Taksici esnafı özel güvenlik bölmesine kredi desteği istedi

Güncelleme Tarihi:

Taksici esnafı özel güvenlik bölmesine kredi desteği istedi
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 27, 2008 00:00

Esnaf Eylem Planı’nda değerlendirilmesi için Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na rapor sunan TŞOF, taksici esnafına özel güvenlik bölmeli taksi alımlarında kredi desteği sağlanmasını istedi.

TÜRKİYE Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu (TŞOF), şoför esnafının sorunlarını ve taleplerini içeren bir rapor hazırlayarak, halen üzerinde çalışılmakta olan Esnaf Eylem Planında değerlendirilmesi için Sanayi ve Ticaret Bakanlığına sundu.

Eylem Planı, ’Kredi ve Finansman Şartlarının İyileştirilmesi, Vergi, İstihdam ve Diğer Yasal Yükümlülüklerin Azaltılması, Mesleki Eğitim ve İstihdamın Desteklenmesi, Yenilikçilik ve Girişimciliğin Geliştirilmesi, Kümelenme ve Ortaklık Faaliyetlerinin Desteklenmesi, Mevzuattan Kaynaklanan Sorunların Giderilmesi AB Kaynaklarının Etkin Bir Şekilde Kullanılması’ başlıklı stratejik amaçlar üzerinde şekilleniyor.

Federasyon, bu stratejiler bağlamında hazırladığı raporda, özel güvenlik bölmeli araç modeline geçilmesi sürecinde, taksi otomobilini yenilemek isteyen taksici esnafına uzun vadeli ve düşük faizli kredi temini konusunda Bakanlığın yönlendirmesi, katkısı ve önderliğine ihtiyaç bulunduğunu belirtti.

Yenilenen araçlar

Araçlarını yenilemiş olan taksici esnafına da düşük faizli ve uzun vadeli yeni bir kredi olanağı getirilmesi istendi.

Ulaşım sektöründeki esnafın vergi borçlarının yeniden yapılandırılması gerektiğine işaret edilerek, şöyle denildi:

"Şoför esnafımızın birikmiş vergi ve prim borçları bulunmaktadır. Sosyal güvenlik prim borçlarına getirilen ödeme kolaylığına benzer bir düzenleme de vergi borçları için getirilmelidir. Birikmiş vergi borçlarının gecikme zamlarının bir kısmı affedilmeli, kalan borçlar da yeniden yapılandırılarak uzun vadeli taksitler halinde ödeme imkanı sağlayan yasal düzenleme bir an önce yapılmalıdır."

Yasal yükümlülükler

Esnafa yönelik istihdam odaklı vergilendirme sistemine geçilmesi, vergi oranlarının indirilmesi ve esnafın muhatap olduğu vergi sayısının azaltılması gerektiğine işaret edildi.

Yapılacak vergi düzenlemelerinde, güç ekonomik şartlar altında emeğiyle geçimini sağlayan esnafa, ilave vergi yükü getirecek düzenlemelerden kaçınılması istendi. Bunun yerine vergi tabanının genişletilmesi ve etkinleştirilmesi bakımından esnafın yapabileceği katkılar üzerinde durulması önerildi.

Raporda, esnafın sosyal güvenlik primleri hariç olmak üzere, 28 çeşit vergi ve harç ödediğine dikkat çekilerek, "Esnafımız altından kalkamayacağı bu dolaylı vergi ve prim yüküne rağmen ayakta kalma mücadelesi vermektedir. Bu nedenle, esnafımızın muhatap olduğu vergi sayısı azaltılmalıdır" denildi.

Basit usulde vergilendirmenin sürdürülmesi, nüfus yoğunluğu az olan yerlerde faaliyette bulunan esnafın, ancak geçimini sağlayacak kadar gelir elde etmesi nedeniyle vergiden muaf esnaf sınıfına alınması istendi.

Asgari geçim indirimi

Esnafın bakmakla yükümlü olduğu kişiler esas alınarak, asgari geçim indirimi uygulamasına benzer bir uygulama getirilmesi gerektiği belirtildi. Bu şekilde esnafın vergi yükünün kabul edilebilir seviyede tutulabileceği, uygulamanın, belge düzenine katkı sağlayacağı, esnafın asgari geçim indirimi veya benzeri bir sistemle vergi hesaplamasına etkisi sağlanarak gerçek kazancın vergilendirilmesinin altyapısının da kurulmuş olacağı vurgulandı.
TŞOF’un diğer önerileri

FEDERASYONUN raporunda yer alan diğer bazı düzenlemeler de şöyle: "Taksici esnafı için üretilmesi düşünülen özel güvenlik bölmeli araçlardan KDV ve ÖTV alınmamalı. Kaybolmaya yüz tutmuş geleneksel meslekleri icra eden esnaftan, sosyal güvenlik destek primi kesilmemeli.

GPS (Navigasyon) gibi teknolojik yeniliklerin şoför esnafınca kullanımı yaygınlaştırılmalı. TŞOF’un Karayolu Trafik Güvenliği Kurulu Üyeliği devam ettirilmeli. Haksız rekabetin önlemesi için araçların ağırlık ve boyut kontrollerine önem verilmeli. Sabit ağırlık kontrol istasyonlarının yurt genelinde belirlenecek yerlerde tesis edilmesi ve 24 saat esasına göre çalıştırılması, seyyar ağırlık kontrol ekipleriyle de tali yollardan kaçışların ve yük aktarmalarının önlenmesi sağlanmalı.

Ulaşım sektöründe faaliyet gösteren meslek gruplarının hizmet tarifeleri, belediyeler yerine meslek kuruluşlarınca yapılmalı.

Büyükşehir Belediye Kanununa dayalı olarak düzenlenen UKOME yönetmeliğinde yapılacak değişiklikle, Federasyon UKOME üyesi olarak ilave edilmeli."

Akaryakıtta ÖTV oranı

TŞOF raporunda, esnafın akaryakıt alımlarında da ÖTV’nin sıfırlanması istendi. Denizlerde yük ve yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunanlardan, deniz ticaret odasına kayıt olanlar ÖTV’siz akaryakıt alabilirlerken, esnaf ve sanatkarlar odasına kaydolanların bu imkandan yararlanamadıkları, bu uygulamanın, taciri esnafa karşı koruyan bir uygulama haline geldiği kaydedildi.

Taksici esnafına da tıpkı deniz ve hava ulaşımında olduğu gibi ÖTV’siz akaryakıt temin etme imkanı tanınması istendi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!