ankaratuketici@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Eylül 01, 2007 00:00
Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü Özcan Pektaş, bankaların verdikleri kredilerde hayat sigortası yapılmasının şart olmadığını söylüyor. Pektaş, bu durumun yasadaki "banka bir mal veya hizmetin satışını başka bir mal veya hizmetin satın alınmasına bağlı kılamaz" hükmüne aykırılık oluşturduğunu belirtiyor.
6 Şubat 2007 tarihinde Akbank’tan 60 ay vadeli 64 bin YTL konut kredisi kullandım. Bununla ilgili üç sorunum için sizden bilgi almak arzusundayım.
1- Haziran 2007 taksitlerimden itibaren BSMV ödemiyorum. Ancak Mart, Nisan, Mayıs 2007 taksitlerimden kesilen BSMV’lerin Akbank’ca tarafıma iade edileceği bildirilmesine rağmen bir türlü ödeme gerçekleşmedi. Banka Şubesine ve Genel Müdürlüğü’ne bir çok kez bizzat, telefonla, fax ile ve e-posta ile başvurup gecikmelerinin sebebini soruyorum. Cevap vermiyorlar. Bu konuda ne yapmamı önerirsiniz? Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na konuyla ilgili şikayet dilekçesi versem doğru bir müracaat olur mu?
2- Kredi kullanırken bankaca tarafıma zorunlu olarak konut ve hayat sigortaları da yaptırtıldı. Bunun zorunlu olmadığına ilşkin itirazlarım banka yetkilisince kabul görmedi ve kredi kullanabilmem için konut ve hayat sigortası yaptırmam da şart koşuldu.
Kredi kullanırken konut ve hayat sigortası yaptırılma zorunluluğu olmamasına ilişkin Bakanlığınızca açıklamalar duymaktayım. Bana haksız yere zorla yaptırılan bu sigortaları iptal ettirebilir miyim? Bu konuda nereye müracaat etmeliyim?
3- Akbank’tan kullandığım konut kredisini bir başka bankadan daha düşük faizli kredi ile değiştirmek düşüncesindeyim. Borç transferi yapacağım banka benden tekrar expertiz, konut ve hayat sigortaları ile komisyon istemekte. Bunların hepsini yeniden ödemek zorundamıyım?
1 -84 sayılı Gider Vergisi Tebliği hükümleri gereğince Kanunun yürürlüğe girdiği 6 Mart 2007 tarihinden itibaren BSMV alınmayacaktır. Alınmış ise ilgili banka tarafından mahsup işlemi yapılarak daha sonraki taksit ödemelerinden düşülmesi gerekmektedir. Bankaya başvurduğunuz halde cevap verilmemesi ile ilgili olarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’ne bir dilekçe ile müracaat edebilirsiniz. Dilekçenizide ad-soyad, adres, telefon vb. iletişim bilgilerine yer veriniz. Kredinize ait ödeme planının bir fotokopisini de eklemeyi unutmayınız. www.sanayi.gov.tr adresinden on-line olarak tüketici şikayetleri bölümünden de başvurabilirsiniz. Başvurunuz sonrasında ilgili bankadan durumunuz sorulup alınacak cevap hakkında tarafınıza bilgi verilebilir. Ayrıca, bulunduğunuz ilçedeki Kaymakamlık bünyesindeki Tüketici Sorunları Hakem Heyetine müracaat ederek Mart-Nisan-Mayıs aylarında sizden kesilen ve iade edilmeyen BSMV tutarının iadesi hakkında da başvurabilirsiniz.
2- Konut kredisi kullanırken DASK Sigortası kanunen yaptırılmak zorundadır. Ancak, isteğe bağlı olan sigortaların siz istemedikçe yaptırılması mümkün değildir. Bu durum 4077 sayılı Yasanın 5. maddesinin 3 üncü fıkrasında ifadesini bulan; "... satıcı (banka) bir mal veya hizmetin satışını (kredi) ...başka bir mal veya hizmetin satın alınmasına bağlı kılamaz" hükmüne aykırılık oluşturmaktadır. Söz konusu sigortaların süresinin bitiminde yenilemek zorunda değilsiniz. Yazılı olarak da bu isteğinizi bankaya iletebilirsiniz.
3- Farklı bir bankadan kredi kullanmanız durumunda yeni banka sizden expertiz ücreti vb. masrafları alabilir. Ancak, DASK dışındaki sigortaları yaptırmak zorunda değilsiniz. Yeni banka bu şartları kabul ederek kredi verirse, size toplam maliyeti (faiz+expertiz+dosya ücreti vb.) ne olacaktır, eski bankanızda devam ederseniz toplam maliyet ne olacaktır? Mukayesenin yapılarak karar verilmesi rasyonel olacaktır.
6 Şubat 2007 tarihinde Akbank’tan 60 ay vadeli 64 bin YTL konut kredisi kullandım. Bununla ilgili üç sorunum için sizden bilgi almak arzusundayım.
1- Haziran 2007 taksitlerimden itibaren BSMV ödemiyorum. Ancak Mart, Nisan, Mayıs 2007 taksitlerimden kesilen BSMV’lerin Akbank’ca tarafıma iade edileceği bildirilmesine rağmen bir türlü ödeme gerçekleşmedi. Banka Şubesine ve Genel Müdürlüğü’ne bir çok kez bizzat, telefonla, fax ile ve e-posta ile başvurup gecikmelerinin sebebini soruyorum. Cevap vermiyorlar. Bu konuda ne yapmamı önerirsiniz? Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na konuyla ilgili şikayet dilekçesi versem doğru bir müracaat olur mu?
2- Kredi kullanırken bankaca tarafıma zorunlu olarak konut ve hayat sigortaları da yaptırtıldı. Bunun zorunlu olmadığına ilşkin itirazlarım banka yetkilisince kabul görmedi ve kredi kullanabilmem için konut ve hayat sigortası yaptırmam da şart koşuldu.
Kredi kullanırken konut ve hayat sigortası yaptırılma zorunluluğu olmamasına ilşkin Bakanlığınızca açıklamalar duymaktayım. Bana haksız yere zorla yaptırılan bu sigortaları iptal ettirebilir miyim? Bu konuda nereye müracaat etmeliyim?
3- Akbank’tan kullandığım konut kredisini bir başka bankadan daha düşük faizli kredi ile değiştirmek düşüncesindeyim. Borç transferi yapacağım banka benden tekrar expertiz, konut ve hayat sigortaları ile komisyon istemekte. Bunların hepsini yeniden ödemek zorundamıyım?
1 -84 sayılı Gider Vergisi Tebliği hükümleri gereğince Kanunun yürürlüğe girdiği 6 Mart 2007 tarihinden itibaren BSMV alınmayacaktır. Alınmış ise ilgili banka tarafından mahsup işlemi yapılarak daha sonraki taksit ödemelerinden düşülmesi gerekmektedir. Bankaya başvurduğunuz halde cevap verilmemesi ile ilgili olarak Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’ne bir dilekçe ile müracaat edebilirsiniz. Dilekçenizide ad-soyad, adres, telefon vb. iletişim bilgilerine yer veriniz. Kredinize ait ödeme planının bir fotokopisini de eklemeyi unutmayınız. www.sanayi.gov.tr adresinden on-line olarak tüketici şikayetleri bölümünden de başvurabilirsiniz. Başvurunuz sonrasında ilgili bankadan durumunuz sorulup alınacak cevap hakkında tarafınıza bilgi verilebilir. Ayrıca, bulunduğunuz ilçedeki Kaymakamlık bünyesindeki Tüketici Sorunları Hakem Heyetine müracaat ederek Mart-Nisan-Mayıs aylarında sizden kesilen ve iade edilmeyen BSMV tutarının iadesi hakkında da başvurabilirsiniz.
2- Konut kredisi kullanırken DASK Sigortası kanunen yaptırılmak zorundadır. Ancak, isteğe bağlı olan sigortaların siz istemedikçe yaptırılması mümkün değildir. Bu durum 4077 sayılı Yasanın 5. maddesinin 3 üncü fıkrasında ifadesini bulan; "... satıcı (banka) bir mal veya hizmetin satışını (kredi) ...başka bir mal veya hizmetin satın alınmasına bağlı kılamaz" hükmüne aykırılık oluşturmaktadır. Söz konusu sigortaların süresinin bitiminde yenilemek zorunda değilsiniz. Yazılı olarak da bu isteğinizi bankaya iletebilirsiniz.
3- Farklı bir bankadan kredi kullanmanız durumunda yeni banka sizden expertiz ücreti vb. masrafları alabilir. Ancak, DASK dışındaki sigortaları yaptırmak zorunda değilsiniz. Yeni banka bu şartları kabul ederek kredi verirse, size toplam maliyeti (faiz+expertiz+dosya ücreti vb.) ne olacaktır, eski bankanızda devam ederseniz toplam maliyet ne olacaktır? Mukayesenin yapılarak karar verilmesi rasyonel olacaktır.
2003 yılında Nokia 3310 cep telefonumu Atılım İth. Hiz. Tur. Elekt. San. Tic. Ltd.Şti.’nden 210 YTL karşılığında satın aldım. 2005 yılında telefonum, klonlu olduğu için görüşmeye kapatıldı. Çankaya Kaymakamlığı Hakem Heyeti başkanlığına başvurdum. Telefonumun yenisi ile değiştirilmesini yada ücretini talep ettim. Haklı bulundum fakat satıcı bu karara uymayacağını beyan etti. Daha sonra Ankara 6. Tüketici-3.Tüketici mahkemelerinde dava konusu Çankaya Kaymakamlığı Hakem heyeti kararının doğrultusunda nihayetlendi. Fakat satıcı ayıplı malın değiştirilmesini yada ücretinin ödenmesini kabul etmedi. Son olarak hakem heyeti kararıyla 29.İcra’ya başvuruldu. İcra müdürlüğü satıcıya giderek 210 YTL telefon ücreti ve 45 YTL dava masrafları olmak üzere toplam 255 YTL para aldı. Satıcı 29.İcra Müdürlüğü’nün haciz tutanağına telefonun IMEI numarası yazan karton kutusunun telefonun parasını ödeyeceğini söyleyerek haciz tutanağına şerh koydurmuştur. Klonlu bir telefon aldığımı ve başıma böyle bir olay geleceğini bilemediğim için IMEI numaralı telefonun karton kutusunu ve içindeki beyaz köpükten muhafazasını bugüne kadar saklamadım ve kaybettim. 29.İcra Dairesi’nden paramı nasıl alabilirim?
Ufuk ÖZGÜNAY
Alacağınız, yargı kararı ile kesinleşmiştir. Satıcı tarafın yargı kararına uymaması nedeniyle İcra marifetiyle paranın tahsili cihetine gidildiği anlaşılmaktadır. Satıcının tutanağa şerh koydurması bir anlam ifade etmez. İcra kararına karşı satıcı tarafın itirazı varsa yedi gün içerisinde İcra Mahkemesi’ne itiraz edebilir. İcra Mahkemesi kararı olmadıkça icra durmaz. Dolayısıyla paranızı sözkonusu İcra Müdürlüğü’nden alabilirsiniz.
Özcan PEKTAŞ
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü