Deniz GÜREL
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 28, 2010 00:00
Ankara’da yılan hikayesine dönen metro inşaatlarının Ulaştırma Bakanlığı’na devrinin ardından en merak edilen sorulardan birisi olan, “Metro hatlarında öncelik sırası değişecek mi?” sorusu yeniden gündemde.
BAŞKENT’te yılan hikayesine dönen metro inşaatlarının Ulaştırma Bakanlığı’na devrinin ardından en merak edilen sorulardan birisi olan, “Metro hatlarında öncelik sırası değişecek mi?” sorusu yeniden gündemde.
Metro inşaatlarının Bakanlığa devrinden önce, ilk sırada Sincan, ikinci sırada Keçiören ve en sonda da Çayyolu’ndaki metroların bitirileceğini açıklayan Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek, “Sıralamada bir değişiklik olmayacak. Aynen böyle olacak. Biz programımızı buna göre yaptık, herhangi bir değişiklik olmaz” dedi.
Başkanların metro sıralaması konusundaki görüşleri şöyle:
Sincan memnun, Keçiören öncelik istiyor
Sincan Belediye Başkanı Mustafa Tuna: Öncelik durumu rastgele verilmemiştir. Önce Sincan başlamış çok büyük bir mesafe kat edilmiştir. Devlet işlerinde keyfi öncelik olmaz. Çayyolu’ndaki ve Keçiören’deki kardeşlerimizin de metrodan en yakın zamanda faydalanmasını isteriz. Öncelik sonralıktan ziyade nüfus yoğunluğu ve imalatın daha önce yapılması maksadıyla böyle bir tercih yapılmıştır. Aklın yolu birdir. Biz de Sincan’daki projelerimizi yaparken nüfusa dikkat ediyoruz. 50 kişiyi ilgilendiren bir sorunun yanında 50 bin kişiyi ilgilendiren soruna öncelik veriyoruz. Metro hatlarında ilk sırada Sincan’ın olmasından memnun oluyoruz, doğruya saygımız var.
Keçiören Belediye Başkanı Mustafa Ak: İnşaatın bitirilme olayına göre öncelik veriyorlar sanıyorum. Ama tabii ki ben Keçiören’in birinci sıraya alınmasını isterim. Mesafe kısa,
trafik yoğunluğu fazla olan Keçiören’in ilk sırada ele alınmasını umut ediyorum. İlgililere Keçiören’e öncelik verilmesi gerektiğini söylüyorum. Gelişme ve yolcu kapasitesi olarak Keçiören’deki metro inşaatının önceliği olması gerekli.
Çayyolu halkı değerlendirecekYenimahalle Belediye Başkanı Fethi Yaşar: Metro Ankara’nın toplu taşımada öncelikli ihtiyacı. Tabii ki Keçiören ve Sincan metro inşaatlarının bir an önce bitirilmesi lazım. Ama Melih Bey’in kendi söylemi olan inşaatının yüzde 99’u bitmiş Çayyolu hattının en sona bırakılmasını anlamak mümkün değil. ‘Metronuz hayırlı olsun’ pankartlarının asıldığı Çayyolu’nun son sıraya bırakılması siyasi bir tercihtir. Ama Çayyolu halkı bunu değerlendirecektir.
Şunu da söylemeliyim, eğer toplu taşımda metroya öncelik verilip battı çıktı kavşaklarla uğraşılmasaydı metro bugüne kadar çoktan biterdi.
Bugün yapılması gereken Keçiören, Sincan ve Çayyolu hattının elektronik kısmının bir ihalede verilmesidir. Metrolara, inşaat bitirilme oranlarına göre öncelik tanınmalıdır.
Sıralama teknik olarak yanlış
ODTÜ Kamu Politikaları ve Kentsel Araştırmalar Merkezi Başkanı Doç. Dr. Tarık Şengül teknik olarak sıralamada bir yanlış olduğunu savunarak şu açıklamayı yaptı:
“Bu değerlendirmesinin ilkesel olarak bitmeye en yakın olana öncelik verilerek yapılması gerekir. Mevcut metroların bitmişlik düzeyi açısından Sincan Hattı, Batıkent bağlantısını kullanması nedeniyle bitmeye en yakın olanı görünüyor. Öte yandan ikinci sırada Keçiören metrosu varsa, bu noktada bir sorun var. Çünkü görebildiğimiz kadarıyla Keçiören metrosunda tünel ve istasyonlar derinde ve henüz tamamlanamadı. Yani bu hatta hem masraflı hem de zaman alıcı işler var. Bu tercih sıralaması izlenirse inşaat aşaması büyük ölçüde tamamlanmış ve bitmeye Keçiören hattından daha yakın konumdaki Çayyolu hattının açılışı biraz daha uzayacak. Bu verilerin ışığında öncelik sıralamasının Sincan-Çayyolu-Keçiören biçiminde olması gerekiyor.”