Milano fuarına katılan ilk Türk gözlük üreticisi Aytekinler

Güncelleme Tarihi:

Milano fuarına katılan ilk Türk gözlük üreticisi Aytekinler
Oluşturulma Tarihi: Mart 31, 2007 00:00

Alt-sınıf üretimde Çin’in, orta ve üst sınıf üretimde ise İtalya’nın gözlük piyasasındaki üstünlüğü devam ederken Ankaralı Aytekinler firması yılda 87 bin adetlik üretim başarısıyla dikkat çekiyor.

Aytekinler, Mayıs’ta Milano gözlük fuarına katılan ilk Türk firması olacak.

YERLİ gözlük üreticilerinden Ankaralı Aytekinler Gözlük Sanayi, Mayıs’daki Milano gözlük fuarına katılan ilk Türk firması olacak. Alt-sınıf üretimde Çin’in, orta ve üst sınıf üretimde ise İtalya’nın gözlük piyasasındaki üstünlüğü devam ederken Ankaralı bir firma yılda 87 bin adetlik üretim başarısıyla dikkat çekiyor. 2007 yılı için 100 bin adetlik üretim hacmi öngören Aytekinler Gözlük Sanayi Genel Müdürü Murat Kaya, yakında ikinci fabriklarını kuracaklarını, Mayıs ayında ise sektörün en önemlilerinden olan Milano’daki fuara katılan ilk Türk firması olacacaklarını belirtti. Kaya, Türkiye’ye henüz "yabancı" olan gözlük sektörünü, alt sınıf gözlük üretimiyle başlayıp orta sınıfa nasıl geçtiklerini, firmanın gelişim aşamalarını ve ihracat projelerini Ankara Hürriyet’e şöyle anlattı:

FABRİKA SAYISI 4’Ü GEÇMEZ Gözlük imalatı dünyada iki bölgede yoğunlamış durumda. Çin’in Venzou bölgesi ile İtalya’nın Cadore bölgesi. Avrupa’da yıllar içinde gözlük imalatı azaldı ve üretim daha çok Çin’e kaydı. Türkiye’de ise 15’e yakın gözlük üreten firma var ama bunların arasında gerçekten üretim yapan, fabrikası olan firma sayısı 3-4 taneyi geçmez. Biz önce İtalya-Türkiye ortaklığıyla işe başladık, daha sonra 2004’de Ankara’da Aytekinler firmasını kurduk.

ALT SINIF ÜRETİM VAR Gözlük, alt, orta ve üst sınıf olmak üzere3’e ayrılır. Türkiye’de daha çok alt sınıf üretim yapan firmalar var ve bunlar da Çin’le rekabet edemiyor. Biz, bu rekabet sıkıntısı yüzünden alt-sınıf’la başlayıp daha sonra mecburiyetten orta sınıfa döndük. Alt sınıf üretirken Çin’le rekabet etmek çok zordu, ama şimdi böyle bir sıkıntı yaşamıyoruz. Aslında orta sınıf ile üst sınıf gözlük de aynıdır, tek farkı üst sınıfın markalı oluşudur.

SADECE METAL ÜRETİYORUZ Gözlük, temelde 2 çeşide ayrılır: asetat ve plastik gözlükler ile metal gözlükler. Metal gözlükler de kendi içinde sınıflara ayrılır: genium, manel, alüminyum, stainless steel. Bir de titanyum var, ama biz onun üretimini yapmıyoruz. Şimdilik sadece metal gözlük çerçevesi üretiyoruz. En geç Eylül’de memleketimiz Kırşehir’de bir fabrika daha kurup, burada asetat gözlük çerçevesi üreteceğiz. Böylece eksiğimiz kalmayacak.

YURTDIŞINA BAĞIMLIYIZ Gözlük hammaddesini tamamen yurtdışından alıyoruz, başka seçeneğimiz yok. Bazı hammaddelerin üretimi için kullanılan teknoloji Türkiye’de yok. Ama Türkiye’de gerçek bir gözlük sanayi oluşursa yan sanayi de zamanla gelişir. Örneğin uzun süre verdiğimiz uğraşların ardından, gözlüklere takılan demo camları bizim için üretecek bir firma bulduk İstanbul’da. Gene kendi çabamızla uğraştık, yurtdışındaki fuarları teşvik kapsamına aldırdık. Gözlük sektöründe işçilik maliyeti yüksektir. Orta sınıf üretimde işçiliğin maliyeti yüzde 30, alt sınıfta ise yüzde 50’dir.

DÖRT FABRİKANIN İŞİ İvedik Organize Sanayi Bölgesi’ndeki fabrikamız bin 200 metrekareden büyük bir kapalı alana sahip ve dört fabrikanın yaptığı lehim-kalıp, tanbur-cilalama, boya ve galvano (kaplama) işlerini biz burada tek fabrikada yapıyoruz. Üretim 27 küçük aşama ile dört temel aşamadan oluşuyor. Üretimi büyük bir titizlikle yapıyoruz. Üçüncü aşama olan boya aşamasında alt- vernik, boya ve üst vernik uygulamasını üç kez tekrar ederiz. Türkiye’de imalat yapanlar genelde yurtdışından çerçeveyi getirip, bu son aşamayı yapar. Yıllık üretimimiz, 87 bin üretim, ama 2007’de bunu 100 bine çıkarmak istiyoruz. Çok yakında ihracata da başlayacağız.

KDV farkı haksız rekabet yaratıyor

Kaya, gözlük sektöründe bazı sıkıntılar yaşadıklarına da dikkat çekerek, şunları anlattı: "Biz, hammadde alırken yüzde 18 KDV ödüyoruz, mamul halde satarken ise yüzde 18 KDV ile satıyoruz. İthalatçı ise mamulü yüzde 8’den alıp yüzde 8’den satıyor. Bu da, devlet eliyle haksız rekabet yaratıyor. Aldığımız hammaddeye de yüzde 8 KDV uygulansın istiyoruz.

Ayrıca, Türkiye’de imalatçıyı korumak için bazı değişiklikler yapılıyor. Dış Ticaret Müsteşarlığı, numaralı gözlük için mal bildirim bedelini 3’den 4’e, güneş gözlüğü içinse 4’den 8’e çıkardı. Bu anlamsız çünkü Türkiye’de güneş gözlüğü üreticisi yok. Bazı firmalar var, uzakdoğudan gelen ürünleri o fiyattan bildirip ülkeye sokuyorlar.

Moda kalın çerçeveli gözlük

AYTEKİNLER Gözlük Sanayi’nin patronu Murat Kaya, gözlükte modanın çok hızlı değiştiğine dikkat çekerek, "Gözlük, eskiden sağlık gereci olarak görülüyordu, ama artık aksesuar olarak görülüyor" dedi. Gözlükte son modayı sorduğumuz Kaya, "Son 3-5 ayın modası kalın çerçeveli gözlükler. Desenlerin, malzemenin görülmesi isteniyor. Türkiye de, gözlük modasını dünyayla birebir takip ediyor" diye konuştu.

Sektörün en önemli fuarlarının Paris’deki "Silmo" fuarı ile, Milano’daki "Mido" fuarı olduğunu, her sene ikisini de takip ettiklerini belirten Kaya, bu seneki Mido fuarına katılan ilk Türk firması olacaklarını da vurguladı. Gözlüğün kolay bir sektör olmadığını belirten Kaya, şöyle konuştu: "Gözlük kolay bir sektör değil. Tamamı mekanik olan lehimhane, polisaj, galvano, boya vs. hepsi ayrı aşamalar. CNC tezgahta bir taraftan koyup, diğer taraftan gözlük alamazsınız. Tamamen ince el işçiliği istiyor. Bizde çalışan 23 personelin 16’sı bayan.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!