Güncelleme Tarihi:
EGO Genel Müdürlüğü’nün istatistiki verileri, Ankaray ve Metro’nun yolcu sayısında 2009 yılından bu yana büyük bir düşüş yaşandığını ortaya koydu.
2008 yılında 44 milyon yolcu taşıyan Ankaray’ın bir sonraki yıl, yolcu sayısı 37 milyona düştü. Ankaray’ın geçtiğimiz yılki yolcu sayısı, 36 milyonda kaldı. Benzer gerilemenin Kızılay-Batıkent (M1) hattında da yaşandığı ortaya çıktı. 2008’de 65 milyon yolcu taşınan hattın bir sonraki yıl yolcu sayısı, 57.9 milyona düştü. M1 hattının geçtiğimiz yıl taşıdığı yolcu sayısı 50 milyona kadar geriledi.
Ankara Milletvekili Aylin Nazlıaka’nın Ankaray ve Metro işletmelerine ait yolcu sayılarına ilişkin bilgi talebi, Büyükşehir Belediyesi tarafından yanıtlandı. Nazlıaka, Ankaray ve Metro’daki rakamları Hürriyet Ankara ile paylaştı.
EGO Genel Müdürlüğü Raylı Sistemler Dairesi Başkanlığı’nın gönderdiği sayısal verilerde Dikimevi-AŞTİ hattındaki Ankaray, M1 olarak adlandırılan Kızılay-Batıkent, M2 olarak adlandırılan Kızılay-Çayyolu ve M3 olarak adlandırılan Batıkent-OSB-Törekent metro hatlarındaki yolcu sayıları yer aldı.
ANKARAY 9 YILDA 7 MİLYON GERİLEDİ
İstatistiklere göre Ankaray, nüfusun 4 milyon 548 bin 939 olduğu 2008 yılında toplam 44 milyon 646 bin 512 yolcu taşıdı. Ancak Ankaray’daki toplam yolcu sayısı her yıl azalarak geriledi. Ankaray’ın bir sonraki yıl yolcusu 37 milyon 19 bine düştü. 2016’da ise Başkent’in nüfusu 2008’e göre 797 bin 579 kişi artarak 5 milyon 346 bin 518’e yükselmesine rağmen Ankaray’daki toplam yolcu sayısı ise 36 milyon 617 bin 66’da kaldı. Buna göre Ankaray’daki yolcu sayısında 9 yılda toplam yüzde 17’lik azalma olduğu ortaya çıktı.
BATIKENT METROSU 14 MİLYON YOLCU KAYBETTİ
Yolcu sayısındaki azalmanın dikkat çektiği bir diğer işletme ise Kızılay-Batıkent (M1) hattındaki metro oldu. 2008 yılında 65 milyon 439 bin 511 Ankaralıyı taşıyan Batıkent metrosunun yolcu sayısı bir sonraki yıl 57 milyon 951 bine düştü. 2016’da 50 milyon 881 bin 134 yolcu taşıyan Batıkent metrosunun yolcu sayısı 14 milyon 558 bin 377 kayıpla birlikte yüzde 22’lik bir gerileme yaşadı.
NÜFUS ARTTI YOLCU SAYISI AZALDI
Ankaray ve Batıkent metrosundaki toplam yolcu sayısı 2008 yılında 109 milyon 803 bin 537 iken bu rakam 2016 yılında 22 milyon 305 bin 337’lik bir gerilemeyle 87 milyon 498 bin 200’e düştü. 2014 yılında hizmete giren Kızılay-Çayyolu metrosunda 2015’te 19 milyon 602 bin 841, 2016’da ise 20 milyon 111 bin 158 yolcu taşındı. Batıkent-OSB-Törekent metrosunda ise yolcu sayısı 2015’te 8 milyon 423 bin, 2016’da ise 9 milyon 41 bin 387 oldu.
AYLİN NAZLIAKA: “TOPLU TAŞIM İFLAS ETMİŞTİR”
HÜRRİYET Ankara’ya verileri değerlendiren Ankara Milletvekili Aylin Nazlıaka, toplu taşımanın bir kentin can damarı olduğunu belirterek, şunları söyledi:
“Ankara’nın toplu taşım hat uzunluğu Avrupa’nın benzer kentlerinin üçte biri kadardır. Ankara’da toplu taşım iflas etmiştir. Ankaralılar toplu taşımda var olan sorunlar nedeniyle özel araçları tercih etmektedir. Bu durum hem ekonomiye zarar vermekte hem de kent içi trafiği kilitlemektedir. Trafik sıkışıklığını çözmek için alternatif karayolu tercihi, kısa süreli bir çözüm yaratsa da sorunun katlanarak artmasına neden olmaktadır.
3 KİŞİDEN 1’İ TERCİH DEĞİŞTİRDİ
EGO Genel Müdürlüğü Raylı Sistemler Daire Başkanlığı verileri Ankara’da toplu taşımın içler acısı durumun ortaya koymaktadır. Nüfus artış oranıyla doğru orantılı bir yolcu artışı düşünüldüğünde 2016 yılında toplam yolcu sayısının yaklaşık 129 milyon olarak gerçekleşmesi gerekmektedir. Bu rakam üzerinden bir projeksiyon yapıldığında Ankaray ve Ankara metrosu 1 güzergahında yıllık yolcu sayısı yaklaşık 41 milyon düşmüştür, metroyu kullanan yolcu sayısında yüzde 38’lik bir kayıp vardır. Kısacası toplu taşımı kullanan yaklaşık her üç kişiden biri başka bir ulaşım tercihine geçmiştir.”
ASGARİ ÜCRETİN ÜÇTE BİRİ
Ankara’da güzergâhlar arasında aktarma probleminin devam ettiğini iddia eden Nazlıaka, şunları söyledi: “Bu vatandaş için büyük bir zaman kaybına yol açmaktadır. Sincan’dan Kızılay’a yolculuk yapan bir kişi bu mesafeyi bir saati aşkın sürede almaktadır. Ankara - Eskişehir arasının hızlı trenle 1 saat 15 dakika olduğu düşünüldüğünde bu durum içler acısıdır. Ocak 2017’de Ankara Büyükşehir belediyesi aktarma ücretleri de dâhil edildiğinde ulaşıma yüzde 25 oranında bir zam yaptı. Zam öncesi bir biniş ve iki aktarma yapan bir vatandaşımız, 3 TL 95 kuruş ulaşım bedeli öderken zam sonrası 4 TL 50 kuruş ödemeye başladı. Çalışan ve çocukları öğrenci olan 4 kişilik bir ailenin minimum aylık yolculuk ücreti 350 TL’dir. Bu ücrete transfer ücreti de eklendiğinde yaklaşık 500 TL’yi bulmaktadır. Bu rakam asgari ücretin üçte biridir. Vatandaş otomobiline bunun yarısı tutarında akaryakıt koyarak ulaşım ihtiyacını sağlamaktadır.”