Güncelleme Tarihi:
Ankara Hürriyet’in, 4 Ocak’ta başladığı ‘Başkanlar Konuşuyor’ röportaj dizisinin 8’nci konuğu Sincan Belediye Başkanı Mustafa Tuna oldu. Ankara Hürriyet Haber Koordinatörü Deniz Gürel ve haber ekibinin sorularını yanıtlayan Tuna, görüşmeleri başlayan yeni Belediye Kanunu ile ilgili dikkat çeken bir öneride bulunarak “Aslında hiç ilçe belediyesi olmaması, tek elden yürütülmesi en doğrusu” dedi. İşte Tuna’nın dikkat çeken açıklamaları:
ANKARA İÇİN 2’NCİ ÇEVRE YOLU
* Sincan’ı kavşak konumuna getirecek olan Temelli – Sincan Bulvarı projesi’ni daha önce açıklamıştınız. Proje hangi aşamada? Ne zaman tamamlanacak?
Yolun ihalesi tamamlanarak sözleşmesi imzalandı. Eskişehir Yolu, Ayaş Yolu ve İstanbul Çevre Yolu bağlantısı ile yaklaşık 40 kilometre uzunluğa sahip. Sincan’ın geleceği açısından çok önemli olan bu proje Ankara için ikinci çevre yolu niteliğinde olacak. İstanbul Yolu’ndan direk Eskişehir Yolu’na intikal ederek büyük kolaylık sağlayacak. İncek Bulvarı, İncek için ne ifade ediyorsa bu bulvar da bölge için aynı durumu ifade ediyor. Bugünlerde yer teslimi yapılacak. Yer teslimi yapıldıktan sonra hava şartlarına göre temel atma merasimi gerçekleştirilecek. Normal şartlarda projenin süresi iki yıl. Daha hızlı tamamlanırsa erken bitirilecek.
AKTARMA KALKINCA RİNG BAŞLAYACAK
* Sincan Metrosu’nda, vagon sayısının az olması ve entegrasyonla ilgili sıkıntılar var. Sorumluluk alanınızda olmamasına rağmen size de benzer şikâyetler geliyordur. Bununla ilgili yakın zamanda bir gelişme olacak mı?
Metroda transferle ilgili eski vagon hatları ve yeni metronun ilave edilen kısmında uyum ile ilgili çalışmalar devam ediyor. Çok uzun süreceğini tahmin etmiyorum, uzun süredir ciddi anlamda çalışmalar sürüyor. Batıkent’teki transfer kalktığı zaman mahallelerden metroya taşıma yapılacak. Şu anda mahallelerden metroya taşıma yapılmıyor, çünkü çok sayıda transfer yolcuyu rahatsız eder. Batıkent’teki aktarma bitince ringler başlayacak.
TEMELLİ METROSU’NUN PLANI HAZIR
* Çayyolu Metrosu’nun Temelli’ye doğru uzatılması ile ilgili çalışmalar da var. Size bağlı olan Temelli için bu proje ne durumda?
Çayyolu Metrosu’nun Temelli’ye uzatılması ile ilgili sayın bakanımıza konuyu arz ettik, sağ olsunlar onlar da kabul ettiler. Temelli’ye kadar en azından projeleri ve güzergâhı belli olsun istedik. Bundan sonra yapılacak imar planları da bu güzergâha göre planlanır. Daha önce Sincan Metrosu için Batıkent’te yaşanan mahkemelik durumlar burada yaşanmaz. İlgili genel müdürlük konuyla ilgili çalışmalarını sürdürüyor. İlk etapta Turkuaz’a kadar olan Çankaya Üniversitesi’ndeki kısma geçmesi yönünde bir çalışma var. Ondan sonraki etapta Turkuaz’dan daha sonra Temelli’ye kadar gitmesini takip ediyoruz. Proje, belki on sene sonra gündeme gelecek. Şimdiden bunu planlarsak ileriye dönük maliyetlerini makul seviyeye getirmiş oluruz.
BANLİYÖ HATTI YENİKENT’E UZUYOR
* Yenikent’e banliyönün uzatılması ile ilgili de bir çalışma var. Son durum nedir? Banliyö Yenikent’e gittiğinde bölgeye nasıl bir katkı sağlayacak?
Yenikent’e banliyö hattının uzatılması projesi hızlı bir şekilde yürüyor. Önümüzdeki günlerde kamulaştırmaları yapılıp inşaat ihaleleri başlayacak. Fiziksel olarak da raylı sisteme uygun bir yapıya sahibiz. Toplu taşımada da raylı sistemin ne kadar önemli olduğu da biliniyor Yenikent’e raylı sistemin gidecek olmasından dolayı bölgede emlak hareketliliği var. Sadece çalışmanın adının duyulmasıyla fiyatlar çok yükseldi. Raylı sistem faaliyete geçtiği zaman o bölge de gelişmiş olacak.
BİRİ BAŞLADI DİĞERİ BAŞLAMADAN BİTTİ
* Sincan’da da bildiğimiz kadarıyla kentsel dönüşüm çalışmaları başladı. Belirlenen bölgelerde nasıl bir çalışma yürütülüyor?
Ulubatlı Hasan Mahallesi ve Saraycık Mahallesi ile ilgili eş zamanlı olarak vatandaşlardan gelen taleplerle çalışmaları başlattık. TOKİ’nin o dönemki başkanı ile görüştük. Çalışmalar başlatıldı. Ulubatlı Hasan Mahallesi sakinleri TOKİ’nin önerilerini uygun görmediler. Aşağı yukarı yüzde 30 - 35 oranında uygun gören çıktı. Yüzde 65’i yeterli görmeyerek daha fazlasını istedi. Saraycık Bölgesi’ndeki vatandaşlarımız ise uygun gördü. Anlaşmalarını yaptılar. Saraycık Mahallesi’nde şu anda tapu işlemleri yürütülüyor. Bunlar biter bitmez bu mülkiyetler TOKİ’ye geçecek. TOKİ vatandaşlarla anlaştığı şekilde konutları yaparak teslim edecek. Saraycık’ta yaklaşık 20 bin konut 100 bin nüfus ön görülüyor. Toplam hak sahibi ise yaklaşık 3 bin civarında. Yıkım işlemleri de devam ediyor. Ulubatlı Hasan Mahallesi’nde ise proje başlamadan bitti. Vatandaşın istemediği bir şeyi zorla yapmak doğru değil. Biz hak sahiplerinin istediği doğrultuda TOKİ ile anlaşmalarına vesile olduk. Bizim derdimiz şehrin güzel bir projeye sahip olması, vatandaşlara da mutlu ve huzurlu bir yaşam sağlanması. Burada Belediye olarak bir rant talebimiz yok. TOKİ’ye siz de kâr etmeyin proje başa baş çıksın dedik. Onlar da tamam dedi. TOKİ’ye kalacak gayrimenkul ve dükkânlar orayı karşılasın yeter.
* 2016’da hangi projeleri tamamlamayı hedefliyorsunuz? Nasıl bir değerlendirme yaparsınız?
Biz bir projedense hepsine eş zamanlı koşturuyoruz. Sincan’a ne kadar hizmet yapılsa azdır. Sincan için şu yeterli demek bana uymuyor. Takip ettiğimiz birçok konu var. Sincan Belediyesi olarak yaptığımız ve yapacağımız işler var. Büyükşehir’in ve bakanlıkların yapacağı işler var. Hastanenin temelinin atılması, bulvarın yapımına başlanması, banliyönün yapılacak olması bunların hepsi çok önemli. Ayrıca Sincan’a yeni bir spor kompleksi yapılacak. Osmanlı Mahallesi’nde araziyle ilgili çalışmalarını tamamladık.
CADDEYİ YAPAN BÜYÜKŞEHİR, SOKAĞI DA YAPAR
* Yıllarca siyaset yapan yasama çalışmalarında bulundunuz. İlçe belediye başkanı olarak yeni Belediye Kanunu ile ilgili sizin önerileriniz neler?
Çalışmalar yapılıyormuş ama ne çıkacak bilmiyorum. Hassas bir konu. Aslında hiç ilçe belediyesi olmaması tek elden yürütülmesi en doğrusu. Tabi bu ne kadar mümkün olur? Vilayetlere göre de bu durum değişiklik gösterebilir. Mesela şu anda Büyükşehir belediyelerine uzak ilçelerin getirdiği sıkıntılar var. Ankara’da Çankaya, Gölbaşı, Yenimahalle, Etimesgut, Sincan, Altındağ, Mamak, Pursaklar, Keçiören buranın bir tane belediye başkanı olması lazım. İmar çalışmalarının birbirine uyumlu olması önemli. Fazla bürokrasi olmaması açısından bunların tek elden yürütülmesi lazım. Buranın bir tane belediye başkanı olması lazım. Belki Nallıhan, Şereflikoçhisar gibi onlar da ayrı bir belediye şeklinde olabilir. ‘Caddeler Büyükşehir’in’ denilince Sincan’da oturan vatandaş caddeden geçmiyor mu? Kapat belediyeleri tek elden birisi yürütsün gitsin. Zaten caddeyi yapan Büyükşehir, sokağı da yapar. Gücü mü yetmiyor? Merkezdeki metropol ilçelerin tek elden yönetilmesinin doğru olduğunu düşünüyorum. İmar noktasında da ulaşım vesairede de öyle. Ben makamı kazandım da mı kaybedeceğim? Burası milletin yeri bize emanet. Bu askerlik görevi gibi gelirsin yaparsın gidersin. 8 - 9 ilçede benim şahsi kanaatim tek belediye başkanının olması. Belki buna Çubuk, Akyurt filan da alınabilir. Elmadağ da belki katılabilir.
28 ŞUBAT ALGISI KALMADI
* Sincan denilince akla gelen en önemli hadiselerden birisi de hiç şüphesiz 28 Şubat olayı. Sizce Sincan’da bu olayla ilgili algı kaldı mı?
Zaten o yanlış bir algıydı artık düzeldi. 28 Şubat meclise, demokrasiye, bütün memlekete yapıldı. Bunun yansımaları başka illerde, ilçelerde, üniversitelerde, kamuda, yargıda, birçok yerde hissedildi. Ayrıca o tanklar helikopterle Sincan’a inmedi. Etimesgut’tan çıktı geldi. Artık konuşulmuyor. Memleketin bir parçası olarak herkes gibi biz de nasibimizi aldık. Memleketin her köşesinde hissedildiği gibi Sincan’da da hissedildi. Televizyonlarda tankların yürüdüğü görüntülerde yer alan silolar kalktı demokrasi parkı oldu. Tankların arkasında kiremit kaplı bir mescit vardı oraya da yeni bir cami inşaatı devam ediyor. 28 Şubat’ta tankların arkasında görülen mescit ve silolar değişmiş oldu. Algıyla birlikte fiziksel izlerini de sildik.
İHTİYAÇLARI ÖNCEDEN GÖRMEK ÖNEMLİ
* Hem mühendis kimliğinizle hem de bir yerel yönetici olarak şehirlerde ihtiyaç duyulan önemli konular neler? Şehri yönetenler ileriye dönük neler yapmalı?
Şehrin uzun vadede ihtiyaç duyacağı problemlerden birisi ulaşımdır. Ulaşım noktasında şimdiden bu gelişmeleri projelendirip takip etmek yöneticilere düşüyor. Bizim asli görevlerimiz de orta ve uzun vadede oluşabilecek problemleri görüp şimdiden çözüm üretmek. Şu anda Keçiören’in çektiği sıkıntıyı görüyoruz. 50 sene önce imar çalışmaları yapılırken oraya dört tane bulvar konulsaydı şu anda Keçiören böyle olmazdı. Boğazı sıkılmış çuval gibi girsen çıkılmıyor çıksan girilmiyor. Belediye hizmeti olarak rutin işler zaten yapılır. Vatandaş siz gitmeseniz de onları gelip söyler. Ama bir şehrin ihtiyaçlarını ön görüp bunu yerine getirmek çok önemli. Bütün bunlar da istikrarla oluyor. İstikrarsız dönemde Türkiye’nin kaybettiklerini yaşadık gördük. Siyasi istikrarın yerel yönetimlere de yansıması oluyor. Tabi vizyon sahibi yöneticilerin de işlerin yürümesinde büyük payı var.
YARIN: GÖLBAŞI BELEDİYE BAŞKANI FATİH DURUAY