Murat YILMAZ
Oluşturulma Tarihi: Nisan 11, 2022 01:37
Ankara Büyükşehir Belediyesi (ABB) toplu taşımada pik saat indirimi uygulamasına geçmeye hazırlanırken, Tüm Özel Halk Otobüsleri Kooperatifleri Birliği’nden (TÖHOB) dikkat çeken açıklamalar geldi.
Özel halk otobüslerinin (ÖHO) belediye desteğine rağmen zarar ettiğini belirten TÖHOB Başkanı Kurtuluş Kara, “ABB Başkanı Sayın Mansur Yavaş’tan, kanayan yaraya merhem sürmesini değil, neşter vurup çözüm getirmesini beklemekteyiz” dedi. Usulsüz abonman kullanımlarını engellemek için validatörlerin ekranında kart kullanıcısının fotoğrafının da çıkmasını öneren Kara, şunları söyledi:
FOTOĞRAF VALİDATÖRDE GÖRÜLEBİLSİN“90’lı yıllardan bu yana devam ettirdiğimiz, ailelerimizin tek geçim kaynağı olan özel halk otobüslerimiz son üç yıldır zarar ettirilmektedir. Bilet fiyatlarının en alt seviyede tutulması, öğrenci abonman sistemi, aktarma ve kontrolsüz elektronik kart sistemi bizim için dert ve çile kaynağı oluyor. Tam bilet fiyatının 6.5 TL olması sonrasında, usulsüz kart kullanımı kontrolsüz miktarda arttı. ÖHO’larda bulunan elektronik para toplama sisteminin işletmecisi olan E-Kent firmasına yaptırım uygulanmaması sebebiyle, sistem yazılımı ve donamı yetersiz kalmakta. Diğer illerde validatörlerin ekranında çıkan fotoğraf ile kontrol yapılabilmesine rağmen,
Ankara’da bu yapılamamaktadır. Biz abonman veya kişisel kart kullanan yolcuların fotoğraflarının, ad ve soyadının ilk harflerinin validatör ekranında çıkmasını istiyoruz. Bu sistem denetimi de kolaylaştıracaktır.
AKARYAKITI DAHİ KARŞILAMAMAKTAGünde bir ÖHO 150 litre akaryakıt tüketip, bu akaryakıta 3 bin 300 TL ödeme yapmakta. Günde toplam 700 ortalama yolcu taşıyan otobüslerimiz, yolcuların sadece yüzde 35’inden tam ücret alabilmekte. Bu da bin 592 TL yapmakta. Kalan yolcular ücretsiz, öğrenci abonman, indirimli ve aktarma yolcu tarifeleri olup, toplam hasılat günlük 2 bin 250 TL’yi geçmemekte. ABB tarafından sübvanse edildiği belirtilen tutar günlük 800 TL olup, günlük gelir bu rakamla beraber 3 bin 50 TL yapmaktadır. Günlük gelir toplamı, sadece günlük akaryakıtı dahi karşılamamaktadır. Bugün itibarıyla, bir otobüsün geçim payı ve amortisman hariç günlük maliyeti 4 bin TL’dir. Bu rakamın altında kalan her tutar zarar olmaktadır.
ÇÖZÜM GETİRMESİNİ BEKLEMEKTEYİZEGO Genel Müdürlüğü’ne, gelirlerinin beş misli tutarında, her ay destek ödemesi yapmaktan kaçınmayan ABB, neden esnafımızın zararını karşılamaktan kaçınmaktadır. Altın çağımızı yaşamayı beklediğimiz dönemde, bizleri teneke çağında yaşamaya mahkum eden, belediyedeki danışmanların asıl amacı esnafımızı bitirmek midir? İstanbul Büyükşehir Belediyesi 3 bin 200 özel halk otobüsüne aylık 62 bin TL kira bedeli ödemesi yapabilirken, Ankara’da 333 özel halk otobüsüne bu tutar neden ödenememektedir? ABB tarafından verilmekte olan 800 TL gelir desteği tutarının en az 2 bin TL’ye çıkarılması gerekirken, neden 400 ila 500 TL arasına düşürülmek üzere çalışma yapılmaktadır? ABB Başkanı Sayın Mansur Yavaş’tan, kanayan yaraya merhem sürmesini değil, neşter vurup çözüm getirmesini beklemekteyiz.”
TÖHOB’a bağlı, Sincan ve Etimesgut’tan Kızılay’a direkt ulaşım sağlayan ancak 5 Mart’taki düzenlemeyle metrodan ring yapmaya başlayan beş özel halk otobüsü hattı da bugünden itibaren tekrar direkt hatta döndü. Otobüsler yine Kızılay-Ulus güzergâhında hizmet vermeye devam ediyor.