Güncelleme Tarihi:
İstanbul Beylikdüzü ve Adana’da bir hafta aralıklarla yaşanan, 2 kişinin ölümüne, 2 kişinin de yaralanmasına neden olan vinç kazaları, ‘vinçlerde iş sağlığı ve güvenliği’ konusunu gündeme getirdi.
150-200 işçinin yapabileceği işi tek başına yapabilen kule vinçler, yeterli önlem alınmadığı zaman felaketlere yol açabiliyor. Ankara’da son yıllarda sayısı her geçen gün artan kule vinçler, inşaat sektörünün ‘olmazsa olmazlarından’ biri olarak gösteriliyor. Ankara Hürriyet, kule vinçlerin güvenliği konusunu araştırdı. Makine Mühendisleri Odası (MMO) Yönetim Kurulu Genel Sekreteri Ercüment Çervatoğlu, iş ekipmanının belirli aralıklarla zorlayıcı teste tabi tutulduğunu belirterek, şu bilgileri verdi:
DENETİM AZALDIKÇA, RİSK ARTIYOR
“Vinçler için deney katsayısı 1.25’dir. 10 tonluk bir vinç, 12.5 tonluk bir deney ağırlığı ile test edilir. Testten geçmeyen ekipman kullanılmamalıdır. 1475 sayılı iş kanununa göre çıkarılan İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Tüzüğünde (1974) bu katsayı 1.5’idi ve her 3 ayda bir kaldırma araçlarının periyodik teste tabi tutulması istenirdi. 6331 sayılı İSG Kanununa göre 25.4.2013’te çıkarılan İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliğine göre bu süre 1 yıla çıkarılmıştır. Bu test senede en az 4 kere bu test yapılır iken 1’e düşürülmüştür. Bu da riskleri arttıracaktır.”
ÖNÜNE GELEN KONTROL YAPABİLİYOR
İSG alanındaki tüm denetimlerin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (ÇSGB) tarafından yapıldığını ifade eden Çervatoğlu, şöyle konuştu:
“Tüm eksiklikler işverenin sorumluluğundadır. Ancak, ÇSGB’nin tüm iş yerlerini denetlemesi elindeki bu kadro ile mümkün değildir. Genelde iş kazası sonucu iş yerlerine gidilmektedir. Periyodik kontrol ise, bu konuda yeterli olan Makina Mühendisleri, teknikerler ve yüksek teknikerler yapabilmektedir. MMO bu konuda TÜRKAK tarafından akredite edilmiş bir kamu kurumudur. Ancak şu andaki mevzuata göre bu periyodik kontrollerin akreditasyonu istenilmemekte, her önüne gelen tarafından yapılabilmektedir.”
MALİYET YÜKSELİYOR İŞVEREN KAÇIYOR
Vinçlerin doğru kurulmaması, bakım ve periyodik kontrollerinin yapılmamış olmasının güvensiz durumlara yol açabileceğini söyleyen Çervatoğlu, “Kule vincin kurulması, kullanılması ve sökülmesi aşamalarının hepsinde gerekenler yapılmış olmalıdır. Operatör belgeli olmalıdır. Burada işverene büyük görev ve sorumluluklar düşmektedir. Sağlıklı bir iş ekipmanı ve iyi bir operatör ile yapılacak çalışmalarda riskler azalacaktır, ancak bunlar da maliyeti yükselteceği için işverenler bu durumu tercih etmemektedir” diye konuştu.
OTOMOBİLİN ÜSTÜNE DEVRİLDİ
Geçtiğimiz hafta İstanbul’da 40 metre yüksekliğindeki bir vinç henüz belirlenemeyen bir nedenle bir ayağının yerden kopması sonucunda işçilerin üstüne devrildi. Basri Cihangir olay yerinde hayatını kaybederken Mustafa Polat ile Mehmet Tuncel ise ağır yaralandı. Yaklaşık bir hafta sonrada , Adana’da yol inşaatında çalışan 300 ton kaldırma kapasiteli bir vinç Adem Göller yönetimindeki otomobilin üstüne düştü, sürücü ezilerek can verdi.