Oluşturulma Tarihi: Mayıs 02, 2009 00:00
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) İkinci Başkanı ve Anadolu Turizm İşletmecileri Derneği (ATİD) Başkanı Seçim Aydın, otellerin, kentin özgün kimliğinin oluşumunda oynadıkları rolü anlatıyor.
Soru: Oteller bildiğimiz gibi turizm ve seyahat endüstrisinin en önemli ayaklarından birini oluşturuyor. Ancak otellere sadece konaklama tesisi olarak değil, bir şehrin sosyal yaşamını belirleyen unsurlar olarak da önem verilmeli ve yer bulmalı bence. Bu konuda turizmcilerin görüşü nedir ve bu alanda bilinçlenme sağlanabilir mi?
Nergis ÜÇÜNCÜ
Yanıt: Öncelikle turizm işletmelerinin ekonomi ve toplum yaşamına olan etkilerine değinmemize, turizm alanında yatırım gerçekleştiren ve hizmet sunan tüm turizmcilere başarı dileklerimizi iletmemize vesile olduğunuzdan dolayı teşekkür etmek istiyorum.
Anadolu Turizm İşletmecileri Derneği (ATİD) olarak Türk turizminin gelişmekte olan destinasyonu Anadolu’da turizmin gelişmesini destekleyecek yerel yönetim ve kişilere destek sağlamaya hazır olduğumuzu bir kez daha ifade etmek istiyorum.
Bir kentin kimliği, o kenti diğerlerinden ayıran, var oluşuna anlam katan unsurların biraraya gelerek oluşturduğu bir bütündür. Diğer bir deyişle kentin bize verdiği ve bir ölçüde de adına yansıyan anlamdır. Hatta bugünlerde marka kavramıyla gündeme taşınan başlıca özelliktir.
Kent kimliğinin vazgeçilmez mekanları arasında oteller hiç şüphesiz başta gelir. Şehirdeki diğer mekanlara göre bir ayrıcalık olarak da niteleyebileceğimiz bu özellik Han Duvarları, Hancı gibi nice şiirlere ve romanlara yansıyan hasreti, beklentiyi ve güzellikleri taşır.
Yapı olarak düşündüğümüzde de otellerin yöreye ve şehre ait ayırt edici nitelikleri, isimleri (Ankara Palas, Büyük Ankara Oteli, Bulvar Palas ve halen faaliyete oldukları için isimlerini sayamadığımız anımsayabileceğimiz diğerleri gibi) taşıdıkları sürece şehrin özgün kimliğinin oluşumunda oynadıkları rol yadsınamayacak kadar büyüktür.
Çünkü şehirler geçmişlerine ait özellikleri ile çağdaş gereksinimleri ortak bir fiziksel ortamda buluşturamadıkları zaman tarihi ve kültürel anlamları zedelenebilir ve özgün kimliklerini kaybetme riski ile karşı karşıya kalabilir.
Kent kimliğini oluşturan değerlerin zenginliği sosyal ve kültürel yaşantı çeşitliliğinin ve zenginliğinin de göstergesidir.
Otellere bu anlamda birer yapı olarak yüklediğimiz rolün dışında, toplumsal ve kültürel yaşamın çeşitlendirilmesinde de büyük bir rol düşmektedir. Bu anlamda, otellere sosyal yaşamın gerektirdiği sosyal yapılar olarak da bakabiliriz.
Bir şehrin sosyal gelişim göstergeleri arasında üniversite ve sanayi kavramının yanı sıra otelleri de sayabiliriz diye düşünüyorum.
Kentlerin sosyal yaşamının gelişmesine, kültürel etkinliklere oteller büyük katkı sağlamaktadır. Otel yatırımlarının ihtiyaç sıralamasının üst sıralarında yer alması ve yatırımlarının artması bunun göstergeleridir.
Temiz, şık, estetik, amaca hizmet eden donanımlı oteller, gerçekten de bir kentin çehresini değiştiren önemli etkenler arasında yer alır. Sahip olup sundukları ortam ve mekanları ile oteller, sosyal yaşamda hem ciddi bir rahatlama ve çeşitlilik sağlıyor hem de insanları kaliteli ve estetik bir hizmet anlayışıyla buluşturabiliyor.
Bugün hemen her gelişmiş şehirde, konaklama ve yeme-içmenin yanı sıra her tür özel kutlama, eğlence ya da toplantı için başvurulan tesislerin başında oteller geliyor.
Ayrıca, oteller ve diğer turizm işletmelerinin şehrin ve yörenin her türlü üretiminin girdi ve çıktı olarak değerlendirilebileceği birer ekonomik birim olduğu unutulmamalıdır.
TÜROFED’İN gerçekleştirdiği bir araştırmaya göre bir turizm işletmesi yapım ve işletme aşamalarında 50’den fazla sektörle alışveriş ilişkisi içerisindedir. Buralarda kullanılan ürünlerin yörenin markası ile konuklara sunulması ürünlerin yerinde kendi isimleri ile değerlendirilmesini sağlarken şehrin marka değerine ayrı bir özellik eklemektedir.
Yeni iş alanları ve bu nedenle de ilave istihdam oluşumuna katkılarını da göz önünde tuttuğunuz zaman, turizm işletmelerinin yaşamımızdaki yerini ve gelişmeleri için neden destek olunması gerektiğini daha iyi anlayabiliyoruz.