Güncelleme Tarihi:
ANKESOB eski hizmet binası Toplantı Salonu’ndaki toplantıya TÖHOB Başkanı Ercan Soydaş, Tüm Özel Halk Otobüsleri Kooperatifleri Birliği Başkanı Kurtuluş Kara ile Türkiye genelindeki özel halk otobüsçüleri(ÖHO) temsilcileri katıldı. Toplantıda toplu taşımada ‘artan maliyetler ve ücretsiz’ taşıma gibi konular ele alındı. Toplantıda konuşan Ercan Soydaş, “Türkiye geneli tüm il ve ilçelerde faaliyet gösteren 28 bin 100 özel halk otobüsü, 85 kurum ve kuruluşu temsil eden TÖHOB Derneği olarak buradayız. Özellikle toplu taşıma özel tüketim değil insanların zorunlu ihtiyaçlarından biridir. Salgın dönemi, artan maliyetler, son dönemde akaryakıta gelen zamlar ve bu zamların tüm gider kalemlerine yansıması toplu taşımayı özel sektör açısından sürdürülemez hale getirdi. Geldiğimiz noktada sorunlarımızı ilgili bakanlıklara, Cumhurbaşkanı’mıza ilettik. Yolcularımızı sıkıntıya sokmadan, mağduriyete yol açmadan, on binlerce ailenin geçim kaynağı ve mesleği olan bu sektör yok olmadan yetkililerin bir çözüm bulacağı inancıyla buradayız. Çözüm bulunmadığı takdirde bırakın ücretsiz taşıma yapmayı yakıt dahi alamayacak olan esnaflarımız zaten çalışamayacaklardır” ifadelerini kullandı. Yetkililere seslenen Soydaş, talep ve çözüm önerilerini ise şöyle sıraladı:
AKARYAKITTA VERGİ MUAFİYETİ
“Tüm vergilerini istisnasız ödeyen esnaflarımız için sürdürülmesi imkânsız hale gelen toplu taşımada kullanılan akaryakıtta vergi muafiyeti acilen sağlanmalıdır. Özellikle toplu taşıma özel tüketim değil, insanların zorunlu ihtiyaçlarından biridir. Bu süreçte birçok arkadaşımız iflas eşiğine geldi. Düzelir umuduyla evini satanlar dahi oldu ama artık akaryakıttaki son ÖTV artışından sonra bu işin yürüyemeyeceğini anladık. Ücretsiz taşıma şehit ailelerimiz, gazilerimiz, emniyet ve basın mensupları dışında özel sektörde zaman kaybetmeden sonlandırılmalı ya da kamu araçlarında geçerli olmalıdır. Kamu aracı olmayan illerde ise biniş başına ödeme yapılmalıdır. Hiç kimse kendi öz sermayesi ile yatırım yaptığı bir işte ücretsiz hizmet yapmak istemez. Çok suistimal edilen ve ihtiyacı olmayana da verilen ücretsiz seyahat hakkı adil değildir. Bakanlığın ücretsiz taşıma için aylık ödediği gelir desteği de iki günlük taşımayı bile karşılamamaktadır dolayısıyla biniş başına ödeme yapılmalıdır. Çok suistimal edilen ücretsiz binişlere biniş veya saat kotası konulmalıdır.
BİN YOLCUDAN 500’Ü ÜCRETSİZ
Şu anda Türkiye genelinde ücretsiz taşımanın oranı yüzde 40’lara kadar ulaştı. Ankara’da bin yolcu taşıyan bir otobüs yaklaşık 500’ünü ücretsiz taşıyor. Engelli vatandaşlarımız için de toplu taşımadan ücretsiz faydalanabilmeleri için kanun çıkarıldı. Her zaman için başımızın üstündeler fakat şimdi bu kartlar hastalara da veriliyor, dolayısıyla hasta ile engelli kavramı da karışıyor. Bu durum da gözden geçirilmeli ve engel oranı yüzde 70’e çıkarılmalı. Aslında taleplerimizin haklılığı ‘Siz ücretsiz hizmet yapar mısınız?’ sorusunun cevabındadır. Çözüm üretilmediği takdirde ‘zaten battık ne olacaksa olsun’ diyen esnaflarımızın 15 Ekim 2023 tarihinden itibaren istemeyerek de olsa Türkiye genelinde ücretsiz taşıma yapamayacağımızı kamuoyuna saygıyla duyururuz.”
GELİR DESTEKLERİ İKİ GÜNLÜK ÜCRETİ BİLE KARŞILAMIYOR
Ücretsiz taşıma için belediyelerin gelir desteğinin de yeterli olmadığını kaydeden Soydaş, “Şu anda Ankara ve İstanbul için 4 bin 500, diğer büyükşehirler için 3 bin 700, diğer illerimiz için de 2 bin 700 TL gelir desteği verilmektedir. Bu rakamlar iki günlük taşıma ücretini bile karşılayamamaktadır” dedi.