Güncelleme Tarihi:
Son günlerde artan otobüs kazaları üzerine, uzmanlar kazalara neden olan faktörler arasında yer alan uyku apnesinin de dikkate alınması gerektiğini gündeme getirdi.
Nöroloji uzmanı Prof. Dr. Mehmet Zülküf Önal, kişide horlama, gün içinde yorgunluk ve uyku hali ile kendini gösteren uyku apnesinin, solunum durmasıyla birlikte boğulma hissi ile uykudan uyandıran ve tedavi edilmediğinde kalp krizine kadar gidebilen ciddi bir sağlık sorunu olduğunu söyledi.
Uyku apnesinin, küçük dilin büyük olması, bademciklerin ve geniz etinin normal boyutlarda olmaması ya da soluk alınan bölgenin dar olması gibi nedenlerle ortaya çıktığını ifade eden Önal, bu kişilerde tedaviye dirençli yüksek tansiyon geliştiğini, akciğerde sorunlarla karşılaşıldığını, psikolojik açıdan mutsuzluk gibi problemlerin görüldüğünü ve kalp krizi riskinin arttığını vurguladı.
UZUN YOLDA RİSKLİ
Uyku apnesi tedavi edilmediğinde uygunsuz yerde uygunsuz şekilde uykuya dalmalar görüldüğüne işaret eden Önal, bu durumun özellikle şoförler hatta uzun yol şoförleri için çok büyük bir sorun olduğunu ve mutlaka tanı ve tedavisinin yapılması gerektiğinin altını çizdi. Önal, “Bu kişiler, direksiyon başındayken aniden uykuya dalabilir. Kendi ve çok sayıda kişinin canının emanet edildiği uzun yol şoförleri, mutlaka ehliyet alırken uyku apnesi testinden geçirilmelidir” dedi.
7 KAT ARTIRIYOR
Türk Toraks Derneği Uzlaşı Raporu’na göre, toplumlarda uyku apnesi sıklığının yüzde 3-7,5 arasında değiştiğini belirten Önal, uyku apnesinin ciddi yaralanmalarla sonuçlanan kaza riskini 7 kat artırdığını bildirdi.
Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi uyku bozuklukları merkezinde 3 bin 354 hasta üzerinde yapılan çalışma hakkında bilgi veren Önal, şunları kaydetti:
“Bu çalışmada, ağır tıkayıcı tip uyku apne sendromu (OUAS) saptanan hastalarda gündüz aşırı uyuma ihtiyacının, basit horlamalardakine göre 2,8 kat daha fazla olduğu, yeterli uyuduğu halde araba kullanırken uyku gelme olayının ise bu grupta basit horlamalarda olduğundan 3,45 kat daha fazla görüldüğü belirlendi. Çalışmada, hafif OUAS’lerde sendromlularda kaza riskinin 4,35, ağır OUAS’lerde ise 6,59 kat arttığı saptandı.”