Oluşturulma Tarihi: Haziran 06, 2009 00:00
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) İkinci Başkanı ve Anadolu Turizm İşletmecileri Derneği (ATİD) Başkanı Seçim Aydın, "Geçmişte sadece hastalıkları iyileştirmek amacıyla kullanılan kaplıcalar günümüzde yaşam mühendisliğinin bir parçası olan sağlıklı yaşam merkezleri halinde akıl, beden ve ruh sağlığını bir eşgüdüm içinde kontrol etmek ve insanın kendisini rahat hissetmesi için çeşitli uygulamalardan oluşan yöntemleri bir araya getirmektedir" diyor.
n Soru: Birçok ülke turizm alanında kazandığı ünü SPA-WELLNESS ürününü doğru ve etkin bir şekilde kullanmasına borçlu. Türkiye turizminde ve turizm işletmelerinde SPA-WELLNESS’in önemi yeterince algılandı mı, bu alanda hangi noktadayız?
Mehmet ÖZKAN
n Yanıt: Hititlerden beri kullanılan kaplıca, ılıca ve kaynarcaları ile 1500’den fazla kaynağa sahip olan Anadolu, dünyanın önde gelen yedi bölgesinden biridir. Dünyada tamamlayıcı dalları ile birlikte 100 milyar doların üzerinde bir iş hacmi oluşturan kaplıca turizmi sektörde ayrı bir yapılanmayı da beraberinde getirmiştir.
Bu yapılanma giderek Türkiye’nin dünyada nadir bulunan kalitedeki kaplıca suyu kaynaklarını kullanan tesislerimizin yanı sıra deniz suyu ve diğer yöntemleri kullanan ve işletmelerde olağan tamamlayıcı bir birim olarak Suyla Tedavi Merkezlerin yer alması sonucunu beraberinde getirmiştir. Ayrıca kaplıcaların Sağlık Bakanlığı’nca da kabul edilmesi zorunlu bir yapılanma içerisinde olmaları gerekmektedir.
Yaklaşık 50 bin yataklık bir kapasiteye sahip tesislerden kayıtlara göre 10 milyon kişinin yararlandığı görülmektedir. Bu kapasitenin yeni gelişmelerle 10 yıla kadar iki kat artması beklenmektedir. Sorunuzda da ifade ettiğiniz gibi, bu alanda tarihten gelen ayrıcalık ve özelliklerimizi, yani güncel kullanılan tabirle kendi markamızı devam ettirmemiz ve yenilerini oluşturmamız yabancı tanımlamaların azaltılması ile mümkün olabilir.
Bu konuda kendi adıyla üretebileceği işgücü, kaynak ve imkánları olan ülkemizde bu işin başka ülkelerdeki markalarla ve dillerdeki tanımlarla gerçekleştirilmesi yerine kentlerimizin bu turizm türüne uygun kaplıca ve su şehirleri olarak yeniden yapılanmaları; gerekli personelin hazırlanması ve iç pazarın gücünün buralara geleneksel yapı dışında da yansıyabilmesi için, iç pazarın gereklerine de uygun, ifadelerle tanıtılması önem taşımaktadır.
Geleneklerimizde de önemli bir yeri olan kaplıcalarımız bu yeni yapılanma nedeniyle öncelikle bilinen merkezlerde yeniden düzenlenen işletmeler vasıtasıyla tekrar iç ve dış pazarın hizmetine modern tesisler olarak sunulmaya başlamıştır.
Geleneksellikle beraber Uzakdoğu kaynaklı masaj ve diğer yöntemler de ülkemizde hayli ilgi görmekte, tesislerimizin tercih edilmesi açısından fark yaratmaktadır.
Ayrıca, modern yapıları dünyada bilinen yeni tedavi ve esenlendirme yöntemleri ile tamamlanan hizmetler de günlük hayatımızdaki yerlerini daha çok pekiştirdi. Turizm işletmelerinde tatil ve dinlenmenin bir tamamlayıcısı olarak ilgi gören sağlık bölümleri şehir tesislerinde konukların günlük yorgunluğunu giderdiği ve yöre halkının da kullandığı alanlar olarak ilgi görmektedir.
Geçmişte sadece hastalıkları iyileştirmek amacıyla kullanılan kaplıcalar günümüzde yaşam mühendisliğinin bir parçası olan sağlıklı yaşam merkezleri halinde akıl, beden ve ruh sağlığını bir eşgüdüm içinde kontrol etmek ve insanın kendisini rahat hissetmesi için çeşitli uygulamalardan oluşan yöntemleri bir araya getirmektedir.
Anadolu’nun sağlık turizmi alanında da sahip olduğu kaynakların değerlendirilmesi açısından ATİD ve TÜROFED tesislerimizin nitelikleri düzenlenirken üyesi olduğumuz Dünya Kaplıcalar Birliği’nin standartlarına uygun yapılanmanın belgelendirme sırasında Bakanlığımızca da esas alınması halinde dış piyasalardaki profesyonel tanıtımın daha kolay olacağı ve söz sahibi olduğumuz payın daha da artacağı görüşündedir.