Oluşturulma Tarihi: Ağustos 21, 2008 00:00
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) 2.Başkanı Seçim Aydın, Kültür Bakanlığı’nın hizmete soktuğu Müze Kart uygulamasıyla ilgili bazı önerilerde bulunuyor. Aydın, Müze Kart’ın hediye olarak satın alınabilir hale getirilmesi tavsiyesinde bulunurken, "Ailelerin birlikte gezme alışkanlıkları da dikkate alındığında daha uygun fiyatlı aile kartları da düzenlenebilir" diyor.
Soru: Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın "Müze Müze Gezdiren Kart" sloganı ile başlattığı MÜZE KART uygulamasının çok yararlı olduğunu, daha önce gezmeye çekindiğimiz müze ve ören yerlerini ziyaret etmenin ne kadar gerekli ve kolay olduğunu dostlarımın kullandığı MÜZE KARTLAR sayesinde tatilim sırasında farkettim. Ancak yanımda bakanlıkça istenen kimliklerden biri olmadığı için (Kimliğim arabamda kalmıştı) ben başvuramadım, en kısa zamanda edinmeye karar verdiğim anda da bazı formaliteleri aşmam gerektiğini anladım. Geçici Kart alma, değiştirme gibi konularda açık bilgiler edinemedim.
Daha kolay ve yaygın hale getirilmesi ve bürokrasiden uzak tutulması ile ilgili olarak görüşlerinizi almak isiyorum.
Ender GÜRIŞIK
Yanıt: Kültür ve Turizm Bakanlığı, TÜRSAB’ın da katkıları ile uzun yıllardır ilk kez halkımıza yönelik olarak bu denli büyük bir etkinlik başlatmış oldu. Müzelerimizi gezmenin tatilimize renk katmanın bir başka yolu olduğunu daha önceki yazılarımızda belirtmiştim.
Bu kapsamda Müze Kart’ı bir turizmci olarak dünyaya örnek olacak bir teşebbüs olarak değerlendiriyorum. Halkımıza da Müze Kart’ı almalarını, topraklarımızda yaşamış uygarlıkları ve tarihi olayları daha çok yaşamalarını tavsiye ediyorum.
Ancak bu arada Bakanlığımıza kartın kendilerine özel kart gönderilen kişilerle sınırlı kalmaması ve daha kolay alınması açısından baskı istasyonlarını artırması, büyük kentlerimiz dışında da değiştirme yapılabilmesi ve bir yıldan sonra yenilemenin nasıl olacağı gibi konuları açıklığa kavuşturması yanında ilk sene için konulan 2 milyon kart hedefine daha kolay erişilebilmesi açısından bir kaç öneride de bulunmak istiyorum.
Müze Kart ülkemizde dostlarımıza da hediye edebileceğimiz, Bakanlığın okullara yönelik olarak başlattığı proje yanında başarılı çocuklarımıza karne hediyesi olarak verebileceğimiz, yılbaşı promosyonlarında müşterilerimize gönderebileceğimiz bir karaktere de kavuşmalıdır. Bunun için Müze Kart’ı temin aşamasında kimlikle şahsi başvuru yanında, hediye tarzında da düzenlenip değiştirme aşamasında kişiye özel hale gelebilecek bir özellik de kazandırılabilir.
Ailelerin birlikte gezme alışkanlıkları da dikkate alındığında, her ne kadar çocuklar ücretsiz girebiliyorsa da, daha uygun fiyatlı aile kartları da düzenlenebilir. Bu durumda aileden bir kişinin kart sahibi olması yeterli olacaktır.
Ayrıca bazı yörlerimizde Milli Parklar içinde kalan (Sümela Manastırı gibi) müze ve ören yerlerimizi ziyaret eden kişilerden ayrı ayrı ücret alındığını görüyoruz; bu konuda da Müze Kart sahiplerine ve olmayanlara getirilecek kolaylıklar konusunda bakanlığın ilgili kuruluşlarla birlikte bir çözüm bulabileceğini düşünüyorum.
Bir başka uygulama genişliği de Milli Saraylar ve Özel Müzelerin bu sisteme dahil edilmesi ile (farklı ücreti olan kart ya da indirim gibi) getirilebilir.
Ayrıca yılda 20 milyona yaklaşan ziyaretçi sayıları nedeniyle yerli ve yabancı girişlerinde kağıt biletlerin kullanımında sağlanacak tasarruflar çevreye katkı olarak da geri dönecektir. Kartları yanında olamayan ziyaretçiler için de sistemden kontrol yoluyla giriş imkanı sağlanabilir.
Müzeler Haftası uygulamalarının da batı ülkelerinde olduğu gibi belediyeler, turizm meslek kuruluşları ve halkın daha çok katılımını sağlayacak şekilde erkenden planlanıp, genişletilmesi müzelerimizin tanıtımı açısından katkı sağlayacaktır.
Soru: Dış tanıtımda otellerini tanıtan otelcilere destek sağlanarak, çevrelerini, çevrelerindeki alışveriş yerlerini, ürünleri ve gezebilecekleri tarihi ve doğal zenginlikleri de tanıtma noktasında bir yükümlülük getirilemez mi? Böylece turistin otelden çıkarak etrafını gezmesi ve tanıması sağlanabilir. Daha fazla turizm geliri elde edilemez mi? Esnaf turist dışarı çıkmıyor şikayetinden de böylece kurtulamaz mı?
İlhan BİLECEN
Yanıt: Sayın Bilecen sorunuzla tanıtımda yeni eğilimi; destinasyon tanıtımının bir ileri aşaması olan yer ve yöre tanıtımı prensiplerini (placebranding; citybranding) hatırlattınız.
Marka olmanın ve turizmi yöre ile paylaşmanın en önemli koşullarından biri olan yereli dili, kültür ve ürünleri ile tanınmasını sağlamak noktasından hareket eden bu yeni tanıtım anlayışı bir yerel teşebbüs etrafında oluşacak ve turizm için hizmet ve ürün bazında faaliyet gösteren meslek mensuplarının tespit edilecek müşterekler bazında tanıtım yapmalarını ve ziyaretçilerin yöreyle daha çok kaynaşmasını esas almaktadır. Bu anlamda yerel yönetimlerin ve ulaşım imkanlarını da yöreye olacak katkıyı destekleyecek tarzda organize olmaları gerekir.
Turizm alan ve merkezleri ile yakın çevrenin eşgüdümü, yol ve istikamet bilgileri, alış-veriş rahatlığı gibi unsurlar hazır hale geldikçe sizin sıraladığınız etkiler kendiliğinden gelecek ve şikayetler azalacaktır. Yükümlülük ve koşulları belirleyecek olan yerel teşebbüsün gücü olmalıdır.
Merkezi otoriteden gelen kuralların icabiliğini halkın iştiraki ile ihtiyari hale getirmek ve katılımı sağlamak beklenen sonuçların alınmasını kolaylaştıracaktır.
Soru: Tatilimizi internet üzerinden online rezervasyon yoluyla satın alırken neye dikkat etmeliyiz? Online rezervasyon konusunda neler tavsiye edersiniz?
Deniz YILMA
Yanıt: Ürün veya hizmetlere kolay ulaşım ve fiyat karşılaştırma olanağı sağlaması nedeniyle tatil tercihlerinin internet üzerinden yapılma oranı her geçen gün artıyor. Tatilcilerin kendilerine uygun bütün seçenekleri görmeleri bunların içinden kalite zaman ve fiyat olarak en uygun olanını seçmeleri mümkün ancak son yıllarda her sezon çok sayıda acente açılmakta. İnternet üzerinden satın alım yapılırken bir sürprizle karşılaşmamak için ve çok iyi araştırma yapmak gerekiyor ve çeşitli güvenlik sistemleri ile korunan internet sitelerinden rezervasyon yapmak doğru olacaktır.
İnternetin bütün kolaylıklarına rağmen gazetelerin, sinemaların, kitapların yerini alamadığını ve kişilerin birbirleriyle doğrudan konuşmalarının sağlayacağı faydaların da gözden uzak tutulmaması gerekir diye düşünüyorum.
Internet mutlaka büyük kolaylıktır; tercihlerin ve ilk kararların oluşmasında sağladığı serbesti nedeniyle de her zaman tercih edilmelidir. Ancak seyahat acentanızdaki tatil ortamını, tesisdeki müşteri temsilcisinin vereceği ayrıntıları ve güler yüzü ihmal etmemenizi önermek isterim. İnternette işleminiz çayınızı içerken yapılmıyor, hiç kimse elinizi sıkıp iyi yolculuklar dilemiyor ya da tekrar bekleriz demiyor.