Murat YILMAZ
Oluşturulma Tarihi: Eylül 15, 2021 23:28
Ankara’da okulların açılmasıyla beraber başlayan C plakalı servis araçlarındaki sıkıntı büyüyor. Okul yöneticileri, araç bulamadıklarını belirtirken, sektör temsilcileri de “Artık krizi çözemiyoruz. Böyle giderse son çare olarak, farkındalık yaratmak için kontak kapatacağız” açıklaması yaptı.
Ankara’da C plakalı servis araçlarının, okul ve kamuya hizmet verememe sıkıntısı büyüyor. Ankara Ticaret Odası(ATO) Meclis Üyesi ve İlgili Komite Üyesi Ünsal Akkuş ile ANTAD Ankara Toplu Taşımacılar Birliği Derneği Başkanı Cemal Baltacı, yaptıkları ortak açıklamada sıkıntının çözülemediğini son çare olarak kontak kapatacaklarını söyledi. Akkuş ve Baltacı sektör adına şunları kaydetti:
SORUN DAHA DA BÜYÜDÜ“Ankara’da çalıştıracak C plakalı servis aracı bulamıyoruz. Araçlarımız işlerine yetişemiyorlar. Yıllardır bu sektördeyiz, hiç böyle bir durumla karşılaşmadık. Ankara genelinde özel ve kamu ayırt etmeksizin tüm ulaşım hizmetleri üyemiz olan tacirler tarafından yürütülmekte. Tahditli servis aracı olarak bilinen C plakalı araçlardan yaklaşık 3 bin 700 adedi de tacirlerimizin sahibi olduğu şirketlere ait. Ankara Umum Servis Araçları Odası Başkanı Tuncay Elmadağlı, ‘Araçlar yeterli, bu hafta sıkıntı bitecek’ dedi ancak sorun daha da büyüdü. Ankara’da araç yeterliyse bu araçlar nerede biz bilmiyoruz. Tuncay Elmadağlı, süreci bizim lehimize çevirmeye çalıştığımızı söyledi, biz sorunun çözümü için uğraşıyoruz. ‘Araç var’ diyorlarsa bize göstersinler biz mevcut tarifeden daha fazlasını ödeyerek bu araçları çalıştırmaya razıyız. Sayın Elmadağlı, başkanı olduğu odanın, STK olarak yapacağı işlerin dışında, ulaşım sektöründe piyasa belirleyici rolü üstlenmesine çalışmaktadır.
ANKARA’DA SERVİS KRİZİ VARAnkara Umum Servis Araçları Odası’na üye olan yaklaşık 4 bin esnaf arkadaşımız, bizlerin yıllardır iş verdiği esnaflardır. İşveren olarak, Sayın Elmadağlı’nın baskısı ile esnaflarımızla karşı karşıya gelmeyeceğimizin bilinmesi gerekmektedir. Şu anda Ankara’da tam bir servis krizi var. Özellikle okullar için kentte servis kaosu var. Veliler ve öğrenciler perişan durumda. Okullar büyük sıkıntı yaşıyor. Bugün bazı büyük okulların çözüm için kendilerinin araç satın aldıklarını görüyoruz. Bu süreç sektördeki herkese zarar verecek bir noktaya geldi. Oda, piyasayı belirlemeye çalışıyor bu yanlış. Ankara Ticaret Odası’na bağlı şirketler olarak, işveren konumunda, Ankara Umum Servis Araçları Odası’na bağlı olan esnaflara iş vermekte ve birlikte çalışmaktayız. İhaleyi alıp teminat mektubu ve diğer büyük yükümlülükleri üstlenen bizleriz. İşi veren biziz, çalışanlar onlar. Ankara’da yapılan tüm öğrenci ve personel taşıma işlerinde, işi veren bizleriz. Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin bu durumun farkında olması lazım.
BAŞVURULAR ÇÖZÜMSÜZ KALDIBu sorunu çözecek olan ilgili kurum Ankara Büyükşehir Belediyesi’dir. Problemin çözümü için yaptığımız başvurular çözümsüz kaldı. Belediyenin bu krize duyarsız kaldığını da görüyoruz. Artık krizi çözemiyoruz. Böyle giderse son çare olarak, farkındalık yaratmak için kontak kapatacağız. Sesimizi bu şekilde duyurmaya çalışacağız. Kontak kapatmamız demek de bir sabah Ankara’da kamu, özel ve okul taşımacılığının yapılmaması demek. Araç sıkıntısı nedeniyle sabah servis şoförleri diğer işe yetişmek için hız yapmak zorunda kalıyorlar. Allah korusun böyle giderse büyük bir kaza da yaşanabilir. Can ve mal kaybı olsa bunun hesabını da kimse veremez. Bir an önce Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin bu sorunu çözüme kavuşturmasını bekliyoruz.”
ATO DA ÇÖZÜM İÇİN GİRİŞİMDE BULUNACAKATO da sorunun çözümü için girişimde bulunma kararı aldı. Şehir içi Yolcu, Servis Taşımacılığı ve Filo Kiralama Hizmetleri Komitesi’nin taleplerini görüşen ATO Yönetim Kurulu, konuyu ABB ve Ankara Valiliği ile görüşecek. ATO’da alınan kararda, pandemi nedeni ile birçok araç sahibinin plakasını askıya alıp aracını sattığı, yoğun araç kullanımıyla artan trafik ve yol çalışmaları, servislerin yetişememesi gibi sorunlara dikkat çekildi. Çözüm için de “Okullarda giriş-çıkış saatlerinde tam saat uygulamasına geçilmesi. Kamu kurumlarında aralıklı saat uygulamasına geçilmesi. Sadece personel servisleri için aynı özellik ve yeterliliği sağlayan şu an atıl durumdaki D2 belgeli turizm araçlarının bu durum çözülene kadar belirlenecek süre için ilgili belediyeden geçici izin belgesi verilmek sureti ile çalışmalarına izin verilmesi” taleplerinde bulunuldu.
ARAÇ BULMAKTA ZORLANIYORUZAnkara Eğitim Platformu (AEP) Başkanı Mirkan Aydın da servis talebinin çok ama arzın az olduğuna dikkat çekti. Geçen yıllarda çözüm önerisi olarak, araç sayısını arttırılmasını ya da plaka sahiplerinin mağdur olmaması için her C plakası olana belediye tarafından bir plaka daha verilmesini önerdiklerini ancak kabul edilmediğini kaydeden Aydın, okulların yaşadığı sıkıntıyı şöyle anlattı: “Velilerin de okulların da çok zorlandığı bir dönemden geçiyoruz. Araç bulmakta zorlanıyoruz. Pandemi nedeniyle okullar geçen sene bir açıldı bir kapandı, servise olan talep düştü. Geçen sene servisçilerin kazançlarında ciddi bir düşüş yaşandı. Yüz yüze eğitim başladığında da servisçilerin çok fazla okul taşımak istemediğini, daha çok fabrika ya da memur taşımacılığı yapmak istediğini görüyoruz. C plaka sahiplerinin de üçte birinin okul servisi işinden çekildiğini duyuyoruz. Zaten talep fazla arz düşüktü bu üçte bir de elden gidince durum iyice çıkmaz hale geldi. Bazı güzergâhlarda okullar hiç servis bulamıyorlar. Servisçi iki-üç güzergâhı birleştirip hepsini toplamaya çalışıyor. Bu, servis süresini çok uzatıyor, çocuk çok erken saatte çıkmak zorunda kalıyor. Servisçi de ikinci işe yetişmek için hız ihlali yapıyor. Arzın yükseltilmediği sürece bu sıkıntıların devam edeceğini düşünüyorum. Ayrıca UKOME’de eğitimcilerden de bir temsilcinin yer alması bu sorunların çözümüne katkı sunulması açısından büyük fayda sağlayacaktır.”