Güncelleme Tarihi:
Tüm Özel Halk Otobüsleri Kooperatifleri Birliği ile Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği, dün Ankara Ticaret Odası (ATO) Dua Tepe Salonu’nda bir araya gelerek ‘ücretsiz yolcu taşıma’ konusundaki kararını duyurdu. Türkiye genelinde uygulayacakları kararı, bir basın toplantısıyla 81 il adına açıklayan Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği Başkanı Ercan Soydaş, “Türkiye genelindeki tüm özel otobüsleri yalnızca ayın 1’i ile 4’ü arası ücretsiz yolcu taşıyacak. Geriye kalan 26 gün taşımayacak” dedi. Soydaş, özetle şunları söyledi:
BU FEDAKÂRLIK ARTIK SÜRDÜRÜLEBİLİR DEĞİLDİR
“Temmuz ayında artan maliyetler ve ücretsiz yolcu taşıma konusuna ilişkin Türkiye’deki tek ücretsiz hizmet yapan özel sektör olarak, bakanlıklardan ‘sorunlarımıza çözüm bulmasını’ istemiştik. Geldiğimiz noktada yapılan toplantılar ve görüşmelerin ardından yetkililer, ücretsiz taşıma yaptığı halde gelir desteği alamayan iki bin dolayında halk otobüsünün sorununu yönetmelik değişikliği ile çözeceklerini ancak diğer beklentilerimizle ilgili çalışmanın 2024 yılında yapılacağını dile getirdiler. Bakanlığın, araç başına ücretsiz binişler için aylık ödediği gelir desteğinin illere göre değişmekle birlikte en fazla iki günlük taşımayı karşıladığı yoruma kapalı bir gerçektir. Ayın geri kalan kısmında ise esnaflarımız, yıllardır tamamen kendi imkânları ile fedakârlık yapmaktadır. Bu fedakârlık artık sürdürülebilir değildir. Sonuç olarak daha önce açıkladığımız dört grup dışında kalan (şehit aileleri, gazi aileleri, emniyet mensupları ve basın mensupları) ücretsiz seyahat hakkı olan 18 farklı gruptaki yolcularımızın; devletimizin uygun gördüğü ücretsiz seyahat gelir desteğinin karşılığı olarak ve yine esnaflarımızın yapacağı iki günlük fedakarlıkla, her ayın sadece 1’i ve 4’ü arasında ücretsiz binişler için özel halk otobüslerini kullanabileceklerini, ayın geri kalan kısmında ise kamu araçlarını veya alternatif ulaşım sistemlerini tercih etmelerini önemle rica ediyoruz."
ÖZEL HALK OTOBÜSÜ SAYISI BELEDİYE OTOBÜSÜ SAYISINDAN FAZLA
Türkiye’de özel halk otobüsü sayısının belediye otobüsü sayısından fazla olduğunu vurgulayan Soydaş, “Hem ilgili bakanlıklar hem de özel halk otobüsleri ile ilgili tüm kararları alma, ücret tarifelerini belirleme, alternatif uygulamalarla çok düşük rakamlarla yolcu taşıtma yetkisi kendilerinde olmasına rağmen destek vermeyen belediyeler nedeniyle de sistem kendini yürütemez hale gelmiştir. Türkiye’de özel halk otobüsü sayısı belediye otobüsü sayısından fazladır. Çok maliyetli olan toplu taşımada belediyelerin özel sektörü sübvanse etmesine ihtiyaç yoksa ‘belediyeler ücretsiz ve indirimli taşımayı destekleyebilir’ şeklinde kanun neden vardır?” ifadelerini kullandı.