Sorularınıza en yetkili makamdan yanıt

Güncelleme Tarihi:

Sorularınıza en yetkili makamdan yanıt
Oluşturulma Tarihi: Haziran 05, 2007 00:00

Ankara Hürriyet, bundan böyle her hafta iki gün okurlarımızın tüketici olarak hakları ile ilgili bilgilendirilmesi, sorularının yanıtlanması için yeni bir köşe yayınlamaya başlıyor. Hem de sorularınıza en üst, en yetkili düzeyde yanıt bulabileceğiniz bir köşe.

’İlgilen Bilgilen’ isimli köşemizde, her hafta Salı ve Cumartesi günleri, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü Özcan Pektaş sizden gelen sorulara ayrıntılı yanıt verecek, tüketici olarak karşılaştığınız sorunların çözümü için yol gösterecek.

TÜM BORCUMU ÖDERSEM...

SORU: Ankara’da bulunan kuruluşu 1985 olan kooperatifimizin son çevre düzenlemeri için kooperatif yöneticileri her üyenin 10.000 YTL toplu para ödemelerini istediler ve bir banka ile anlaştıklarını söyleyerek, isteyenlerin bu bankadan konut kredisi alabileceklerini söylediler ve hemen bütün üyeler aynı bankadan tapu ipotekli konut kredisi aldılar. Ben de 26.07.2006 tarihinde bir bankanın Ankara Ulus Şubesinden 96 ay vadeli 20.000 YTL aldım, parayı öderlerken 2.500 YTL sigorta ücreti diye toplu para kestiler, 17.500 YTL tarafıma ödediler. İlk taksitten itibaren 3 veya 4 ay kadar taksitlerimi sabit ödedim daha sonraki aylarda ise değişik adlar altında devamlı ek ücretler eklendi. Bakanlığınızın internet sitesinde dilekçe örneği olduğunu söylediğinizde indirip, kendi adıma düzenledikten sonra ilgili şubeye elden gönderdim almadılar. Daha sonra 16.04.2007 tarihinde faks numaralarına faksladım, cevap alamadım daha sonra 25.04.2007 tarihinde kargo ile tekrar gönderdim. Henüz daha cevabı gelmedi. Ben almış olduğum bu krediyi toptan ödeyip kurtulmak istiyorum. Bu dilekçenin bana ne gibi bir faydası olacaktır. Dilekçenin sonucunu beklemeden kredimi kapatsam kaybım ne olur, kazancım ne olur. (Salih DELİALİOĞLU )

CEVAP: 1. 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 5. maddesi 3. fıkrası hükümlerine göre; 20.000,- YTL Tüketici Kredisi (Konut için) kullanılması esnasında teminat olarak ipotek konulduğundan tüketici talep etmedikçe sigorta ettirilmesi yukarıda yer alan yasa hükümlerine aykırıdır. Yani, Tüketici Kredisi kullanılırken sigorta ettirilme mecburiyeti bulunmamaktadır. Vade süresince başta belirlenen ödeme planında belirtilen taksitlerin haricinde herhangi bir ad altında ödeme yapılması istenemez.

2. 5582 sayılı Konut Finansmanı Sistemine İlişkin Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 20. maddesi ile değişik 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa eklenen Geçici 11. maddesinde gidilen düzenleme ile 6 Mart 2007 tarihine kadar konut almak için Tüketici Kredisi kullanan yaklaşık 500.000 kişiyi ilgilendiren bir düzenlemedir. 6 Mart 2007 tarihinden itibaren 3 aylık süre içerisinde (5 Haziran 2007 son gün) kredi kullanan tüketiciler kredi aldıkları bankaya müracaat ederek eski şartlarda (4822 sayılı Yasa ile değişik 4077 sayılı Kanunun 10. maddesi) kalmak istediklerine örneği Sanayi ve Ticaret Bakanlığı web sitesinde (www.sanayi.gov.tr ) yer alan dilekçe ile müracaat etmeleri gerekmektedir. Müracaatlar şubelere direkt yapılabileceği gibi iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilinir. Bakiye borcunuzu ödeyip kurtulmak istiyorsanız ilgili banka gerekli faiz indirimini yaptıktan sonra (ödeme tarihinden sonraki taksitlerin faizi düşülecektir) borç kapatılmış olacaktır. Eğer yeni sisteme dahil olmak için müracaat ederseniz faizler üzerinden alınan Banka Sigorta Muamele Vergisini vermekten de kurtulursunuz. Netice olarak sizin eski sistemde kalmak üzere dilekçe vermeniz yerine yeni sisteme dahil olmak üzere dilekçe verirseniz faiz indirimlerinin yanı sıra BSMV de ödenmeyecektir. (84 nolu Gider Vergisi Genel Tebliği)

KREDİ KARTINIZ ÇALINIR YA DA KAYBOLURSA

SORU: Tüketici, kredi kartının kaybolması veya çalınması gibi hallerde ne yapmalıdır. Nereye başvurmalıdır?

CEVAP: Tüketici, kredi kartını ve şifre ile ilgili bilgileri güvenli bir şekilde korumak zorundadır. Kartın kaybolması, çalınması veya iradesi dışında gerçekleşmiş herhangi bir işlemi öğrenmesi halinde kart çıkaran kuruluşu (bankayı) derhal haberdar etmek zorundadır.

Tüketici adresinde meydana gelen değişiklikleri, değişiklik tarihinden itibaren 15 gün içinde ilgili bankaya bildirmekle yükümlüdür.

Diğer taraftan; kartın kaybolması veya çalınması halinde tüketici, yapacağı bildirimden önceki 24 saat içinde gerçekleşen hukuka aykırı kullanımdan doğan zararlardan 150,-YTL ile sınırlı olmak üzere sorumludur. Bildirimin yapılmaması halinde bu sınır uygulanmaz. Yani zararın tamamından sorumlu olur.

Banka, tüketicinin talep etmesi ve ilgili sigorta prim bedelinin ödenmesi koşulu ile 150,- YTL tutarındaki sorumluluğunun sigortalanmasını sağlamakla yükümlüdür.

Ancak, tüketici talep etmedikçe banka tarafından tek taraflı olarak tüketici adına sigortalama işlemi yapılması ve sigorta primlerinin tahsil edilmesi Kanuna aykırıdır.

Tüketici kredi kartı ile yapılan işlemlere, son ödeme tarihinden itibaren 10 içinde ilgili bankaya başvurmak suretiyle itiraz edilebilir. Yapacağı başvuruda, hesap özetinin hangi unsurlarına itiraz ettiğini gerekçesiyle belirtmek zorundadır Banka, tüketicilerin kredi kartı işlemleri nedeniyle yapacakları şikáyet ve itiraz başvurularını, başvuru tarihinden itibaren 20 içinde gerekçeli bir şekilde cevaplandırmak zorundadır. Süresi içerisinde itiraz edilmeyen hesap özeti kesinleşir. Hesap özetinin kesinleşmesi genel hükümlere göre dava hakkını ortadan kaldırmaz. Yasal süre içerisinde yapılan başvurulara ilgili bankanın süresi içerisinde (20 gün) cevap vermemesi halinde BDDK tarafından idari para cezası uygulanır.

Özcan PEKTAŞ

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü


İLGİLEN BİLGİLEN
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!