Paket turda yazılı bir sözleşme şart

Güncelleme Tarihi:

Paket turda yazılı bir sözleşme şart
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 03, 2007 00:00

Yaz aylarının gelmesiyle birlikte tatil beldelerinin yanısıra paket turlara da ilgi artarken, tüketicinin dikkat etmesi gereken önemli noktalar bulunuyor. Paket turlarla ilgili bilgi veren Sanayi Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü Özcan Pektaş, sözleşmenin mutlaka yazılı yapılması gerektiğine dikkati çekerken, paket turun yedi gün önceden devredilebileceğini de söyledi.

Paket tur nedir? Paket tur sözleşmesi hangi durumda geçersizdir?

Paket tur sözleşmesi, ulaştırma, konaklama ve bunlara yardımcı sayılmayan diğer turistik hizmetlerin en az ikisinin birlikte, her şeyin dahil olduğu fiyatla satılan veya satış taahhüdü yapılan ve hizmeti 24 saatten uzun bir süreyi kapsayan veya gecelik konaklamayı içeren sözleşmelerdir. Paket tur sözleşmesinin yazılı olarak yapılması ve bu sözleşmenin bir nüshasının tüketiciye verilmesi zorunludur. Yazılı olarak yapılmayan devre tatil sözleşmeleri geçersizdir.

Paket tur sözleşmelerinde neler bulunmalıdır?

Sözleşmede şunları yazılı olması gerekmektedir:

n Tarafların, isim, unvan, açık adres, telefonu,

n Hareket, dönüş tarihi ve saatleri ile kesintiler dahil paket turun süresi,

n Paket tur sırasındaki duraklama yerleri ve nakil bağlantıları dahil turun güzergahı, ulaşım araçlarının cinsi, konaklama yeri ve sınıfı, bunların süreleri, yemek öğün sayısı, varsa rehber ve ücreti ile paket tura dahil diğer hizmetlere ilişkin bilgiler,

n Paket tur öncesi ve paket tur sırasındaki fesih koşulları,

n Seyahat acentasının kusuru veya sözleşmeye kısmen ya da tamamen uymaması hallerinde ödeyeceği tazminat ile ödenmiş olan paranın iadesine ilişkin bir taahhüt,

n Mücbir sebep sayılan haller ve bu hallerde tarafların hak ve sorumlulukları,

n Paket turun Türk Lirası olarak vergiler dahil fiyatı ve ödeme şekli,

n Vadeye göre faiz ile birlikte ödenecek Türk Lirası olarak toplam satış fiyatı,

n Faiz miktarı, faizin hesaplandığı yıllık oran ve sözleşmede belirtilen faiz oranının yüzde otuz fazlasını geçmemek üzere gecikme faizi oranı,

n Peşinat tutarı, ödeme planı, borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları.

SÖZLEŞME DEVREDİLEBİLİR

Tüketici hangi durumda sözleşmesini devredebilir?

Tüketici, paket tura devam etmesinin mümkün olmaması durumunda, hareketten en az yedi gün önce seyahat acentasına niyetini bildirerek rezervasyonunu, paket tur açısından geçerli tüm koşulları yerine getiren bir üçüncü kişiye devredebilir. Bu durumda, paket turu devreden ve devralan, sözleşmeye taraf seyahat acentasına karşı, bakiye tutarın ve söz konusu devirden doğan tüm ilave masrafların ödenmesinden müteselsilen sorumludurlar.

Seyahat acentası sözleşmeyi tek taraflı olarak feshedebilir mi?

Seyahat acentasının sözleşmeyi feshetmesi halinde tüketici uğradığı zarar oranında tazminat hakkına sahip olur. Ayrıca, seyahat acentası, tüketicinin o güne kadar yaptığı tüm ödemeleri ve tüketiciyi borç altına sokan tüm belgeleri 10 gün içinde tüketiciye iade eder. Sözleşmenin feshi, kayıt edilen tüketici sayısının, paket turun düzenlenmesi için gerekli olan sayıya ulaşmaması ve bu durumun bir fesih sebebi olduğunun sözleşmede yer alması ya da seyahat acentası gerekli tüm özeni göstermiş olmasına rağmen, mücbir sebeplerden kaynaklanması halinde tüketicinin tazmin hakkı doğmaz.

TARAFLARIN SORUMLULUĞU

Paket tur sözleşmelerinde tarafların sorumlulukları nelerdir?

Sözleşmeye taraf seyahat acentası sözleşmeden doğan yükümlülüklerin gereği gibi ifa edilmemesinden dolayı sorumludur. Ancak sözleşmenin hiç ya da gereği gibi ifa edilmemesi tüketicinin kusuruna veya mücbir bir sebebe dayanıyorsa, seyahat acentası sorumlu tutulamaz. Paket tur sırasında, seyahat acentasının sözleşmenin esaslı unsurunu oluşturan hizmetlerden bir veya birkaçını sağlamaması ya da sağlamayacağının anlaşılması durumunda; seyahat acentası, paket turun devam etmesi için tüketiciye ilave maliyet getirmeyen eşdeğerde alternatif düzenlemeler yapar ve sözleşmede yer alan hizmetler ile sunulan hizmetler arasındaki farkı tazmin eder. Söz konusu düzenlemeleri yapmak mümkün değilse, ya da bunlar haklı nedenlerle tüketici tarafından kabul edilmez ise; seyahat acentası tüketicinin hareket yerine veya kabul edeceği herhangi bir dönüş noktasına geri dönmesi için eşdeğerde ulaşım imkanı sağlar. Tüketicinin yaptığı tüm ödemeleri 10 gün içinde iade eder ve gerekli hallerde tüketicinin zararını tazmin eder. Sözleşme metninde veya müstakil herhangi bir belgede tüketicinin haklarını kullanmaktan feragat ettiğine dair veya seyahat acentasının yükümlülüklerini sınırlayan veya ortadan kaldıran kayıtlar geçersizdir.

Sözleşmedeki fiyat değişmez

Hangi hallerde fiyat değişiklikleri yapılabilir ya da yapılamaz?

Sözleşmede öngörülen fiyat ve koşullar değiştirilemez. Ancak, liman ve havaalanına iniş vergileri gibi harç, vergi ve ücretler ile döviz kurlarından kaynaklanan fiyat değişikliklerine bu hüküm uygulanmaz. Seyahat acentası, paket turdan önce, yukarıda verilen nedenlerle meydana gelen fiyat artışını tüketiciye derhal bildirir. Bu durumda tüketici herhangi bir tazminat ödemeden sözleşmeden dönme hakkını kullanır ya da değişiklikleri ve fiyat üzerindeki etkisini açıkça belirten ek sözleşmeyi kabul eder. Tüketici, sözleşmeden döndüğü takdirde; seyahat acentasının kendisine ikame bir paket tur sunabilmesi halinde eşdeğerde bir başka paket tur alma ya da sözleşme kapsamında ödemiş olduğu tüm bedeli 10 gün içinde geri alarak sözleşmeden dönme haklarından birini kullanabilir.

Tanıtım broşürü zorunlu

Paket tur hizmetinde tanıtım broşürünün önemi nedir?

Seyahat acentası, paket tur hakkında bilgi isteyen tüketiciye tanıtım amaçlı bir broşür vermek zorundadır. Broşürün içerdiği hususlar, seyahat acentası için bağlayıcıdır. Söz konusu özelliklerde yapılacak değişiklikler ancak broşürde açıkça belirtilmek ve sözleşme akdedilmeden önce tüketiciye bildirilmek şartıyla, sözleşme akdedildikten sonra ise tarafların açık mutabakatı ile değiştirilebilir. Bu broşürde, vergiler dahil fiyat ve ödeme koşulları, gidilecek yer ve ulaşım biçimi, kalınacak yerin özellikleri, yemek ve gezi planı, paket tur programı, uluslararası seyahatlerde pasaport ve vize koşulları, seyahat acentasının, paket tura katılacak tüketici sayısının yeterli olmadığı durumda paket turun iptalini tüketiciye bildireceği en son tarih gösterilir.

Bildirim nereye yapılır?

Tüketicinin, sözleşme şartlarının yerine getirilmemesi halinde kaç gün içerisinde, nereye bildirim yapması gerekir?

Tüketici, sözleşmenin hiç ya da gereği gibi ifa edilmemesi halini, hizmetin ifa edilmesi gerektiği ya da ifa edildiği tarihten itibaren 30 gün içerisinde ilgili hizmet sağlayıcısına ve seyahat acentasına bildirmek zorundadır.

Seyahat acentası sözleşme imzalanmadan önce hangi hususlarda tüketiciye bilgi vermek zorundadır?

Seyahat acentasının yerel temsilcisinin adı, adresi ve telefon numarası ile bunların bulunmaması halinde tüketicinin zor durumda kaldığında başvurabileceği yerel irtibat noktasının adı, adresi ve telefon numarası, Varsa ara durakların zamanı, yeri ve ulaştırma bağlantıları ile yolcu tarafından kullanılacak ulaşım aracının özellikleri, Reşit olmayan kişilerin yurt dışına yolculuğu veya yurt dışında kalmaları halinde, tüketici veya tüketicinin kaldığı yerle doğrudan teması sağlayacak bilgiler, Tüketici tarafından iptal masraflarını ya da kaza veya hastalık halinde ülkesine geri gönderilme de dahil olmak üzere yardım masraflarını teminat altına alacak, isteğe bağlı bir sigorta sözleşmesi yapılmasıyla ilgili bilgiler.

Özcan PEKTAŞ

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!