Selçuk ŞENYÜZ
Oluşturulma Tarihi: Aralık 10, 2006 00:00
Kış kapımızı çaldı. Peki otomobilinizin lastikleri ne durumda. Nasıl lastik seçmelisiniz. Lastik seçerken nelere dikkat etmelisiniz. Tüm bu soruların cevaplarını sizin için araştırdık.
KIŞ koşullarında lastik seçimi çok önemlidir. Aracınızın yere avuç içi kadar küçük bir alanda temas ettiğini düşünürseniz, lastik seçiminin önemini daha iyi anlarsınız. Otomobiliniz ne kadar teknoloji harikası olursa olsun kötü lastik seçimi otomobilinizin teknolojik üstünlüğünü bir çırpıda silecektir. Lastikler otomobilin sürüş güvenliği için hayati önem taşır. Lastiklerinizin durumu da fren emniyetini doğrudan etkiler.
Lastik uzmanı İbrahim Odabaşı, Ankara Hürriyet okurlarına lastik seçiminin püf noktalarını anlattı.
Normal lastikler 7 derecenin altında sertleşmeye başlar ve yol tutuş yeteneğini düşer. Bu yüzden hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğünde kışlık lastiklerin takılma zamanı gelmiş demektir. Hava sıcaklığı 11 derecenin üzerine çıktığında da kışlık lastikler çıkartılmalıdır.
Öncelikle lastiklerinizi güneş görmeyen yerlerde ve yan yatırmadan saklamalısınız. Bazen lastikleriniz dişli görünsede iyi yol tutmaz. Kayma yapar. Bunun nedeni lastiklerinizin sertleşmesidir.
Kışlık lastiklerinizin diş derinliği 3 mm altında olmamalıdır. Bunun altında diş derinliği olan lastikler kış şartlarında görevini yerine getirmez.
Vakumlu lastiklerin kauçuk oranı yüksektir. Bu da yere tutunmayı artırır. Bu yüzden lastik alırken kauçuk oranı yüksek lastik tercih edin. Vakumlu lastikler tercihen dişli görünse de 3 yılda bir değiştirilmelidir.
Vakumlu lastikler şehir içi kullanımlarda mükemmel sonuç verir. 10 cm kar kalınlığına kadar görev yapar. Kar kalınlığı yolda 10 santimi geçtiği zaman zincir takılmalıdır.
Çivili lastikler araç konforunu ve sürüş emniyetini düşürür. Kuru zeminlerde de kayma yapar. Ayrıca yola da zarar verir. Lastik alırken vakumlu lastikleri tercih edin.
Eğer çivili lastik kullanıyorsanız, 90 km yi aşmamanız gerekiyor. Çünkü yüksek hızda lastikdeki çiviler atar. Çivili lastiğinizi mümkün olduğu kadar patinaj yaptırmayın. Çürkü patinaj esnasında çivi uçları kırılır. Ayrıca zemine de zarar verir.
Karlı ve buzlu yollarda lastik havalarını düşürmeyin. Bu halk arasında yapılan yanlış bir uygulamadır. Tersine hava basıncını birkaç PSI artırın.
Farklı yapı ve desende lastik kullanmayın. Bu tip kullanım hem aracın performansını düşürür, savrulmayı artırır, lastiklerin düzensiz ve çabuk bitmesine neden olur.
Kuru zeminde geniş taban lastik yol tutuşunu artırırken, kış koşullarında tam tersi geniş taban lastik tercih edilmemelidir.
Lastik alırken üzerindeki tarihe dikkat edin. Üretici firmalar lastiklerin üretim tarihlerini lastiğin üzerine yazarlar. Senesinin lastiğini tercih edin. Lastik havaları dengeli olmalıdır. Dengesiz lastik havaları aracın frenlemede savrulmasına ve fren mesafesinin uzamasına neden olur.
Kış lastiklerinizi çıkarttığınızda mutlaka yıkayıp öyle kaldırın. Çünkü lastiğinizin üzerinde kalan tuz ve buzlanmayı önleyici kimyasallar lastiğinizin ömrünün çabuk bitmesine neden olur.
Otomobilinizin 4 lastiğini de değiştirin. Yanlızca çekiş tekerleklerindeki lastikleri değiştirmek yeterli olma. Sizi tehlikelerden korumaz. Karda iki lastik kullanmak virajlarda savrulma yapar, yokuş aşağı inişlerde önden çeker araçların dönmesine neden olur. Arkadan çeker araçların ise her durumda direksiyon hakimiyetini düşürür.
Araçta sonuncu kazada birinciyizOECD ülkeleri arasında bin kişiye düşen otomobil sayısı bakımından son sırada yer alan Türkiye’nin, ölümlü
trafik kazalarında "şampiyon" olduğu bildirildi.
Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu’nun (TİSK) hazırladığı "Avrupa Birliği’ne Üyelik Sürecinde AB Ülkeleri ve Diğer Aday Ülkeler Karşısında Türkiye’nin Durumu" adlı raporda, OECD ülkelerinde "bin kişiye düşen otomobil sayısı" ve "trafik kazalarda meydana gelen ölümlere" yer verildi. Rapora göre, 2004 rakamları itibariyle bin kişiye 125 otomobilin düştüğü Türkiye, bin kişiye düşen otomobil sayısı bakımından son sırada bulunuyor. Türkiye’den sonra en az otomobile sahip ülke olan Macaristan’da bile bin kişiye 318 otomobil düşerken; Portekiz, bin kişiye düşen 748 otomobille AB ülkeleri içinde birinci sırada yer alıyor.
ÖLÜMLÜ KAZALAR
Rapordaki verilere göre, bin kişiye düşen otomobil sayısı bakımından son sırada bulunan Türkiye, ölümlü trafik kazalarında ilk sırada yer alıyor. Türkiye’de, her 1 milyon araç başına 641.5 kişi trafik kazaları sonucunda yaşamını yitirirken, Türkiye’nin ardında yer alan Polonya’da ise bu rakam 418.7 kişi. Trafik kazaları sonucundaki ölümün en az olduğu ülke ise 95.9 kişiyle Hollanda. TİSK’in raporunda, "Türkiye’de trafik konusundaki eğitim ve bilinç düzeyinin yeterince gelişmemiş olması, trafik kurallarına uymama yönündeki yaygın eğilimin bir sonucudur" değerlendirmesine yer verildi.