Hande BAŞPINAR
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 28, 2008 00:00
İhracatın artmasının lunapark sektörünü geliştirdiğini söyleyen Tekin Lunapark Genel Müdür Yardımcısı Ali Çolak, "Ocak ayından beri özellikle demir ürünlerine yüzde 60 oranında zam geldi. Bu da imalatçıyı çok zorluyor. Yurtdışıyla rekabet edebilmemiz için iç piyasadaki ürünün ucuz olması gerek" dedi.
SEKTÖRÜN gelişmesinin ihracata bağlı olduğunu ifade eden Tekin Lunapark Genel Müdür Yardımcısı Ali Çolak, Tekin Lunapark’ın öyküsü ile küçük ve orta ölçekli işletme sahiplerinin sorunlarını Ankara Hürriyet’e anlattı. Çolak şunları söyledi:
"Senelik olarak değişmekle birlikte üretimimizin yüzde 60 ila 70’ini ihraç ediyoruz. Günümüzde ihracat yapmayan firmalar sıkıntıda. Yapan firmalar ise, üretimde kullanılan malzemelerin fiyat artışından şikayetçi durumda. İhracatımız ne kadar fazla olursa, biz de ülke ve firma olarak o kadar kalkınır ve gelişiriz. İhracat yaptığımız firmaların tepkileri çok iyi. En son Polonya’ya dönme dolap ve gondol gönderdik. Bizden memnun oldukları için Polonya’dan her sene bir iş talebi geliyor. İtalya bizim sektörde tasarım ve üretimde bir numaradır. İtalya’ya makine veriyoruz. Onlar da diğer ülkelere bu ürünleri pazarlıyorlar. Sektörde 1 numara dediğimiz ülkeye bile ihracat yapıyoruz. Bunun dışında, Arap ülkeleri ağırlıkta olmak üzere Polonya, İsveç, Lübnan, Irak, Arabistan, Dubai gibi ülkelere de ihracatımız var."
Esnaf kan ağlıyor
Küçük ve orta ölçekli işletmeler için bu seneye kadar olumlu gelişmeler oldu ama bu sene ekonomik kararsızlıktan ve istikrarsızlıktan dolayı bir bozulma var. Ostim esnafı şu an kan ağlıyor. Ocak ayından beri özellikle demir ürünlerine yüzde 60 oranında zam geldi. Bu da imalatçıyı çok zorluyor. Aynı şekilde benzine, mazota gelen zam da bizi etkiliyor. Yurtdışıyla rekabet edebilmemiz için iç piyasadaki ürünün ucuz olması gerekiyor. Demire zam gelince biz de fiyatlarımızı arttırmak zorunda kalıyoruz. Yurtdışından gelen müşteriler de fiyatlar artınca bizi tercih etmemeye başlıyor ve talep azalıyor. Bizim İtalya’ya göre avantajımız, fiyatlarımızın uygun, kalitemizin iyi olmasıdır ama bu son gelişmeler fiyatları da arttırdı ve özellikle yurtdışı taleplerinde azalma oldu. Tüm bunlar imalatçıyı zorluyor. Sıkıntılarımızdan biri de, yeterli kalifiye eleman bulamamamız. Meslek lisesine giden öğrencilerin sayısının azalması bizim iyi usta bulmamızı da zorlaştırdı. Ürün yelpazemiz oldukça geniş. Yaklaşık 30 ürünümüz var. Lunaparkın vazgeçilmezi dönmedolap, atlı karınca, çarpışan araba, elma kurdu, crazy dans, kamikaze, çoçuk treni ve salıncağı ürünlerimiz arasında. Çalışan sayımız 25.
Güvenlik ön planda
CAN taşıdığınız için üretim yaparken dikkatli olmanız şart. Kullanılan malzemelerin ve işçiliğinizin çok iyi olması lazım. Üretime başlamadan önce aldığımız malzemeler bizim için önemlidir. İkinci aşama demirlerin kesilip kaynak yapılarak imalata hazır bir hale getirilmesi. Bu aşamada işçilik ön plana çıkıyor. Tamamlandıktan sonra makine test ediliyor. Güvenlik açısından bir aksaklık olmadığına emin olduktan sonra ürünümüzü teslim ediyoruz. Kamikazenin üretimi 3 ay, crazy dansınki 4 ay sürüyor. Ürünlerimizin imalatı, süslemesi gerçekten zor ve uğraştırıcı. İnce işçilik de fazla olduğu için imalatımız uzun sürüyor. Büyük makinelerimizin imalatı yaklaşık 4 ay sürdüğünden, senede 5 tane büyük takım ancak çıkartabiliyoruz. Küçük takımların en basitinin imalatı ise 1 ay sürüyor. Senelik ürün adedimiz ortalama 15 kadardır. Türkiye’de lunaparkların çoğuna satış yaptık. Antalya, Kütahya, Afyon, Denizli, Kayseri lunaparklarına ürünlerimizi verdik. Ankara’da Gençlik Parkı’nın büyük bir kısmında da ürünlerimiz var. Gelecek dönemde yeni ürünler, yeni tasarımlar yapıp, ihracatımızı daha da arttırmayı hedefliyoruz. Yurtdışındaki fuarlara katalog bazında katılıyoruz. İlerde bu fuarlara makine bazında da katılarak, kendimizi daha iyi tanıtmayı istiyoruz.