Cengizhan ÇATAL - Fatih AKTİMUR
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 06, 2007 00:00
Ankara Hürriyet, taksicilerin yaşamlarını ve sıkıntılarını sayfalarına taşıyor. Bu hafta ilk olarak, taksicilerin kadın müşterileriyle ilgili tespitleri yeralıyor. Taksici esnafı kadın müşteriler olmasa iş yapamayacaklarını söyleyerek "özellikle genç kadınlar için kuaför ve taksi çok önemli" diyor. Kadın müşteriler arasındaki imajlarının kötü olmasının sebebini kaçak çalışan araçlara bağlayan taksici esnafı başkentteki taksi sayısının gereğinden çok fazla olduğunu söyledi.
ANKARA Umum Otomobilciler ve Şöforler Odası Başkanı Ali Ekber Akyol, kadın müşterilerin memnuniyetinin kendileri için çok önemli olduğunu ifade ederek, "Gecenin bir yarısı koca başkentin en ücra köşesinde bir kadın, gönül rahatlığıyla taksiye binebiliyorsa bu bizim en büyük mutluluğumuzdur" dedi. Geçmişte kendisinin de 11 yıl taksicilik yaptığını dile getiren Başkan Akyol, taksicilik yaptığı zamanlarda bir kadın müşteriyle başından geçen olayı hala gülerek anlatıyor.
"Bizim zamanımızda dolmuş taksiler vardı. Bir gün aracıma Kızılay’dan 3-4 kişi bindi. Hepsini güzergah üzerindeki istedikleri yerlerde indirdim. Bütün yolcuları indirdiğimi ve araçta kimse kalmadığını zannederek gençliğin vermiş olduğu o heyecanle araçtaki teybin sesini iyice açarak şarkıya yüksek sesle eşlik etmeye başladım. Ardından da kendim bir türkü patlattım. Bu şekilde uzun bir süre geçtikten sonra arka koltuktan gelen ’Şoför bey burada ineceğim’ sözüyle neye uğradığımı şaşırdım. Meğer aracımda hala bir kadın müşteri varmış. Kadına araçta olduğunu farketmediğimi söyleyerek özür üstüne özür diledim. Kadın da bana ’Hiç önemli değil sesiniz gayet güzeldi. Keşke daha uzak bir yere gitseydim de sizi daha fazla dinleyebilseydim’ dedi.
GÜVENMEDİĞİNİZ TAKSİYE BİNMEYİN Kadın müşteriler konusunda tüm şoförlerin nazik ve hoşgörülü olması gerektiğini söyleyen Akyol, kadınlardan da bindikleri taksiler konusunda dikkatli olmalarını istiyor. Kadınların kaçak olarak iş yapan taksilere binmemeleri gerektiğini vurgulayan Akyol, taksiye gerek olduğu zaman evden bilindik bir taksi durağının aranmasının en iyisi olduğunu söylüyor. Taksiciliğin de herşeyiyle bir meslek dalı olduğunu belirten Akyol, "Bizim en büyük sorunumuz kendini bilmez ve taksicilikle uzaktan yakından ilgisi olmayan insanların da taksici olabilmeleridir. Bu iş başlı başına ciddi bir eğitim ve denetim gerektirir. Tüm yapılan çalışmalarımız artık bu yönde. Birkaç sorumsuzun yaptığı hatalar tüm taksici esnafına mal edilmemeli" dedi.
Dertleşmek için binen kadınlar var30 yıldır taksicilik yapan Cumhur Sarıoğlu müşterilerinin büyük bir kısmının kadın olduğunu belirterek "Kadın müşterilerimiz olmasa inanın bu işi yapamayız. Kuaförler ve taksiciler kadınlar için çok önemli iki esnaftır. Bu yüzden tüm taksicilerin kadınlara karşı dikkatli davranmaları gerekir" diyor. Kadın müşterinin gerektiğinde evinin kapısına kadar bırakılması gerektiğini ifade eden Sarıoğlu sırf bir sigara içebilmek ve dertleşmek için taksiye binen kadın müşterileri olduğunu belirtiyor. 30 yıllık taksici, böyle bir ortamın en önemli koşulu olarak karşılıklı güven, saygı ve nezaketi gösteriyor.
Çürük elmalar ayıklanmalıKadın müşterilerle aralarındaki sorunların kaynağının güvensizlik ve önyargı olduğunu vurgulayan taksici Celal Tufan ise bunun sebebinin sorumsuz ve kültürsüz taksiciler olduğunu belirtti. Bunları aralarındaki ’çürük elmalar olarak’ tanımlayan Erkan "Bir kişinin yaptığı çok yanlış davranışların faturası tüm taksicilere kesilmemeli. Bir kadın benim taksime bindiği anda artık benim kız kardeşimdir. Hangi kadın taksime binse benim kibarlığımdan dolayı taksici olduğuma inanamıyor" dedi.
Fıkrayı yaşadımUzun yıllardır taksicilik yapan İsmail Serin, AŞTİ’den aldığı bir kadının kendisine bir Karadeniz fıkrasını yaşattığını anlatıyor. Taksiyi ücretsiz sanan bu kadının kendisine eziyet çektirdiğini belirten Serin, başından geçen olayı şöyle anlattı "Kadın AŞTİ’den taksimi çevirdi ve Ayrancı’ya gitmek istediğini söyledi. ’Tamam hanımefendi’ dedim. Yolda taksimetreye gözü çapmış olmalı ki ’Bu nedir?’ diye sordu. ’Orada sizin ödeyeceğiniz ücret yazar’ dedim. Kadın bana ’Ücret neymiş da? Benim evimin önünde üç tane araba var hepsi bedava’ dedi. Kadınla bu yüzden tartışıp, karakolluk olduk. Polis de beni haklı buldu. Bu olayı hala arkadaşlarıma ve müşterilerime fıkra niyetine anlatırım."
Taksici mutlaka arabesk mi dinlerÜmit Erkan
, taksici esnafının arabesk dinleyen, sağa sola laf atan ve
trafik kurallarını hiçe sayan insanlar olarak tanındığını belirtti. Bu yaklaşımın yanlış olduğunu söyleyen Erkan "Her taksici sanki arabesk dinlemek zorundaymış gibi bir yaklaşım var. Kadın müşterilerim aracımda çalan parçaları dinleyip ’Sen gerçekten taksici misin?’ diye soruyor" dedi. Erkan, özellikle kadınlara karşı saygılı ve canayakın davranılması gerektiğine değinerek bu kötü imajı en kısa zamanda el ele vererek yok etmeliyiz" dedi.
Kadın müşteri ne diyorSibel Selman (35)- Yönetici
"Taksiye binerken mutlaka duraktan binmeyi tercih ediyorum. Duraklar, serbest çalışan taksicilere göre çok daha güvenli. Taksicilerin hepsini genellemek yanlış. İyi olup olmadıkları kişiden kişiye değişir. Hatta başıma gelen bir olay var bu konuyla ilgili; AŞTİ’den taksiye bindim, kısa mesafe olduğu için de dolaştırdıkça dolaştırdı. Kısacası genellemek yanlış olur ama bildiğim, tanıdığım durak taksisine binmeyi her zaman için tercih ederim.
KADIN MÜŞTERİLERE ÖNERİLERTaksiciler, kadın müşterilerine şu konularda tavsiyede bulunuyorlar:
Bineceğiniz taksilerin durak taksisi olmasına dikkat edin.
Bilmediğiniz durakların taksilerine mecbur kalmadıkça binmeyin.
Taksiden indikten sonra aracın plakasını almayı ihmal etmeyin, çünkü herhangi bir eşyanızı araçta unuttuğunuzda aracı plakadan rahatlıkla bulabilirsiniz.
Kısa mesafelere gitmem diyen taksicilere itibar etmeyin ve plakasını odamıza bildirin.
Giyim ve konuşma çok önemliKadınların bir taksicide aradığı en önemli özelliğin iyi giyim ve düzgün konuşma olduğunu anlatan Mehmet Ceylan, meslektaşlarından bu konuda dikkatli olmalarını rica etti. Kadın müşterilerin taksici için olmazsa olmaz olduğunu söyleyen Ceylan, "Devamlı bir kadın müşteri, her zaman referans için çok iyidir. Tüm taksicilerin kadınlara bu yüzden daha dikkatli davranması gerekir" dedi.
HAVAŞ da korsan taksilerden dertli
HAVAŞ Genel Müdürü Müjdat Yücel, AŞTİ’de korsan olarak çalışan taksicilerin HAVAŞ otobüslerine binmek isteyen yolcuları çalmasından şikayet etti.
AŞTİ’den havaalanına gitmek isteyen yolcuları korsan çalışan taksicilere karşı uyaran Yücel şunları söyledi:
"AŞTİ’de özellikle gayrı resmi nitelikte çalışan özel araç sahiplerinin sürekli olarak HAVAŞ otobüslerine binecek yolculara yöneldikleri ve bu suretle zaman zaman birden fazla kişiyi toplayarak yolcu taşıdığı yönünde şikayetler artıyor. Konu hakkında gerekli resmi müracaatlarımızı yaptık. Ancak yetkililerin almış olduğu caydırıcı tedbirlere rağmen bu uygulamanın ne yazıkk ki tamamen durdurulamadığı görülmektedir."