Güncelleme Tarihi:
KOBİ’ler konuşuyor köşemize bu hafta hizmetler sektöründe bir Ankara markası olan Tunalı Motorlu Araçlar Ltd. Şti’nin sahibi Veli Şahin konuk oldu. Veli Şahin, ortağı Ömer
Çiftçi ile bütün araç sahipleri ve sürücüleri yakından ilgilendiren konulara değindi.
Alternatif uygulamalar
VELİ SARITOPRAK : Tunalı motorlu araçlar hakkında bilgi verir misiniz?
VELİ ŞAHİN : 50 adet çalışanımız var. Çıraklık okullarıyla ortak çalışmalar yaparak eleman yetiştiriyoruz. Bir nevi usta yetiştirme merkezi görevi görüyoruz. Ekonomiye katkıda bulunuyoruz. Bana göre en önemlisi Avrupa’da olmayan bir işi yapıyoruz. Otomobillerin kaportalarını ve mekanik aksamlarını tamir ediyoruz. Ustalarımız yıllarca Avrupa’ya, hatta Arap ülkelerinde tamir konusunda işgücü ihraç ettiler. Dolayısıyla gereksiz yedek parça değiştirilmesini engelleyen ustalık sektörü ülke ekonomisine ciddi katkılarda bulunmaktadır. Otomobillerin onarımlarında da gereksiz yedek parça değişimine gidilmemesi veya alternatif parçalarla maliyetlerin düşürülmeye çalışılması, araç kullanıcılarının alternatif yakıt sistemlerine özendirilmesi, kullanıcı bütçelerine ve ülke ekonomisine ciddi katkılar sağlayacaktır. Servisler tarafından bu tarz alternatif uygulamalar tüketicilere anlatılmalıdır.
Oto branşın, her konusunda hizmet
VELİ SARITOPRAK: Şirket hangi konularda hizmet vermektedir.
VELİ ŞAHİN: Şirketimiz, oto branşının hemen her kolunda hizmet veriyor. Kaporta, boya, mekanik -bakım, rot-balans, lastik, pdr ( mini onarım ), boya koruma, yedek parça, aksesuar ve LPG dönüşümü konusunda hizmetler veriyoruz. Bahsettiğimiz işleri tüm marka araçlara sunmaktayız..
İncelendi ve tez olarak kabul edildi
VELİ SARITOPRAK: MBSİS nedir?
VELİ ŞAHİN: Yetkili otomobil servisleri sistemlerini kurarken distribütör firmadan her konuda destek alırlar. Atölyenin yerleşim konumu, giyim, kuşam, odalar, müşterinin karşılanması, iş emri formunun açılması, ustalık eğitimleri, aracın teslim edilmesi gibi birçok konuda her eleman ayrı ayrı eğitilir. Sonuçta o marka araca bakan eğitilmiş bir beyaz ve mavi yaka personeli müşterilere hizmet ve mal sunar. Oysa özel servislerin bu tarz bir destek alacağı bir kurumu veya yazılı bir kaynağı yoktur. İşte biz bu durumu görerek kendi servisimizde uyguladığımız MBSİS adını verdiğimiz bir kurallar bütünü oluşturduk ve bunu bir kitap haline getirdik. Bu kitabımız bir üniversitede incelendi ve tez olarak kabul edildi.
Profesyonel kadro ile takip ediyoruz
? VELİ SARITOPRAK: En çok hangi problemlerle firmanıza müracaat ediyorlar?
? VELİ ŞAHİN: Tunalı Motorlu Araçlar olarak hemen hemen bütün sigorta şirketlerinin hasar onarım anlaşmalı servisiyiz. Aylık yaklaşık 120-130 civarı hasarlı otomobil kullanıcısı bize müracaat ediyor. Bu sürücülerden ücret almadan hasarlarını onarıyoruz. Polis raporu veya kazaya karışan sürücülerin aralarında düzenledikleri anlaşmalı tutanaklar ile sigorta şirketine müracaat edip dosyalama ve tamir süreçlerinin tamamını profesyonel kadromuzla biz takip ediyoruz. Müşterilerimiz sadece verdiğimiz teslim günlerinde araçlarını alıyorlar. Ya da biz araçlarını aldığımız noktaya teslim ediyoruz.
Çevreci yakıt, ülke ve bütçenize katkı sağlar
VELİ SARITOPRAK: Araçlarda alternatif yakıt sistemleri neler? Siz hangi sistemi öneriyorsunuz?
VELİ ŞAHİN: Benim tüketicilere önerim kaliteli bir LPG sistemi taktırmaları yönündedir. Araca takılan sistem sadece tank ve regülatör değişikliği ile küçük bir bedel karşılığında CNG (doğalgaz) ye dönüşebilmelidir. Kaliteli bir markanın doğru yapılmış bir montajı araca kesinlikle zarar vermeyecektir ve çok güvenle kullanılabilecektir. Çevreci bir yakıt kullanırken bütçenize ve ülke ekonomisine katkı sağlayacak olmanızda ayrı bir keyif verecektir sizlere.
Çırak ve kalfa çalıştırılması
VELİ SARITOPRAK: Sektörle ilgili genel bir değerlendirme yapar mısınız?
VELİ ŞAHİN: Otomotiv, birçok ülkenin olduğu gibi Türkiye’nin de lokomotif sektörlerindendir. 2009 yılı ihracatımız 4 milyar doların üzerine çıkmıştır. Ülkemizde 10 milyon civarında motorlu taşıt bulunmaktadır. İstihdam yaratması açısından son derece önem taşıyan sektör daha da canlandırılabilir. Gelecekte otomobil sayısının çok daha artacağı göz önünde bulundurulduğunda
özellikle kaporta, boya, tamir gibi branşlarda usta yetiştirme görevi sağlayan çıraklık eğitim merkezleriyle yapılacak projeler önem kazanacaktır. Bu çalışmalar, işsizliği engellerken gereksiz yedek parça ithalatı da ortadan kaldırmış olacaktır. Üstelik ithalata giden harcamalarımızı işçiliğe dönüştürerek gider kalemini kıstığımız gibi
aynı anda gelir kalemini de artırmış olacağız.
KOBİ kredileriyle bu tarz uygulamalar yapan işletmeler desteklenmelidir. Büyük özel servislerde çırak ve kalfaların çalıştırılması zorunlu hale getirilmelidir. Askerlik çağına kadar bu elemanların SSK primleri devlet tarafından karşılanmalıdır.”