanlı” ay olarak tanımlanan Aralık ayında bu yıl, hediyelik ürün siparişleri, bir önceki yıla göre 4-5 kat arttı. Bazı ekstra kurumsal toplu talepler dahil edildiğinde 2-3 milyon liradan oluştuğu tahmin edilen ilginç hediyelik eşya pazarının büyüme hızı yıllık yüzde 200-300 civarında.
HEDİYELİK eşya sektörü için “en heyecanlı” ay olarak tanımlanan Aralık ayında bu yıl, hediyelik ürün siparişleri, geçen yıla göre 4-5 kat artış gösterdi.
Bir internet alışveriş sitesinin sahibi Güçlü Gökozan’ın verdiği bilgiye göre, bazı ekstra kurumsal toplu talepler dahil edildiğinde 2-3 milyon liradan oluştuğu tahmin edilen ilginç hediyelik eşya pazarının büyüme hızı yıllık yüzde 200-300 civarında bulunuyor.
Türkiye’de açıklanan verilere dayanarak yapılan tahminlere göre, hediye pazarı yaklaşık 1,5 milyar lira iken, hediye verilen en yoğun dönem açık ara farkla yılbaşı.
Gökozan, yılbaşına özel ürünlerle birlikte 900’den fazla ürünü satışa sunduklarını açıklayarak, en çok satılan ürünlerden bazılarını, “parmak bateri”, “kitap kasa”, “buzdan, shot bardakları yapan buz kalıbı”, “dolar cüzdan”, “işaretli oyun kartları” şeklinde sıraladı.
Genel olarak 10-30 lira arasındaki ürünlere rağbet olduğunu belirten Gökozan, ancak ürün çok ilginç ise yüksek fiyatlı olanların da satıldığını söyledi.
Eskişehir sürprizi
ALIŞVERİŞ yapılan iller sıralamasında İstanbul’un yüzde 45, İzmir’in yüzde 13, Ankara’nın yüzde 8’lik oranlarıyla ilk 3 sırayı aldığına ve bu illeri Eskişehir’in takip ettiğine dikkati çeken Gökozan, genelde satışların tek ürün olarak gerçekleşmediğini, her defasında birkaç ürün alan müşterilerin çoğunlukta bulunduğunu söyledi.
En çok zammı yiyen leblebi ile fıstık
YILBAŞINA sayılı günler kala kuru yemiş siparişlerinde yüzde 50’lere varan artış yaşandığı bildirildi.
Tüm Kuruyemiş Sanayici ve İşadamları Derneği (TÜKSİAD) Genel Başkanı Hasan Hüseyin Karapınar, kuru yemişin Türk toplumunun tüketim kültüründe yüzyıllardır var olduğunu, ay çekirdeği, kabak çekirdeği, fındık, Antep fıstığı ve leblebinin yoğun şekilde tüketildiğini söyledi.
Türkiye’de yılda 300 bin ton civarında çerezliğin üretilip tüketildiğini ifade eden Karapınar, yıllık 100 bin tonu aşan tüketimle ay çekirdeğinin sektördeki ürünler arasında açık ara önde olduğunu kaydetti.
Her sektör gibi kuru yemişte de satışların arttığı dönemlerin bulunduğunu belirten Karapınar, özellikle dini bayramlar, Aşure günü ve yılbaşında sektörün bir hayli hareketlendiğini bildirdi. Aşure günü ve yılbaşının ardarda gelmesi nedeniyle kuru yemiş satışlarında yaşanan artışın kendilerini mutlu ettiğini vurgulayan Karapınar, şunları kaydetti:
Ay çekirdeği lider
“Aşurenin içerisine konulan çeşitlerin önemli bir bölümünü kuru yemişler oluşturmaktadır. Bu dönemde satışlarda önemli artış yaşadık. Hemen akabinde gelen yılbaşı da ciromuzun arttığı dönemler arasında. Yeni yıl öncesi kuru yemiş siparişlerinde yüzde 50’ye varan artışlar var. Çok sayıda market ve kuru yemişçi yılbaşında ürün sıkıntısı yaşamamak için siparişlerini günler öncesinden verdi. En fazla ilgiyi tüm kuru yemiş tüketimin yaklaşık yüzde 40’ını oluşturan ay çekirdeği görüyor. Yine kabak çekirdeği, yer fıstığı, Antep fıstığı ile diğer ürünlerin siparişlerinde de artış yaşanıyor.”
Fiyatlarda yüzde 10 ile 40 oranında artış
KARAPINAR, küresel ısınma nedeniyle bazı ürünlerin rekoltesinde kısmen düşüşler yaşanması ile Aşure günü ve yılbaşı hareketliliğinin kuru yemiş fiyatlarında hasat dönemi olan Eylül ayına göre yüzde 10 ile 40 arasında değişen oranlarda fiyat artışlarına neden olduğunu söyledi. Özellikle sarı ve beyaz leblebide ciddi artışlar yaşandığını belirten Karapınar, bu duruma küresel ısınma nedeniyle nohut rekoltesinin çok düşük olmasının yol açtığını bildirdi. Karapınar, hasat sezonuna göre kuru yemiş fiyatlarında artış olmasına karşın geçen yılın aynı dönemine göre fiyatların fazla değişmediğini, hatta kabak çekirdeği ve fındık içi fiyatlarında kısmen düşüş yaşandığını sözlerine ekledi.