Trafik ışıklarına akıllı yazılım zaman ve para kaybını azaltacak

Güncelleme Tarihi:

Trafik ışıklarına akıllı yazılım zaman ve para kaybını azaltacak
Oluşturulma Tarihi: Eylül 03, 2011 00:00

ODTÜ Teknokennt’te yazılım mühendisleri kavşaklardaki trafik ışıklarına araçların yoğunluğunu kameralarla algılayarak yöneten bir sistem geliştirdi. Pilot bölge olarak Antalya’da uygulanan sistem trafiği yüzde 40 oranında azalttı.

TEKNOKENT’te genç yazılım mühendisleri, kavşaklardaki dört yönden gelen araç sayısına göre, kavşaktaki hangi trafik lambasının yeşil, hangisinin kırmızı yanacağına en verimli çözümü sunan Akıllı Trafik Sistemi’ni geliştirdi.

ODTÜ Teknokent’te faaliyet gösteren ISSD’de sistem mühendisi Çağrı Yüzbaşıoğlu, Türkiye’de trafik ışıklarının sadece zaman ayarlı olarak çalıştığını belirterek, bu durumun araçların trafikte daha uzun kalmasına sebep olduğunu, zaman kaybına yol açtığını, yakıt tüketimini arttırdığını ve çevreyi olumsuz etkilediğini söyledi.

Kamerayla takip

Geliştirdikleri sistemin, kavşağa bağlı her yön için, bir veya birkaç kamera o kameraya ait bir görüntü işleme kartı ve verileri toplayan bir yazılımla çalıştığını anlatan Yüzbaşıoğlu, merkezi ünitede toplanan verilerin de işlenerek trafikte bekleme süresini en aza indirgeyen bir uygulamayı hayata geçirdiğini belirtti.
Sistemdeki araç sayım modülünün, görüntü tabanlı olarak, herhangi bir yol kesitinden geçen araçların 7 gün 24 saat süreyle her türlü hava koşulunda sayılabilmesini ve elde edilen sayım sonuçlarının CENTRIS modülüne iletilmesini sağladığını bildiren Yüzbaşıoğlu, sistemin bir sayısal kamera, yüksek işlem gücüne sahip bir görüntü işleme kartı ve bir kablosuz iletişim modülünden oluştuğunu anlattı. Yüzbaşıoğlu, sisteme ilişkin şu bilgileri verdi:

Trafik yüzde 40 azaldı

“Sistemin merkezi olarak nitelenen CENTRIS modülü kavşağa bağlı yönlerden hangisine yeşil ışık yakılacağını belirler. Bu bilgiyi Kavşak Kontrol Cihazına uygun bir komut ile göndererek, kavşağın dinamik olarak yönetilmesini sağlar. CENTRIS, basit anlamda, kavşaktaki, Kavşak Kontrol Cihazına arayüzü bulunan bir endüstriyel bilgisayar ve bu bilgisayara bağlı olarak çalışan GPRS ünitesinden oluşur.” Yüzbaşoğlu, proje kapsamında Antalya’da halen beş kavşakta uygulanan Akıllı Trafik Sistemi (ATS) ile bu kavşaklarda ortalama araç bekleme süresinin yüzde 40 oranında azaltıldığını söyledi. Yüzbaşıoğlu, kazalarda da üçte bir oranında azalma görüldüğüne dikkati çekti.

Uzaktan kumanda etmek de mümkün

SİSTEMİN sürekli olarak ürettiği trafik verilerinin, Ulaşım Ana Planı’nın oluşturulması için kullanılabileceğine dikkati çeken Yüzbaşıoğlu, ayrıca istendiğinde tüm bu verilerin Trafik Kontrol Merkezi gibi uzak bir noktaya aktarılabildiğini söyledi. Yüzbaşıoğlu, sistemin uzaktan erişime açık mimaride olması sayesinde de kavşakların acil durumlarda Trafik Kontrol Merkezleri tarafından uzaktan kumanda edilmesine de imkan sağladığını bildirdi.

Siren sesiyle yeşile dönüyor

SİSTEMİN önemli bir özelliğinin de “Akustik Tabanlı Siren Sesi Dedektörü” sayesinde, kavşağa yaklaşmakta olan ambulans ve itfaiye araçlarına geçiş önceliği vermesi olduğunu dile getiren Yüzbaşıoğlu, “Bu amaçla sisteme entegre edilen parçacık hızına duyarlı akustik sensörler, kavşağa yaklaşmakta olan ve siren sesi yayan taşıtların yönünü belirlemekte ve anlık olarak kavşaktaki sinyal düzenini değiştiriyor. Böylece, ambulans ve itfaiye araçlarının kavşaklardan geçişi esnasında yaşanan karmaşa en aza indiriliyor ve bir o kadar önemlisi bu kısa süreçte yaşanan kazalar önlenebiliyor” diye konuştu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!